Recenze: Místo u moře chválí vyhořelou každodennost

Za rybářskou kocábkou se vine našlehaná brázda, která vzápětí splyne s neklidnou hladinou oceánu. Dospívající chlapec a muž, který toho prožil více, než dokáže unést, nechávají loď volně plout, tak jako plynou lidské životy. Sedí za rybářskými pruty a mlčí, spojeni palubou člunu, osudovými ztrátami i tím, že se nakonec možná přece jen našli. Siluetu rybářského městečka Manchester-by-the-Sea ve státě Massachusetts, v němž se odehrál jejich příběh, pohlcuje dálka. Ale rozhodně stojí za to Místo u moře navštívit. Obzvlášť když vás vede scenárista a režisér Kenneth Lonergan, kterému je tak snadné a očistné naslouchat.

Šestnáctiletý Patrick Chandler má v tomhle přístavním městečku všechno, co naplňuje jeho temperamentní teenagerovský život. Školu, hokejový klub, vlastní kapelu, spoustu kámošů a dvě slibně rozpracované přítelkyně, z nichž s jednou to tutově musí vyjít. A momentálně tohle všechno nutně potřebuje, aby ustál to, že mu zemřel táta Joe na srdeční zástavu, nad kterou se nedá zvítězit. Alkoholická matka se už před časem propadla někam do svého vypitého světa a tak mu teď „zbyl“ jen strejda Lee, který z Manchesetru-by-the-Sea utekl do Bostonu, protože tu kdysi tragicky ztratil všechno, co dávalo jeho životu smysl a cíl.

Teď tyhle dva spojila závěť, podle níž by se měl apatický a citově vyprázdněný Lee stát Patrickovým poručníkem, což je role, ke které není připraven ani ochoten. Přijel přece jen proto, aby se s bráchou naposled rozloučil, objal ho, políbil na chladnou tvář a pak se vrátil do Bostonu dřív, než ho dostihnou vzpomínky na oheň, který sežehl všechny vstřícné emoce, kterých byl někdy schopen. Dvě zraněné bytosti, jež Lonerganova kreativní fantazie svedla dohromady a postavila před nutnost volby, která může změnit jejich poznamenané životy.

Přesná filmová práce

Místo u moře, které už posbíralo řadu filmových cen a momentálně se se šesti nominacemi chystá vážně promluvit do velkého oscarového finále, je komorně laděná miniatura netriviálních rodinných vztahů a stigmatizovaných pocitů. Je to jakoby náhodou nalezený klenot, jenž není uměle nablýskaný a který nedává odpověď na to, zda je Lonergan lepší scenárista nebo režisér, neboť v daném případě je kongeniální.

Příběh uzavřeného, lakonicky komunikujícího a nevypočitatelného samotáře Lee Chandlera je poznamenaný tragickým zážitkem, sevřený tíživým pocitem viny a limitovaný rozhodnutím nebýt ve vztahu ničím víc než jen dočasnou náhradou. Inteligentně fabulující Lonergan ho komponuje takřka v souladu s Aristotelovou Poetikou, podle klasického schématu expozice, kolize, krize, peripetie, katastrofa, přičemž míra katarze je závislá na tom, kolik divák dokáže z finále, které není prvoplánovým happy endem, vydolovat. Scénář je silný ve své mlčenlivosti, dynamika narace je dána střídáním retra a reálu, kdy „tehdy“ a „teď“ tvoří propojený celek, a přesná režie ví, co a jak chce od skvělých herců.

Obsazení dominuje zamlklý, ale přesto bouřlivě výmluvný Casey Affleck, jenž primárně nepracuje se slovy, ale s výrazem. Dokonale ho doplňuje stále výrazněji se projevující nastupující hvězda Lucas Hedges. Jeho Patrick je vitální i zranitelný a přesvědčivý, když nechce mít tátu do jara v mrazáku nebo odmítá opustit Manchester-by-the-Sea, protože všechno za jeho hranicemi je pro něj jen sirotčinec. K oběma si budete chvíli hledat cestu, ale tohle hledání se vyplatí. Stejně jako se vyplatilo, že se Matt Damon spokojil jen s produkcí a vzdal se původně uvažované režie a hlavní role. Mezi ženskými party vede Leeova bejvalka Michelle Williamsová. Jejich setkání po letech je tiché a silné, stejně jako celý film.

Bouře v hlubinách

Místo u moře není lacině melodramatické a slzopudné, ale dramaticky pohlcující dokonale vystavěným příběhem a brilantně vymodelovanými charaktery. Je jako bouře, která se prožene zátokou rybářského přístavu, aniž by zčeřila jeho hladinu, protože exploduje v hlubinách. Zní to až příliš artově a sofistikovaně, ale výsledek plyne přirozeně jako mraky nad oceánem. Je zarámovaný pocitovou kamerou a přibrzděný střihem, který nikam nechvátá, což je příčinou lehce zbytnělé stopáže. Tenhle film by vás neměl minout, protože každý má někde své „místo u moře“, kam by se měl vrátit, když ho někdo potřebuje.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 1 hhodinou

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 3 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 9 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...