Spor o vlastnictví Slovanské epopeje končí. Vedení Prahy schválilo dohodu s dědicem Alfonse Muchy

Praha uzavřela dohodu o ukončení soudního sporu o Slovanskou epopej (zdroj: ČT24)

Praha uzavře dohodu o ukončení soudního sporu o vlastnictví slavného cyklu obrazů Alfonse Muchy Slovanská epopej, který s městem vede malířův dědic John Mucha. Dohodu, na které se shodly obě strany, odsouhlasili městští radní. Podle dvou schválených smluv Mucha stáhne žalobu a obě strany budou spolupracovat na vzniku centra, ve kterém bude umístěna epopej i rodinná sbírka malířových dědiců.

První v pondělí schválená smlouva se týká ukončení soudního sporu, druhá pak budoucí spolupráce. „Byly to hodiny a hodiny jednání, víceméně permanentně od března i v průběhu celého léta vyjednáváme s rodinou Mucha,“ popsal náměstek pražského primátora pro oblast kultury Jiří Pospíšil (TOP 09).

Spor mezi městem a Johnem Muchou trvá roky. Malířův příbuzný ho nejprve prohrál, ale Nejvyšší soud věc následně vrátil na začátek a v roce 2020 Mucha u prvoinstančního soudu uspěl. Po odvolání města měl případ příští týden znovu řešit Městský soud v Praze. Pondělním podpisem schválených smluv má spor skončit. „Jsme na začátku společné cesty, ta cesta je naštěstí dobře dohodnutá a co je důležité, ta otevřenost, empatie ze strany města stále trvá,“ okomentoval právní zástupce Johna Muchy František Vyskočil.

„Vzhledem k tomu, že stranám sporu se podařilo dohodnout na podmínkách další spolupráce, bude po uzavření dohody o narovnání žaloba vzata panem Johnem Muchou v celém rozsahu zpět, čímž bude předmětný soudní spor ukončen a pan John Mucha se i ve vztahu ke svým právním nástupcům zaváže, že nebude nadále vlastnictví hlavního města Prahy k epopeji jakkoliv napadat,“ stojí v dokumentu.

Centrum díla Alfonse Muchy

V pondělí schválená dohoda zároveň stanovuje, že v metropoli vznikne centrum díla Alfonse Muchy, kde bude kromě Slovanské epopeje i velká sbírka spravovaná Nadací Mucha. Vznik centra má být pro metropoli přínosný z hlediska turistického ruchu. „Bavíme se o tom, jak nalákat do Prahy cizince, kteří chtějí za kulturou, a ne pouze za zábavou, tak toto je jedna z možností,“ uvedl minulý týden Pospíšil.

O tom, v jakých prostorách bude, radní zatím nerozhodli. Učinit tak musí nejpozději do sedmi let, což je právě lhůta daná tou dohodou. Nyní jsou plátna Slovanské epopeje k vidění na zámku v Moravském Krumlově, zápůjčku do roku 2026 předloni odsouhlasili pražští zastupitelé.

Předchozí vedení magistrátu se předběžně dohodlo s Muchou a firmou Crestyl o umístění epopeje v podzemních prostorech připravovaného obchodního centra Savarin nedaleko Václavského náměstí. To zmiňuje i v pondělí schválená smlouva o další spolupráci, zároveň však ponechává prostor pro případné umístění jinde. Pospíšil podle svého vyjádření z minulého týdne plánuje nějakou formou umožnit podat nabídky i dalším zájemcům.

Město podle schváleného dokumentu předpokládá, že si centrum na svůj provoz vydělá. Pokud by tomu tak nebylo, náklady navíc si rozdělí napůl magistrát a Nadace Mucha. Stejně se bude postupovat v případě zisku. Vzniknout má „business plán“ řešící ekonomickou stránku provozu a celý projekt má mít na starosti výkonný výbor, ve kterém zasednou dva zástupci města a dva členové za Nadaci Mucha.

Případné umístění epopeje v Savarinu kritizuje Spolek pro Slovanskou epopej v Praze, jehož spoluzakladatelkou je i další malířova dědička Jarmila Mucha Plocková. Podzemní prostory v obchodním komplexu se podle spolku pro umístění děl nehodí, řešení by pro Prahu nebylo ekonomicky výhodné a město má vlastní vhodnější prostory – například rekonstruovaný Průmyslový palác. Mucha Plocková opakovaně uvedla, že případné umístění pláten v Savarinu napadne u soudu. Pospíšil minulý týden uvedl, že Muchu Plockovou oslovil dopisem a pozval k jednání.

Podání žaloby o vlastnictví

Mucha Plocková prostřednictvím své advokátky odpověděla dopisem, který má k dispozici ČTK. Stojí v něm, že malířova příbuzná opakovaně a neúspěšně žádala o účast na jednáních o umístění epopeje. Jednání v době, kdy se už schvaluje hotová dohoda, se podle ní jeví jako bezpředmětné. K projednání jakýchkoli budoucích návrhů týkajících se umístění epopeje je podle dopisu Mucha Plocková připravena za předpokladu, že jí budou včas poskytnuty podklady.

„Zároveň prosím vezměte na vědomí, že svým přístupem k věci hlavní město Praha zavdalo příčinu pro podání žaloby o vlastnictví Slovanské epopeje ze strany mé mandantky, o níž je rada hlavního města Prahy informována,“ napsala také advokátka.

Významný cyklus Slovanská epopej tvoří dvacet velkých pláten, která Mucha od roku 1910 maloval osmnáct let. Po dokončení dílo daroval Praze s podmínkou, že mu vybuduje důstojné výstavní prostory, termín však nestanovil. Právě nesplněním této podmínky argumentoval John Mucha u soudu.