Valašské Křoví: Koktejlu forem vévodila existenciální komedie

Slavičín – V moravském Slavičíně skončil devátý ročník festivalu amatérského divadla Valašské Křoví. Ceny jsou rozdány a doporučení na další festivaly si odnesla čtyři představení. Na národní přehlídku studentského divadla Mladou scénu v Ústí nad Labem slavičínská porota poslala inscenace Radosti mládí v podání souboru Červiven Krnov a Sbal Špita a vypadni v podání kouřimského divadla Mrsťa Prsťa Junior's. Na Divadelní Děčín pak pětice porotců v čele s režisérem Milanem Schejbalem poslala Maryšu L. P. 2011, se kterou se divákům předvedl Slovanský Tyátr Olomouc, a představení domácího souboru SemTamFór Muž sedmi sester.

Prestiž a známost slavičínského festivalu rok od roku roste. Letos se přihlásilo tolik souborů, že pořadatelé museli z kapacitních důvodů některé dokonce odmítat. S prestiží festivalu výrazně roste i kvalita inscenací, se kterými jednotlivé soubory do Slavičína přijíždí. „Můžeme říci, že jsme byli svědky nadprůměrných inscenací na poli amatérského divadla,“ zhodnotil festival předseda poroty Schejbal. Vybírat představení, která by porota doporučila dál, podle něj nebylo vůbec jednoduché, nad některými inscenacemi porotci vedli dlouhé diskuse.

Festival provádí diváka směsicí divadelních forem

„Největším přínosem festivalu pro diváka je, kolik různých podob může divadlo mít, že to není opravdu jenom jeden způsob, jak inscenovat. Protože jsme zde viděli nejen autorské inscenace, ale i výsostně interpretační divadlo, tak vlastně divák vidí, jakou širokou škálu výrazových prostředků dneska divadlo může dát,“ uvedl Schejbal. Do dalších ročníků by organizátorům doporučil obohatit festival ještě o experimentální divadlo.

Mým favoritem byl Muž sedmi sester, říká Schejbal

Porota nakonec na národní přehlídky doporučila celkem čtyři představení. Pro Schejbala byl ale jeden jasný favorit – inscenace domácího slavičínského souboru SemTamFór – Muž sedmi sester. „Tu hru znám, už jsem ji viděl v mnohém zpracování a zpracování místního souboru mi přišlo zatím nejlepší, nejadekvátnější současnému divadelnímu jazyku,“ vysvětlil předseda poroty.

SemTamFór před diváky předstoupil s mnohorozměrnou inscenací s prvky lehké komedie i trpkého existenciálního dramatu. Inscenace Muž sedmi sester na první pohled překvapila strohostí scény. Hercům po celou dobu představení stačil stůl, tři židle a jednoduchý neonový nápis – Single Bar! – zářící ze zadní části scény. Divák tak hned v začátku musel přemýšlet – co stojí za jednoduchostí scény? A trochu se začal o herce bát: aby se snad v té prázdnotě neztratili.

Prázdnou scénu vyplnili herci svými výkony

Jedenáct herců, kteří postupně celou inscenací procházeli, ale dokázali, že se nejenže neztratí, ale že dokážou prázdnotu scény svými výkony víc než zaplnit. „Nikdy jsem neviděl takhle sehranou trojku,“ prohlásil na rozborovém semináři k inscenaci Muž sedmi sester Schejbal na adresu ústřední trojice kamarádů. Není proto divu, že si všichni tři představitelé hlavních mužských rolí – Jan Julínek, Jaroslav Durďák a Mik Múdry – z festivalu odnesli cenu za herecký výkon nebo alespoň čestné uznání.

A jaký příběh slavičínské divadlo SemTamFór divákům nabídlo? Při nepříliš detailním pohledu by se mohlo zdát, že jen jednoduchou frašku typu komedie dell’arte. Jedenáct herců rozehrálo před diváky příběh banální sázky o svedení sedmi sester. A pak už jen divák sledoval vtipné zápletky, jak to hlavní hrdina Škvor v podání Jana Julínka navlékl, aby každou sestru získal. Jednu – nepříliš hezkou shrbenou a téměř slepou dívku – získal příslibem léčby a imagem sebevědomého doktora House. Další sestře – zoufale nespokojené se svým životem – nabídl skupinovou sebevraždu na odlehlém místě. Scény doplňovaly poměrně otřelé hity Karla Gotta a Heleny Vondráčkové. I to ale mělo svůj smysl – poukázat na stereotyp budovaný masmédii. „My jsme se chtěli i výběrem hudby strefovat do šablon, které nás obklopují,“ vysvětlil jeden z režisérské dvojice Milan Cimerák.

Inscenace sázela na zábavu i morální aspekt

Tento banální příběh, který však dokonale pobavil diváky a jistě byl zásadním impulzem aplausu, který herce na závěr představení vyprovodil z jeviště, měl ale ještě další – silně dekadentní rovinu. Šlo o příběh tří kamarádů, kteří jsou unavení svým životem a zoufale se snaží si ho zpestřit. Hned v úvodu představení se dozvíme, že jen, aby byla nějaká ta legrace, nechali Macho a Doktor Škvora ležet nahého v Itálii na pláži a domů se pak Škvor musel vrátit stopem. Macho zase chodí dlouhé týdny se sádrou na noze, jen aby se druzí dva kamarádi pobavili tím, jak jim snadno uvěřil, že má zlomenou nohu. Ve skutečnosti je však zcela zdráv.

Celá inscenace tedy není jen břitkou komediální fraškou, ale i příběhem toho, jak obohatit šeď běžného života, který člověka nudí, jak do něj přidat další zážitky a jak i na tuhle drogu se dá snadno zvyknout a je potřeba zvyšovat dávky.

A kam až je možné v tomto příběhu beznaděje zajít? Macho a Doktor si kdesi v průběhu sedmi etud, ve kterých se Škvor snaží získat sedm sester, uvědomí, že trošku přehánějí, že pro své pobavení ubližují lidem. Když Škvor odmítne jejich výtky poslouchat, rozhodnou se ho trošku usměrnit, srazit ho z trůnu neochvějného vládce situace. Sestry upozorní, že je Škvor jen zneužil pro své vlastní pobavení, a společně vymyslí plán na pomstu – sedmero soudů o alimenty od sedmi zhrzených matek.

Jenže pak se rozhodnou rozehrát další boudu i se samotným Škvorem. Kamaráde, ty musíš naoko zemřít, radí mu, jak se dostat ze svízelné situace. Otázky smrti se ale i trojice zarytých cyniků na chvíli zalekne. Pak se ale Škvor rozhodne, že své kamarády přelstí. Rozhodne se spáchat sebevraždu, aby zůstal pánem a vítězem zdánlivě bezvýchodné situace. Nebo se jen něco nepovedlo a on zemřel omylem?

Diváka nutí napůl otevřený závěr, který se odehrál kdesi v provazišti, přemýšlet nad morálním poselstvím celé hry, který by se dal shrnout příslovím 'S čím kdo zachází, tím taky schází'. Morální rovinu inscenace ještě podtrhne pád neonového nápisu, který postupně písmenko po písmenku zhasínal při svedení každé sestry a ze kterého nakonec zbyla jen tři písmena – sin – tedy anglicky hřích. Nápis se s řinkotem zhroutí ve chvíli, kdy Škvor naposledy vydechne.

  • Macho a Doktor v inscenaci Muž sedmi sester zdroj: SemTamFór http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2392/239199.jpg
  • Muž sedmi sester zdroj: SemTamFór http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/24/2392/239200.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 13 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
před 19 hhodinami

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...