V umělecké sexuální výchově nahradil David Černý včeličky torpédem

3 minuty
Výstava Davida Černého je inspirována sexualitou
Zdroj: ČT24

Pohlavní orgány a jejich vnímání ve společnosti si za téma své aktuální výstavy zvolil umělec David Černý. Na lidskou sexualitu a erotiku nahlíží se sobě vlastní hravostí a ironií. Do pražské DSC Gallery umístil objekty a obrazy z posledních dvou let.

David Černý opakovaně testuje hranice výtvarného umění i společenské limity. Na výstavě Poslední práce se od růžového tanku nebo vztyčeného prostředníčku namířeného na Pražský hrad posouvá k dalšímu tématu, které působí provokativně. Podle výtvarníka je ale ze života.

„Všichni to máme mezi nohama, a přitom se tváříme, že se to pořád musí zakrývat, ale ty tvary se objevují i v designu. Třeba haubna od Ferrari zakázaná není,“ odkazuje k jednomu z děl. Plastika složená ze zbraní má zase připomínat americkou vlajku. Černý ji záměrně umístil poblíž ochlupené ponorky. „Torpédo je penetrační nástroj, zbraně jsou maskulinní symbol, symbol moci,“ vysvětluje. 

Vytvořil jak pohyblivé realistické napodobeniny, tak neurčité objekty, inspiraci hledal i v díle malíře Gustava Couberta, v minulosti zakazovaném. Na výstavě také visí zmenšenina jeho zatím posledního díla ve veřejném prostoru – pohyblivého desetitunového brouka připíchnutého špendlíkem nedaleko pražské magistrály.

Z výstavy David Černý: Poslední práce
Zdroj: DSC Gallery

Pohlavím inspirované práce Davida Černého vystavuje DSC Gallery do 6. října. Hned u vchodu nápisem upozorňuje návštěvníky na sexuálně explicitní podtext a upozorňuje, aby zvážili, zda si výstavu prohlédnou i s dětmi.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Juniorský balet Národního divadla Brno přináší meditaci i emoce

Juniorský soubor baletu Národního divadla Brno představuje tři nové choreografie. Vypráví v nich tři příběhy: o vnitřním souboji, o hledání ticha v přehlcené společnosti a o dramatickém soužití uvnitř jedné rodiny.
před 5 hhodinami

Pan Nikdo proti Putinovi vzdoruje propagandě ve školství

Na festivalu Jeden svět se představuje dokumentární snímek o ruském učiteli, který zoufale vzdoruje státní propagandě po zahájení plnohodnotné ruské invaze na Ukrajinu. Aby nezradil své hodnoty, rozhodne se riskovat vše. Hrdina snímku Pan Nikdo proti Putinovi Pavel Talankin v Událostech, komentářích popsal, že po začátku rozsáhlé invaze měly být děti dle představ Kremlu loajální vládě a podporovat válku. „Je to má vlast, místo, kde mám rodinu. Ale je to také agresor a válečný stroj na propagandu,“ řekl.
před 8 hhodinami

Jsme tikka masala, hlásí Bloodywood, první indický metal v americké hitparádě

Bloodywood je první a dosud jediná indická metalová kapela, která se dostala do americké hitparády Billboard. Zaujala fanoušky osobitým pojetím žánru, které těží z východních témat i nástrojů, ale zároveň formace pracuje s tradičním západním zvukem. Skupina tento týden koncertovala v Praze.
včera v 16:05

První Ceny literární kritiky obdržely Emma Kausc a Iryna Zahladko

Laureátkami prvního ročníku Ceny literární kritiky za rok 2024 v kategorii próza se stala Emma Kausc a v kategorii poezie Iryna Zahladko. Kausc zaujala příběhem Narušení děje, Zahladko sbírkou Jak se líčit v nemoci. Ocenění, které založili zástupci českých literárních časopisů, se udělovalo ve středu v pražském Centru DOX.
včera v 11:54

Nová Sněhurka kousla do otráveného jablka ještě před premiérou

Remake Sněhurky od Disneyho dorazí na hollywoodskou premiéru po skromnějším červeném koberci, než se předpokládalo. Studio se rozhodlo omezit při slavnostním uvedení přítomnost médií. Důvodem je zřejmě příliš rozdělujících témat spojených s filmem. Pohádkový příběh se zapletl do kulturních válek i konfliktu na Blízkém východě.
12. 3. 2025

Jeden svět začne v Sýrii, probere i Slovensko či mužskou existenci

Mezinárodní filmový festival o lidských právech se letos uskuteční v téměř šedesáti místech po celé republice, hlavní část přehlídky začíná v Praze 12. března. Program zahájí Vzpomínky plné přízraků, meditativní esej o kdysi prosperujícím syrském městě, které válka proměnila v ruiny.
12. 3. 2025

Film Mnichov 1972 nastoluje otázky, jak v přímém přenosu informovat o teroru

Sportovní výkony na letní olympiádě v Mnichově zastínila tragická událost. Palestinští teroristé zabili jedenáct izraelských sportovců. Německý film Mnichov 1972 dramatický den rekonstruuje z pohledu televizního štábu, díky němuž mohl svět sledovat dění takřka v přímém přenosu. Drama nominované na Oscara i v českých kinech nastoluje otázku o zodpovědnosti médií.
12. 3. 2025

Národní muzeum hostí novou výstavu o Čingischánovi

Více než 260 exponátů přibližuje nejen osobnost dobyvatele a zakladatele Velké Mongolské říše, ale také jeho předchůdce a následovníky, umění i každodenní život dávných Mongolů. Slavnostního zahájení výstavy v Národním muzeu se zúčastnil český prezident Petr Pavel a jeho mongolský protějšek Uchnágín Chürelsüch. Expozice, která potrvá do 22. června, zahrnuje předměty světového kulturního dědictví, které jsou k vidění jen výjimečně. Pocházejí ze sbírek Národního muzea Čingischán v Ulánbátaru a z Archeologického ústavu Mongolské akademie věd.
11. 3. 2025
Načítání...