Písničkářský Šafrán po půlstoletí neuschl. Vyšlo album, které sešrotovala StB

Volné sdružení písničkářů Šafrán oslavilo padesát let od svého vzniku. Koncert s názvem Diagnóza v pražském Divadle Archa ukázal, že Šafrán ani po půlstoletí neuschl. K výročí také vyšlo na vinylu eponymní album, které Šafrán natočil v roce 1976. Těsně před vydáním byl ale celý náklad na příkaz Státní bezpečnosti sešrotován. Nahrávky nově vyšly i jednotlivým písničkářům z někdejšího sdružení: Vladimíru Mertovi, Vlastimilu Třešňákovi a Jaroslavu Hutkovi.

Když v roce 1972 Šafrán díky iniciativě Jaroslava Hutky a Zuzany Michnové vznikl, bylo to v době nastupující husákovské normalizace, kdy relativní uvolnění konce šedesátých let vzalo rychle za své. Hrát se sice ještě mohlo, ovšem nově zavedený systém rekvalifikačních přehrávek měl náležitě prosít muzikanty na ty povolené a na ty, kteří si již legálně veřejně nezahrají. Právě písničkáři by patřili okamžitě do druhé, početnější skupiny.

Aby byli lépe chráněni proti nepohodě doby, vznikl Šafrán, sdružení velice volné, nikde neregistrované, bez nějaké vnitřní struktury. Jak vzpomínal v knize Přemysla Houdy Šafrán jeden z písničkářů Vlastimil Třešňák, „nebyl žádný řád, žádná pravidla, prostě vůbec nic“. A jak dodává Houda: „Pojem Šafrán či příslušnost k němu znamenal pouze jistý druh označení a spříznění.“

Základní sestavu tvořili již zmíněná Michnová s Hutkou, dále Petr Lutka, Dagmar Andrtová-Voňková a další, později se přidali i Vladimír Merta, Vlastimil Třešňák, Zuzana Homolová. Důležitou postavou byl Jiří Pallas, který dělal Šafránu manažera.

Za skulinou spadla klec

Koncertů bylo zpočátku ještě dost, StB se o Šafrán víceméně nezajímala, sledovala spíše underground. Šafránu, míníme tím ovšem všechny k němu se hlásící písničkáře, se přitom dařilo relativně bez problémů vystupovat.

Nehodlal se nechat zatlačit do ilegality, jako tomu bylo s undergroundem, ale využíval všech možných skulinek v zákonech a vyhláškách a hrál dál. Podobnou taktiku volila Jazzová sekce i takzvané alternativní kapely. A dlužno dodat, že relativně dlouho to vycházelo, bylo ale jasné, že dříve nebo později stejně spadne klec.

A také spadla. Přišly první zákazy, pozornost StB, výslechy, poté Charta 77 a nucená emigrace některých protagonistů (Hutka, Třešňák, Pallas) a kličkování těch, co zůstali. Mezitím se ovšem podařil husarský kousek – producent Hynek Žalčík přesvědčil Supraphon, aby vydal Šafránu album, a to bylo také 15. března 1976 za účasti pozvaného obecenstva nahráno, vylisováno, opatřeno krásným obalem, na němž byla Mertova fotografie Třešňákových dětí, a připraveno k distribuci.

Pak se ale o desce – na základě udání – dozvěděla StB a celý náklad byl sešrotován.

Skartované album znovu na vinylu

Album Šafrán nyní vychází na vinylu, poprvé s původním obalem a přílohou, kde zájemci najdou text hudebního publicisty Jiřího Černého, slova písní a dobové fotografie. A na rozdíl od odbytého vinylu z roku 1989 má výrazně lepší zvuk.

Eponymní nahrávka Šafránu původně z roku 1976 (vydání 2022)
Zdroj: Galén

Deska začíná rozvernými písničkami Petra Lutky, tak vzdálenými rozjímáním jeho kolegů, vytváří jim ale velice potřebný kontrast. Následuje virtuózní Vladimír Merta se dvěma písněmi. Po něm můžeme slyšet Dagmar Voňkovou s jejím velice osobitým pěveckým i hráčským projevem, pak dojde na proletářská blues Vlasty Třešňáka a celé album uzavírá Hutkova hymnická Náměšť.

„My jsme jenom hráli písničky a snažili jsme se, abychom nelhali, a to zůstává i dneska,“ říká Vladimír Merta.

