Zahrady barev potvrzují, že Zdeněk Sýkora byl rozený krajinář

Výstava Zdeňka Sýkory Zahrady barev v pražské Galerii Zdeněk Sklenář přibližuje zajímavou etapu vývoje umělce, který by právě den před otevřením oslavil stopáté narozeniny.

Kurátorka Lenka Sýkorová pro výstavu vybrala pětatřicet olejů, jež všechny spojuje nejen doba vzniku, tedy roky 1957 až 1962, přičemž většina vznikla kolem roku 1960. Hlavně mají společné téma – přírodu, krajiny, zahrady. A poznáme to i ze samotných názvů obrazů, kdy si Sýkora vystačil s několika možnostmi – Zahrada, Krajina, Strom, různě variovanými či doplňovanými a v popiskách leckdy rozlišitelnými pouze vročením.

Umělec tím prozrazuje svůj silný vztah k přírodě, zároveň však zjevně necítil potřebu zobrazované nějak dál upřesňovat, zkrátka se jedná o generickou, obecnou krajinu. Přesto je v něčem specifická: jde o krajinu lounskou, tedy Sýkorovu rodnou hroudu.

Příroda jako impulz

Sýkoru mají návštěvníci výstav zafixovaného spíše jako tvůrce abstraktních struktur či linií (jak jsou Sýkorou i teoretiky nazývány), a ne krajináře – však také po roce 2000 najdeme jen dvě výstavy věnované pouze jeho krajinám: 2010 v Karlových Varech a 2011 v Klatovech. Je ovšem dobré dodat, že krajiny byly zastoupeny na všech Sýkorových retrospektivních výstavách, a to i v cizině. Jde o jasný doklad toho, za jak důležité je sám považoval.

Současná výstava tak zároveň ukazuje další Sýkorovu cestu, přes abstrakci k již zmíněným strukturám, které začal tvořit v přímé návaznosti na poslední vystavená díla z roku 1961 (Zahrada/Kompozice), respektive 1962 (Tři čtverce). A opět si pomůžeme dvěma citáty: „Chvílemi jsem byl zděšen, kam jsem se to vlastně dostal“ a „Brzy jsem si ale uvědomil, že jsem opět na počátku“. Protože Zdeněk Sýkora nesetrvával na dosažených pozicích, ale kráčel – a hledal – stále dál.

Z výstavy Zdeněk Sýkora: Zahrady barev
Zdroj: Facebook/Galerie Zdeněk Sklenář

Jakkoliv se může zdát, že ony již ryze abstraktní oleje není dále třeba označovat jako krajiny či zahrady, setrváváním u těchto označení Sýkora jasně říkal: Ať abstrakce, či ne, někde vespod je stále ona krajina, zahrada, ona příroda, pro mě tak důležitá a výchozí. Ostatně potvrzuje to samotný úvod do instalace, kdy na panelu čteme několik Sýkorových zcela jasných vyjádření: „Silný pocit přírody vnímané všemi smysly byl rozhodujícím impulzem k mému přání stát se malířem.“ Anebo: „Já jsem rozený krajinář, nejraději se dívám na přírodu, na lidi, na všechno živé.“

Od řeky k její abstrakci

Nejstarší vystavený olej Ohře u Počedělic (1957) zachycuje ještě krajinu víceméně tradičně pojatou, „krajinářskou“, byť již do jisté míry abstrahovanou a s použitím fauvistické barevnosti. Což platí i pro pastel Les (1958) či olej Jez u Března (1958/1959), kdy lze ještě bez problémů rozeznat řeku, jez, stromy i budovy, dosud nerozpuštěné v abstrakci, stejně jako na obraze Ohře u Kystry (1958), kde lze identifikovat vrcholky Českého středohoří na horizontu.

Ovšem obraz Černá zahrada (1958), byť vznikl ve stejné době jako výše zmíněné, je již abstrahující, skoro jako kdyby si Sýkora osahával nové možnosti, jako kdyby to zkoušel, vždy krok vpřed a pak vzad, a tímto ustoupením se ujišťoval o správnosti zvolené cesty. Zároveň ale s pohledem z odstupu. A pak mohl jít dál.

Postup dalšího Sýkorova hledání – tvarového i barevného zjednodušování malby – můžeme vidět na výstavě na již zcela abstraktních dílech, například oleji Oranžová zahrada (1959) a dalších, kdy se klonil k fauvistickému pojetí, nervní, pastózní gestické malbě, oproti pozdějším „strukturám“ či „liniím“, kde je vše pečlivě vyvedeno a štětec jen zřídka přesáhl určenou linii.

Bez vřazení do kontinuity a kontextu Sýkorova vývoje, jak je nabízí současná výstava, bychom například v obrazech Modrá zahrada (1959) či Zahrada/Kompozice (1961) nějakou „zahradu“ těžko hledali. Přitom tyto abstraktní Zahrady přestavují zároveň naplnění kurátorského úmyslu vystavit díla potvrzující dokončení procesu, kdy Zdeněk Sýkora přešel od zobrazování k abstrakci.

A nakonec čistá abstrakce

Poslední vystavená díla, počínaje rokem 1960, jsou už čistě abstraktní a začínají obsahovat i geometrizující prvky, jedná se vlastně o kompozice. Na obraze První máj (1960), kde vedle jasně fauvistických kruhů, jež najdeme i na předcházejících olejích, vidíme též čtverec, či na obraze Kompozice (polychromní) z roku 1960, kde dokonce čtverce a další pravoúhelné formy převládají. Na obraze Tři čtverce (1962) pak diagonální vertikála dělí plochu a navzdory pravidelnosti čtverců do ní vnáší dynamický prvek.

