Zemřel divadelník a zakladatel Studia Ypsilon Jan Schmid

3 minuty
Zemřel divadelník Jan Schmid
Zdroj: ČT24

Ve věku 87 let v pondělí 3. června zemřel divadelník, režisér a kulturní publicista Jan Schmid, informovala Kateřina Kovandová ze Studia Ypsilon, jehož byl Schmid ředitelem a dlouholetým uměleckým vedoucím. Divadelník se na činnosti nezaměnitelné scény podílel nejen jako autor, režisér a herec, ale stál i za výtvarnou podobou představení a navrhoval také plakáty.

Jan Schmid, narozený 14. června 1936, mimo divadla psal knížky, sám je ilustroval, kreslil plakáty k inscenacím, hrál ve filmech, vyučoval na DAMU, objevoval se v televizi i v rozhlase. Ypsilonku založil se svými přáteli v Liberci v roce 1963. Jako herec byl například tajemným svůdcem v podobenství Ovoce stromů rajských jíme Věry Chytilové i sociologem v její Kalamitě.

Schmid vynalezl jedinečnou metodu divadelní montáže, která uchvacuje poezií a magií. Inscenoval mimo jiné i Jarryho Krále Ubu, Macbetha, hru Bůh Woodyho Allena a další. Velkou roli hraje i hudební doprovod jeho her. „Beru hudbu jako něco, co pomáhá člověku žít. Co dává zážitek, co čistí hlavu a léčí, co citově prohlubuje,“ uvedl v jednom z rozhovorů. Proto inscenoval i opery.

Vyučil se malířem skla, stal se výtvarníkem a režisérem Severočeského loutkového, později Naivního divadla. Jeho pozdější Studio Ypsilon se v roce 1978 přestěhovalo z Liberce do Prahy. Tam se zrodily hry jako Depeše a jiné na kolečkách (1980), Voni sou hodnej chlapec aneb Anabáze Jaroslava Haška (1983), Amerika (1989), Horké to někdo rád (1993) nebo úpravy Smetanovy Prodané nevěsty (1996) a Dvořákovy Rusalky (2003).

„Ypsilonka, jak pamatuji, vždycky existovala pod takovým deštníkem svobody, což považuji za zázrak si to vždycky udržet,“ řekl letos na jaře Schmid, který podle svých slov neměl za cíl dělat populární divadlo. „To mě ani nebavilo. Ale aby člověk odcházel z toho divadla a měl pocit, že se s tím, co zažil, opravdu sžil,“ tvrdil.

8 minut
Studio ČT24: Vladimír Just o zesnulém divadelníkovi Janu Schmidovi
Zdroj: ČT24

Měl rád tvorbu, která ho stavěla před problém

Táborský rodák psal prózy mezi skutečností a mystifikací, jako třeba S očima navrch hlavy aneb jak jsem byl hloupej. V prosinci 2018 pokřtil svoji knihu Improvizace, náhoda a jiné vyhlídky, ve které povyšuje improvizaci na základní způsob vnímání světa a navádí k větší všímavosti. Metodu řízené improvizace ale podle něj bylo třeba mít pevně v rukou. „Dobré divadlo se dá dělat celý život, člověk však musí být nad dobou a kousek před ní, musí zůstat sám v sobě dítětem a mít neokoralou duši,“ prohlásil.

Historii Studia Ypsilon letos v březnu připomněla výstava k jeho 60. výročí v pražském Domě fotografie v Revoluční ulici, na které zájemci viděli Schmidovy archivní fotografie a plakáty. Schmid při té příležitosti uvedl, že zatím není čas na pouhé vzpomínání. „Vždycky mám rád tvorbu, kterou dělám a která právě je teď a staví mě před nějaký problém. Ten je často neřešitelný, ale tím si je v podstatě vždycky nějak podobný. Nějaká nostalgie tam je, že jsme byli mladí, ale to je všechno. Rád bych tvořil dál, mám ještě nějaké věci připravené, které i dějiny samy nabízejí, třeba 90. léta v této zemi, která nejsou moc zpracovaná,“ řekl.

„Mám asi nějakou kliku, dokonce se mi zdá, že věk mi umožňuje hlubší nadhled a objevování nových možností. Vždycky nějaký čas jedete na stejné koleji a opakujete se. Důležité je, aby se dostavila výhybka, která vás přesune na další kolej,“ tvrdil také umělec a manžel jedné z kmenových členek Studia Ypsilon Jany Synkové.

7 minut
Herec Vacek k úmrtí divadelníka Jana Schmida
Zdroj: ČT24

Kolegové: Dělal z ostatních osobnosti

Herec a moderátor Petr Vacek, jeden z předních členů souboru Ypsilonky, ve vysílání ČT24 sdělil, že Schmid nechal herce na zkouškách vyniknout. „Ten jeho naivní pohled na svět znamenal, že věci předkládal, nehodnotil. Bylo na divákovi, co si z toho vybere a jaký si udělá názor,“ sdělil s tím, že svým působením dělal z kolegů osobnosti. „Když si vezmete, kdo se jak umístil, třeba Marek Eben, Martin Dejdar… To nejsou jenom herci, to jsou celkové osobnosti. To bylo jeho působením a vedením,“ dodal.

