Spor mezi Dopravní společností Ústeckého kraje (DSÚK) a Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) o zakázku na 161 autobusů za více než miliardu korun míří zpět k brněnskému krajskému soudu. Nejvyšší správní soud (NSS) vyhověl kasační stížnosti antimonopolního úřadu, který kraji nákup autobusů před dvěma roky zakázal. Vyplývá to z rozsudku dostupného na úřední desce soudu. Podle ÚOHS byly rámcové smlouvy na dodávky autobusů v rozporu se zákonem, krajský soud ale jeho rozhodnutí loni zrušil.
Spor o autobusy za miliardu pro Ústecký kraj pokračuje. Řešit ho bude znovu Krajský soud v Brně
„Nejvyšší správní soud napadený rozsudek krajského soudu… zrušil v rozsahu jeho napadení žalobou a věc vrátil krajskému soudu v tomto rozsahu k dalšímu řízení,“ napsal do rozhodnutí předseda soudního senátu NSS Radovan Havelec.
Nejvyšší správní soud nesouhlasil s loňským rozsudkem Krajského soudu v Brně, který podle něj chyboval, když označil šetření antimonopolního úřadu v Dopravní společnosti Ústeckého kraje za nezákonné. ÚOHS během něj prověřoval podnět společnosti SOR Libchavy, které vadilo, že kraj smlouvy se společnostmi Scania a Zliner uzavřel v jednacím řízení bez uveřejnění.
Podle krajského soudu nemohl antimonopolní úřad zahájit šetření pouze na základě podnětu konkurenční společnosti. S tím však Nejvyšší správní soud nesouhlasil a navíc podotkl, že úřad při zahájení šetření vycházel i z dalších podkladů.
Antimonopolní úřad nákup 161 autobusů značek Scania a Zliner za více než miliardu korun zakázal v dubnu 2019. Krajská dopravní společnost uzavřela rámcové smlouvy se společnostmi v jednacím řízení bez uveřejnění. To přitom podle ÚOHS mohla udělat jen v případě, že v předchozím otevřeném řízení nedostala žádné nabídky nebo podstatně nezměnila zadávací podmínky. Podané rozklady tehdejší předseda ÚOHS Petr Rafaj zamítl.
Autobusy i tak jezdí
DSÚK sice dříve tendr na dodávku autobusů vyhlásil, společnost SOR Libchavy však tendr u antimonopolního úřadu napadla s tím, že v něm jsou nezákonně nastavené zadávací podmínky. Konkrétně šlo o stanovení minimální délky autobusu, minimální šířky dveří, minimální objem palivových nádrží a minimální kapacitu akumulátorových baterií. Kraj poté soutěž zrušil a obrátil se přímo na Zliner a Scanii.
Ústecký kraj v listopadu 2019 i přes rozhodnutí ÚOHS jednasedmdesát autobusů od firmy Scania převzal, antimonopolní úřad totiž zakázal pouze plnění rámcových smluv, nikoliv ale samotných kupních smluv. Protože se mezitím autobusy vyrobily, antimonopolní úřad správní řízení zastavil. Zbývajících devadesát autobusů ale společnost Zliner kvůli napadení tendru nevyrobila ani nepředala, kraj si místo toho pronajal osmdesát autobusů.
ÚOHS také v květnu 2020 uložil DSÚK za chyby při nákupu autobusů pokutu osmnáct milionů korun. „Pokuta je i nadále považována za nepravomocnou, ale zároveň i přes rozhodnutí krajského soudu nebyla zrušena,“ uvedl letos v lednu ředitel DSÚK Milan Šlejtr.