Z výstavy Zdeněk Sýkora: Zahrady barev
Zdroj: Facebook/Galerie Zdeněk Sklenář

V souvislosti se Sýkorovým dospěním k abstrakci zmiňme jednu zajímavou souvislost – Zdeněk Sýkora, Vladislav Mirvald, Kamil Linhart, ale i Karel Malich či Václav Boštík, dnes známí především pro svou abstraktní tvorbu, zároveň vrstevníci a přátelé, začínali všichni jako krajináři, přičemž první tři jmenovaní byli nadto spojeni s Louny.

Součástí výstavy je také velká barevná fotografie V zatáčce za Brlohem, zachycující Zdeňka Sýkoru v roce 1959 v životní velikosti v plenéru. Na stojanu je vidět vznikající krajinu – a jak poznamenala při vernisáži umělcova žena Lenka Sýkorová, návštěvníci se mohou pokusit tento olej na výstavě najít. Ovšem náležitě přepracovaný. Hádat mohou až do 12. dubna, kdy výstava Zahrady barev končí.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřela Loretta Switová, známá jako „Šťabajzna“ ze seriálu M.A.S.H.

V pátek krátce po půlnoci zemřela americká televizní a filmová herečka Loretta Switová. Bylo jí 87 let. Proslavila se hlavně rolí Margarety „Šťabajzny“ Houlihanové v americkém válečném komediálním seriálu M.A.S.H., který běžel mezi roky 1972 a 1983.
30. 5. 2025

„Dyť to zvládnou i malé holky!“ Ženy malovaly zátiší, šachy i traumata

Nebyli jen staří mistři, ale i staré mistryně, zdůrazňuje retrospektiva připravená Národní galerií Praha. Představuje umělkyně, které působily ve střední Evropě, Nizozemí a na území Itálie od středověku do konce devatenáctého století. Podle galerie jde o první soubornou přehlídku tohoto typu v Česku.
30. 5. 2025

Úředník slovenského resortu kultury odnesl z muzea Donatellovu bustu

Ze Spišského muzea ve slovenské Levoči zmizela busta mladé ženy od renesančního umělce Donatella, informoval slovenský server Aktuality.sk. Podle něj ji z depozitáře za doprovodu policie v kuklách ve čtvrtek odnesl generální tajemník služebního úřadu ministerstva kultury a nejbližší spolupracovník ministryně Martiny Šimkovičové Lukáš Machala na dosud neznámé místo. Dílo, jehož pravost se potvrdila teprve začátkem letošního roku, mělo být zpřístupněno veřejnosti na podzim.
30. 5. 2025

Dvě kamarádky a jeden manžel řeší v ostravské Aréně své životy

Dvě ženy a jeden muž, nevěra i pomsta. Hořká komedie Kamarádky nabízí v trpký pohled na manželství i přátelství. Hru slovenského dramatika Pavola Weisse, kterou uvádí Komorní scéna Aréna v Ostravě, inspirovaly skutečné příběhy.
30. 5. 2025

Ve Zlíně se promítají filmy pro děti a mládež z padesáti zemí

Ve Zlíně začal filmový festival pro děti a mládež. Téměř tři sta snímků z padesáti zemí světa se bude promítat do 4. června. Vítězné tituly Zlín Film Festivalu si odnesou Zlatý střevíček, cena za mimořádný přínos patří trikovému mistrovi Borisi Masníkovi a herečce Simoně Stašové.
29. 5. 2025Aktualizováno29. 5. 2025

Mimina lezou po Žižkovské věži už čtvrtstoletí. Nemají být roztomilá

Váží přes tři sta kilo, místo obličeje mají čárový kód a udrží se na svislé ploše. Na žižkovské televizní věži v Praze se černá laminátová mimina v nadživotní velikosti poprvé objevila 29. května 2000. Nejprve dočasně, nakonec pro velký úspěch nastálo. „Kdyby náhodou došlo k tomu, že sem Rusové pošlou atomovou bombu, tak věž asi půjde do kopru, ale mimina vydrží nekonečně,“ prohlásil jejich „otec“ David Černý v 90’ ČT24 moderované Jiřím Václavkem.
29. 5. 2025

Do Česka míří film, jemuž se v Cannes tleskalo 19 minut

Mezigenerační trauma jedné umělecky založené rodiny zvedlo publikum canneského festivalu na nohy na devatenáct minut vyplněných potleskem. Pro české distributory i to může být posvěcením šťastné ruky. Filmy totiž někdy nakupují už roky před premiérou, kdy nemají k dispozici ani scénář, což může přinést obchodní riziko. Jindy vybírají přímo na festivalu.
29. 5. 2025

Příběh zámku z Trutnovska inspiroval filmaře, teď je komplex na prodej

Komplex Nové Zámky na Trutnovsku je na prodej. Do povědomí veřejnosti se dostal v souvislosti s chováním majitelů vůči muži, který jim odmítl prodat pozemky. Příběh se poté stal předobrazem filmu Zahradníkův rok. Firma ruského podnikatele Alexeje Zacharova se zbavuje zámku i čtyřiceti hektarů polností, stavebních parcel a vodní plochy. Z dříve oblíbeného místa k procházkám udělal majitel téměř pevnost obehnanou žiletkovým drátem.
29. 5. 2025
Načítání...