Recenze: Juliette v Národním je sen postrádající atmosféru a naléhavost

Národní divadlo uvedlo očekávanou premiéru opery Bohuslava Martinů Juliette čili Snář. Nádherná a obtížná surrealistická hra je dobře hudebně nastudovaná i pěvecky obsazená. Režijní pojetí však fantaskní poetiku opery nevystihuje. Připomíná spíše sen, který člověk netouží dosnít a ráno si už na něj nevzpomene.

Filozofická fantazie Juliette čili Snář podle hry francouzského dramatika a básníka Georgese Neveuxe je jednou z nejnádhernějších oper napsaných ve dvacátém století. Pařížský obchodník s knihami Michel v malém městečku na pobřeží pátrá po dívce, jejíž zpěv zde kdysi zaslechl. Místní obyvatelé ovšem trpí podivnou vadou, nemají paměť, a žijí tudíž v bezbřehé přítomnosti, v níž se iluze stávají skutečností a realita nemá větší hodnotu než snění.

To má pochopitelně řadu bizarních následků: vzpomínky na minulé události se stávají zoufale nedostatkovou komoditou, z čar života v dlaních se věští minulost, listonoš doručuje výhradně roky staré dopisy. Namísto kauzality zde platí logika snů. Jak je ale známo, sen svůj obsah čerpá vždy z toho, co se událo v bdění. „Celé pásmo hry se nepohybuje ani ve skutečnosti, ani v iluzi, nýbrž na velmi jemné hranici obou, takže vše skutečné se zdá fikcí a všechny fikce mají tvářnost reality,“ vysvětlil sám Martinů.

Juliette (Snář)
Zdroj: Národní divadlo Praha

Divák je konfrontován nejen s imaginativní říší snů, ale i s výzvou ke kontemplaci náročných otázek: co je to čas, paměť, lidská mysl, kudy vede hranice mezi vědomím a podvědomím, jak naše touha ovlivňuje skutečnost? Snad právě pro svou obtížnost není Juliette uváděna příliš často, v Národním je inscenována teprve počtvrté. Kromě obecenstva klade vysoké nároky také na dirigenta a orchestr, celý pěvecký ansámbl v čele s protagonistou Michela, režii i scénu.

Sen bez hloubky

Slovenská režisérka a scénografka Zuzana Gilhuusová si s náročným úkolem vystihnout lucidní poetiku opery neporadila. Její pojetí postrádá jednotnou atmosféru i emoční hloubku, rezignuje na pokus dostát naléhavosti libreta i hudby. Jurodivé výjevy působí spíše nejapně než fantaskně, důraz na výtvarnou složku končí u citací známých surrealistických motivů. Představení chybí typicky operní stylizace, která by právě tomuto kusu slušela.

Juliette (Snář)
Zdroj: Národní divadlo Praha

Scéna je v několika chvílích vyloženě nefunkční. Čtverec porostlý stříbřitým rákosím je v druhém jednání vytažen několik metrů nad jeviště a mezi postavami tak vzniká distance, kterou nejsou schopny herecky překlenout. V třetím dějství vyrůstají trsy trávy kolmo ze svítící stěny, což je sice atraktivní, když má ale v samém závěru opery vzniknout prázdný, černý obraz jen s bělostnými magrittovskými schody, není možné celou konstrukci vytáhnout nad scénu a část jí trčí shora do prostoru. Kdyby alespoň zhasla.

Přesto je třeba pochválit několik dílčích momentů. Režisérka se vyhnula časté chybě řady operních inscenací, v nichž po pódiu pobíhá plejáda nesmyslných postav, které mají vzbudit falešný dojem, že se na scéně něco děje. Choreograf Radim Vizváry se obešel bez baletu, pracoval pouze se sólisty a sborem. Někteří zpěváci tak měli možnost prokázat jisté pohybové nadání.

Juliette (Snář)
Zdroj: Národní divadlo Praha

Skvěle vypadá začátek druhého dějství se zpola rozevřenou oponou, stejně tak kancelář a tmavá, neprohlédnutelná chodba kamsi, kde spící sní své sny. Efektní je bílý klavír sloužící jako psací stůl i loď, dobrým interpretačním nápadem je šedý kostým Michela, který se tak sám stává šílencem, jenž se nikdy nehodlá probudit. Nápaditý je také ženský sbor s rudými parukami, stejnou nosí Juliette. Bučení, kterého se Gilhuusová dočkala při děkovačce, nebylo spravedlivé.

Z hudebního hlediska je nastudování opery více než uspokojivé, dirigent Jaroslav Kyzlink, od příští sezóny hudební ředitel Opery Národního divadla, provedl orchestr těžkou partiturou bez slyšitelných potíží. Zvolil spíše dramatický výraz, ve vrcholných fortissimech lehce necitlivý ke zpěvákům. Zvuk oplýval barevností, byť se některé detaily a imprese z muziky vytratily. Celkově orchestr hrál tak, jak má – jako jedno těleso. Národní divadlo se po dlouhé době mohlo blaženě zaposlouchat do nádherné hudby Bohuslava Martinů.

Obdivuhodný Michel, okouzlující Juliette

Hlavní roli v premiérovém obsazení ztvárnil Peter Berger. Jeho pěvecký výkon byl mimořádný, především v třetím dějství, kdy z lyrického projevu přešel do dramatického. Pro sílu hlasu mu dunící orchestr nečinil problémy, usebranější a tišší projev mu však umožněn nebyl. Michel je na scéně neustále, tenor tak prokázal opravdu obdivuhodnou kondici a vitalitu. 

Po herecké stránce Berger tolik nenadchnul, především recitace nebyla dokonalá. Jeho Michel byl nejprve poněkud flegmatický, následně příliš exaltovaný. Proč se chce vrhnout vsříc věčnému návratu téhož snu, není vlastně divákovi jasné. 

2 minuty
Reportáž: Juliette čili Snář v pražském Národním divadle
Zdroj: ČT24

Skvělě, čistě a citlivě přednesla svou Juliette Alžběta Poláčková. Okouzlující byla zejména při vzpomínání na nikdy neuskutečněný výlet do Španělska, uvěřitelně zahrála i vnitřní proměnu před střelbou v druhém aktu. Dobře obsazené byly i vedlejší postavy, potěšili zejména Vladimír Chmelo coby Obchodník se vzpomínkami, Trestanec Luděk Vele, zaneprázdněný úředník Petr Levíček, Stařec Mládí Jana Štávy nebo mladičká Alžběta Vomáčková coby Hadač.

Je bezesporu skvělou zprávou, že se Juliette vrátila do repertoáru prvního českého operního domu, navíc ve velmi kvalitním hudebním nastudování i obsazení. Otázkou je, proč musela být opera škrtnutím několika scén zkrácena. Inscenaci Zuzany Gilhuusové je i při nejlepší vůli možné popsat nanejvýš jako rozpačitou a rozcházející se s atmosférou hudby i libreta. Divák tak nemá touhu tento sen dosnít, ani si jej zapamatovat. Natožpak se v něj ponořit znovu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...