Zlatého medvěda za nejlepší film letošního Berlinale získalo drama íránského režiséra Mohammada Rasúlofa Zlo neexistuje (There Is No Evil). Snímek osmačtyřicetiletého umělce, kterého íránský autokratický režim perzekvuje a nedovolil mu ani zúčastnit se berlínského filmového festivalu, vznikl v německo-česko-íránské koprodukci. Cenu za nejlepší režii si odnesl Korejec Hong Sang-su za film Žena na útěku (Domangchin yeoja), velkou cenu poroty obdržel americký snímek Nikdy, zřídka, občas, vždy (Never Rarely Sometimes Always).
Zlatého medvěda na Berlinale získal íránský film Zlo neexistuje
Dvouapůlhodinový film Zlo neexistuje, na jehož produkci se podílela i česká firma Europe Media Nest, se ve čtyřech částech zabývá otázkou, jestli se jedinec může vzepřít rozkazu ze strany autoritářského režimu, aby zabil jiného člověka; a také dopadům, jaké takový odpor může mít. Drama, které je tvrdou kritikou íránského režimu i trestu smrti, bylo na 70. Berlinale vřele přijato diváky i většinou kritiků. Oslovilo i porotu, která v hlavní soutěži posuzovala 18 filmů.
„(Jsou to) čtyři příběhy, které ukazují, jakou síť autoritářské režimy splétají mezi normálními lidmi, aby je donutily k nelidskosti. (Je to) film, který klade otázky o naší zodpovědnosti a rozhodnutích v životě,“ řekl o snímku Jeremy Irons, šéf poroty Berlinale, které znovu potvrdilo, že patří k nejvíce politickým filmovým přehlídkám na světě. Íránské filmy zde vyhrály už v letech 2011 a 2015.
Zlatého medvěda za Rasúlofa, který byl loni odsouzen za „protiíránskou propagandu a ohrožování bezpečnosti státu“, převzala jeho dcera Baran, jež žije se svou matkou v Hamburku v bezpečí před íránským režimem. „Děkuji, jsem ohromně šťastná a zároveň velmi smutná, protože tahle cena je pro filmaře, který tu dnes nemůže být. Můžu jen ve jménu všech v týmu říci: Tahle cena je pro něj,“ uvedla mladá žena, která si v oceněném filmu také zahrála.
Velká cena poroty
Drama Nikdy, zřídka, občas, vždy americké režisérky Elizy Hittmanové, které získalo velkou cenu poroty, líčí příběh sedmnáctileté Autumn z městečka v Pensylvánii, která nechtěně otěhotněla. Protože v tomto americkém státě by mohla jít na potrat jen se souhlasem některého z rodičů, což u ní nepřipadá v úvahu, rozhodne se vydat do New Yorku. Hittmanová, jejíž film je mimo jiné kritikou mužského sexuálního násilí, při převzetí ceny poděkovala organizacím, „jež bojují za ochranu práv všech osob v naší společnosti, které mají dělohu“.
Vztahu mužů a žen se jiným způsobem věnuje i snímek Stříbrným medvědem oceněného režiséra Hong Sang-sua Žena na útěku, v jehož centru jsou rozmluvy mladé Korejky s trojicí známých o životě a právě o mužích, kteří ale jinak ve filmu cíleně hrají jen vedlejší role.
Nejlepší herci
Za nejlepší herečku dnes porota vyhlásila pětadvacetiletou Němku Paulu Beerovou za roli Undine ve stejnojmenném snímku inspirovaném mytickou vodní bytosti, nejlepším hercem pak devětatřicetiletého Itala Elia Germana za roli italského revolucionáře v moderním umění Antonia Ligabueho ve filmu Chtěl jsem se schovat (Volevo nascondermi).
Stříbrné medvědy získali také scenáristé italsko-švýcarského filmu Historky (Favolacce) Fabio a Damiano D'Innocenzo, ocenění za výjimečný umělecký přínos pak devětasedmdesátiletý německý kameraman Jürgen Jürges za práci na kontroverzním snímku DAU. Nataša (DAU. Natasha). Mimořádného Stříbrného medvěda u příležitosti 70. Berlinale obdržel francouzsko-belgický film Smazaná historie (Effacer l'historique) o trojici sousedů, kteří se společně postaví nástrahám sociálních sítí a moderních technologií.