Jako „černé motýly“ označují přeživší ohořelé kusy papíru a nábytku vznášející se po bombových útocích. Stejně se jmenuje výstava, kterou v pražském Centru současného umění DOX připravila společnost Člověk v tísni. Španělští fotografové Manu Brabo a Albert Lores svými snímky zachytili Ukrajince v jejich válkou zasažené zemi.
Ze života na Ukrajině zbyli „černí motýli“, ukazuje výstava fotografií
„Na rozdíl od šrapnelů, úlomků granátů a dalších pozůstatků války, které symbolizují utrpení a smrt, jsou černí motýli stopami života, který vyhasl,“ poznamenávají k názvu výstavy tvůrci. Doplňuje ho podtitul „ohořelé kousky života“.
Albert Lores na Ukrajině fotí už téměř osm let. Snaží se podat pravdivý obraz dění, neutralitu ale odmítá. „Když vidíte, co se tam děje, tak není možné se nepostavit na jednu stranu, protože je to masakr, je to genocida,“ nepochybuje.
Kočárky nechat, nářadí vzít
Nejstarší vystavované fotografie vznikly na přelomu března a dubna. Velká část z nich v Irpině, kde se lidé již na počátku invaze snažili odejít jedinou možnou cestou pod zbořeným mostem. „Je to velice důležitá fotografie, protože v tvářích lidí můžete vidět, jak byli vyděšení,“ domnívá se Albert Lores. Snímky z místa již obletěly celý svět.
Lores vystavuje mimo jiné také fotografii opuštěných dětských kočárů, které se staly symbolem útěku před válkou. „Byla tam velmi úzká cestička, nešlo po ní projet kočárkem, maminky je tam nechávaly a v náručí s dětmi šly dál. Koryto řeky bylo pak plné opuštěných kočárků,“ popisuje Lores, v jaké situaci zmáčkl spoušť.
Skrze hledáček svého fotoaparátu byli on i jeho kolega Manu Brabo svědky různých útěků před válkou. Na jednom ze snímků například opouští starý muž své bydliště v Charkově a na kárce si veze bednu s nářadím, která zřejmě pro něj byla jednou z věcí, o nichž si myslel, že ji bude potřebovat.
V bezpečí nejsou civilisté ani novináři
V Charkově zdokumentovali autoři i zabitou rodinu, s jejímiž členy před tím, než si je našla smrt, mluvili. Ruští vojáci podle Lorese střílejí i na ty, kdo mávají bílou vlajkou na znamení toho, že nechtějí bojovat. Na fotografii Manua Braba ji uprchlíci ale ještě nesou. V bezpečí nejsou ve válce ani sami fotografové. Několik novinářů už bylo na Ukrajině zabito.
Část fotografií pochází také z města Buča, v něm byli ještě před tím, než se objevily záběry zavražděných civilistů. Moskva obvinění, že za smrt obyvatel Buči mohou ruští vojáci, odmítla. Fotografie a videa zveřejněné o víkendu považuje za ukrajinskou provokaci.
Výstava Černí motýli: ohořelé kousky života zůstane v DOX přístupná do 8. května.