Podle režiséra Jiřího Havelky byl Schmid neskutečně živelná a inspirativní postava. „Třeba se mi vybaví, že jsem někdy poprvé v Ypsilonce někde v zákulisí koukal na jeviště a on do mě tak žďuchne a říká ‚běž tam‘, to on tak dělával z boku, ‚běž tam teď‘. A vlastně takhle vyhodil člověka na jeviště,“ řekl Havelka. „To byl takový jeho způsob, být pořád u toho, pořád to udržovat v nějaké živelnosti, hlavně ať se z toho nestane zkamenělé páprdovské akademické divadlo,“ dodal Havelka.

„On na něj samozřejmě každý bude vzpomínat jako na renesanční osobnost. Jan Schmid přišel k divadlu přes výtvarné umění, respektive přes loutkové divadlo. A to tam vždycky bylo cítit, že, i když se z toho potom stalo herecké divadlo a postupně divadlo velkých hereckých hvězd, tak (...) to není primárně činoherní typ divadla, že nemusí vyprávět příběhy přes postavy,“ dodal Havelka, který u Schmida studoval.

Podle Milana Uhdeho bylo Divadlo Ypsilon ve své době zjevení. „Způsob, jakým (Schmid) pojal divadlo, byl objevný. Na jedné straně to byl velký divadelní experiment, na druhé straně ten experiment měl v čele velikého odborníka, skvělého divadelníka s vynikajícím smyslem pro nezvyklý jevištní humor,“ řekl Uhde. Nová hra spisovatele a dramatika Uhdeho Nanebevzetí doktora Fausta má v Divadle Ypsilon v pátek premiéru. „Rozhodně se to na premiéře odrazí,“ dodal Uhde.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Kvíz: Vyznáte se v dobrodružstvích barona Prášila?

Jeho život byl plný neuvěřitelných dobrodružství. Většinou ale vymyšlených. Před 305 lety se narodil Karl Friedrich Hieronymus von Münchhausen, předobraz barona Prášila. Nejen své sousedy v rodném dolnosaském městečku Bodenwerder bavil notně přibarvenými historkami z vojenské služby. V Česku je řada fantastických příběhů známá hlavně díky filmu z roku 1961. Ověřte si v kvízu, jak dobře znáte – nebo aspoň dovedete odhadnout – barona Prášila a jeho fantaskní eskapády.
před 11 hhodinami

Zlín patří na týden designu

Ve Zlíně se koná týden designu. Mezinárodní festival do 13. května nabízí výstavy, módní přehlídky i workshopy. Akci nazvanou Zlin Design Week pořádá Fakulta multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati.
9. 5. 2025

Na Bartošku vzpomíná Eben, Trojan i Crowe. Ve Varech by mohl mít ulici

Velkorysý, charismatický herec i člověk se smyslem pro humor, opakuje se ve vzpomínkách na Jiřího Bartošku. Filmový a divadelní herec zemřel 8. května. O trvalejší vzpomínku usiluje petice, která se zasazuje o přejmenování ulice Moskevská v Karlových Varech na ulici Jiřího Bartošky. Ten byl několik desetiletí prezidentem tamního filmového festivalu. Na setkání s ním zavzpomínala i jedna z festivalových hvězd Russell Crowe.
9. 5. 2025Aktualizováno9. 5. 2025

Břečka, nebo budoucnost? AI obrázky v sobě mají morbidní odér, říká expert

Reklamy na plakátech, titulní stránky časopisů, ale i lidskoprávní kampaně – to všechno lze vytvořit pomocí obrazových generátorů, které nahrazují práci kreativců, grafiků či fotografů. Jejich práci ale předtím bez souhlasu vytěžily, podotýká v rozhovoru pro ČT24 reklamní fotograf Adam Bartas. Vizuální kultura se podle něj nenávratně mění, což prý přinese i inflaci tohoto syntetického obsahu.
9. 5. 2025

„Obrovský frajer, rovný chlap“. Zemřel herec Jiří Bartoška

Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Filmografie tohoto herce, oblíbeného i díky charismatu, čítá desítky rolí. Zapsal se například v trilogii z pravěké Osady Havranů, jako lékař záchranné služby v seriálu Sanitka či v komedii Teorie tygra, za niž získal Českého lva. Přes tři desetiletí stál také v čele filmového festivalu v Karlových Varech, který po sametové revoluci pomohl znovu vybudovat.
8. 5. 2025Aktualizováno8. 5. 2025

Euforii i obavy zachycuje program ČT k výročí konce války

Česká televize připravila k připomenutí osmdesáti let od konce druhé světové války desítky premiérových dokumentů a dílů dokumentárních cyklů. Přinášíme výběr některých z nich, k vidění jsou či budou na obrazovce i v iVysílání.
8. 5. 2025

„A hrdý buď, žes vytrval...“ Hrdý Budžes dosáhl tisícovky repríz, nejvíc to není

Inscenace Hrdý Budžes slaví tisící reprízu. Hra podle bestselleru Ireny Douskové získala diváckou popularitu i díky obsazení Báry Hrzánové do hlavní role osmileté Helenky, která ze svého pohledu komentuje život v normalizaci. Tisícáté přestavení je na českých scénách určitě úspěch, i když do rekordmana, jímž je Kouzelný cirkus, Hrdému Budžesovi ještě pár tisíc chybí.
7. 5. 2025

Hudební ceny Apollo za rok 2024 ukázaly na Ankiho a Pam Rabbit

Ceny české hudební kritiky Apollo označily za nejlepší loňské album I Want To Feel Safe od rappera Ankiho, které už letos obdrželo i cenu Vinyla. Oceněna byla i zpěvačka Pam Rabbit za singl Space.
7. 5. 2025
Načítání...