V americkém Utahu začíná tradiční festival nezávislého filmu Sundance. Jde o první letošní kulturní akci podobného typu, která nebyla zrušena nebo přesunuta. Kvůli pandemii se ale koná on-line.
Začíná festival nezávislých filmů Sundance. Závislý je ale na internetovém připojení
První ročník přehlídky, u jejíhož zrodu stál Robert Redford, se v Salt Lake City uskutečnil v roce 1978. Letošní on-line program se ale streamuje z Denveru. Premiéry vždy pořadatelé spustí v jeden konkrétní čas, aby co nejvíce navodili dojem sdíleného filmového zážitku, reprízy pak budou k dispozici k přehrání po omezenou dobu. Některé filmy bude ale možné zhlédnout jen na území Spojených států, záleží na distributorovi a autorských právech.
Celkem se do letošní nabídky dostalo na sto dvacet titulů, včetně krátkých a nesoutěžních snímků. Vedle amerických filmů je hojně zastoupena i severská kinematografie. Čeština z on-line plátna nezazní, loni si ale jednu z cen odnesla studentka pražské FAMU Daria Kashcheeva za krátkometrážní příběh Dcera.
Znaková řeč, britský horor i divoký Nicholas Cage
„Jako o příštím hitu se mluví třeba o snímku CODA, příběhu sedmnáctileté dívky, která volí mezi rodinou a hudební kariérou. Zajímavé je, že čtyřicet procent scénáře je ve znakové řeči. Sundance uvede také dvě režisérské prvotiny hereček. Robin Wrightové, kterou známe například ze seriálu Domek z karet, a Rebeccy Hallové, jejíž snímek je o hledání rasové identity v Harlemu dvacátých let,“ vybrala programové zajímavosti vedoucí kulturní redakce zpravodajství ČT Tereza Willoughby.
Svou novinku představí na Sundance také například britský režisér Sean Ellis, který dříve natočil drama Anthropoid o atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha. Tentokrát přichází s hororovým příběhem z devatenáctého století Eight for Silver.
Ze známých hereckých tváří se na Sundance alespoň v on-line projekci objeví Nicolas Cage, jako bankovní zloděj ve filmu Prisoners of the Ghostland japonského režiséra Šiona Sonoa. Podle Cage jde o nejdivočejší snímek, jaký kdy natočil.
Menšiny vítány
„Vizuálně a obsahově zajímavé budou i animované snímky,“ upozorňuje Willoughby. „Zmíním Cryptozoo, aktivistický film, kde se autor inspiroval komiksem z šedesátých let. Velkou zajímavostí je animovaný dokument Flee, původně měl být v programu loňského festivalu v Cannes. Režisér zpracoval příběh uprchlíka z Afghánistánu, je homosexuální orientace a snaží se začít nový život v Dánsku.“
Takováto témata rezonují se sdělením Sundance. „Je snaha věnovat se menšinám, ať už ve smyslu sexuálních, nebo etnických, nebo zkrátka skupin, které se netěší stejným výsadám jako jiné. To je pro festival zásadní od začátku. Letos ale také celých 47 procent filmů v soutěži režírovaly ženy, podporovat ženské filmařky je další dlouhodobá snaha Sundance. Dělali to ještě v době, kdy ostatní americké filmové spolky úplně s podobnými kvótami neoperovaly,“ dodává Willoughby.
Velké festivaly nechtějí být on-line
Festival Sundance i v roce 2021 začal v tradičním termínu na konci ledna. Některé velké přehlídky se ale začátek aktuálních ročníků rozhodly odsunout s vyhlídkou, že pandemie v té době už bude na ústupu a umožní filmové akce uspořádat v co nejobvyklejší podobě.
Do Cannes by se zástupci filmového světa měli místo v květnu sjet v červenci, loňský ročník se uskutečnit nemohl. Berlinale loni stihlo promítat před vypuknutím pandemie, letošní program je rozdělen na dvě části: v březnu se otevře on-line trh pro zástupce filmového průmyslu, klasické projekce pro veřejnost jsou v plánu až na červen. V Benátkách se chystají rozbalit červené koberce jako vždy v září, v roce 2020 se na francouzské Riviéře promítalo, byť tamní program podléhal přísným omezením.