Hutka: Šafrán je stále aktuální

Aktuální odkaz Šafránu potvrzuje i Jaroslav Hutka, když říká, že přes všechny represe písničkáři neprohráli. „Režim, i když nám tou okupací zku*vil život, jsme přežili tím, že jsme se někým stali, že jsme se zformovali. Nás ty tanky nepřejely. Ale samozřejmě, měli jsme být někým jiným, my jsme byli generace, která byla v roce 1968 dospělá. Měli jsme své plány. V Šafránu se nám podařilo aspoň tím vyslovením ubránit něco smysluplného. Možná to asi není vítězství, ale žijem. A to vlastně vítězství je,“ cituje Hutku kniha Přemysla Houdy.

„Šafrán tak je stále aktuální,“ pokračuje Hutka. „Ve své podstatě stoprocentně. To je taková ta aktuálnost, která asi byla jak v šestnáctém století, tak bude o tři sta let později. Základní aktuálnost toho, že člověk potřebuje vyjádřit smysl existence ve chvíli, kdy se zdá, že žádný nemá. A to asi umí jenom umění. To, co je úplně rozbité, sloučit v nějaký obraz, který je krásně čitelný, a člověk, publikum, v něm dokáže přečíst, že se v tom dá žít. Tohle se nám obecně podařilo, i když všichni máme podprůměrné penze, komerce o nás zájem nemá, ale to jsou jiné lajny. Obecně, když bych to vzal, tak ano, Šafrán je stále aktuální.“

Svědčí o tom i vyprodaný koncert v Divadle Archa k půlstoletí od vzniku Šafránu. Vystoupili na něm jak staří kozáci Jaroslav Hutka, Vlasta Třešňák a Dagmar Andrtová-Voňková, tak spříznění umělci, jako například harmonikář Ondřej Konrád, písničkářka Blondýna – všichni nabídli jak své klasické, tak nové písně, zároveň představili svá aktuální alba.

Nové nahrávky Hutky, Třešňáka a Merty

Vladimíru Mertovi vyšla obsáhlá kniha rozhovorů let z 1970–2021 Písničkářství je stav duše, jež je podle nakladatele Mertovým „neustáleným autoportrétem, kronikou doby i studijním materiálem k dějinám české folkové písně, poezie, společnosti i dobových poměrů“.

Zároveň Merta vydal archivní album Pozítří, páté ve volné řadě Šumák. Tentokrát jde o záznam brněnského koncertu z roku 1985, kde písničkáře na pódiu doplnili nedávno zesnulá zpěvačka Mirka Křivánková, jazzový virtuos Emil Viklický, posluchači uslyší i Ivu Bittovou a housle.

Vlastimil Třešňák se pochlupil novým albem Kiks, na němž jej doprovází Temporary Quartet. Přináší typické Třešnákovy texty, plné sžíravé ironie i bystrých postřehů. Zároveň vyšlo na vinylu, v počtu tří set číslovaných výlisků Třešňákovo legendární, původně ve Švédsku – péčí emigranta Jiřího Pallase – vydané album Zeměměřič, nyní doplněné vzpomínkovým textem Jiřího Černého, texty písní a fotografiemi.

Jaroslav Hutka, který letos oslavil pětasedmdesátiny, vydává alba hned dvě: kolekci politicky laděných písní Ovarova revoluce a podobně zaměřenou desku Putinova kulka.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
před 6 hhodinami

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
včera v 09:50

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
včera v 09:00

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025

UMPRUM uzavírá výstavou semestr i budovu

Výstava Artsemestr tradičně na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (UMPRUM) shrnuje klauzurní a semestrální práce studentů. Je jednou z posledních akcí v hlavní budově školy, kterou čeká od začátku příštího roku rozsáhlá rekonstrukce.
19. 12. 2025

Spielberg opět objevuje mimozemský život. Zatím jen v upoutávce

Steven Spielberg se vrací k žánru sci-fi. Nový snímek Den odhalení sleduje reakci světové veřejnosti na objevení mimozemského života. Do kin by měl film s Emily Bluntovou v hlavní roli vstoupit v polovině června příštího roku, teď ho představila první ukázka.
19. 12. 2025

Bez pravdy, gulagů a naděje. Nový ruský slovník je nástrojem politické moci

Nový výkladový slovník státního jazyka, který letos vydalo Rusko, využívá jazyk jako politický nástroj moci. Zcela v něm například chybí pojmy jako pravda, gulag nebo stalinismus. Podle Jany Kockové ze Slovanského ústavu Akademie věd je dokument závazný pro státní orgány, úředníky i učitele a může mít konkrétní společenské i právní důsledky.
18. 12. 2025
Načítání...