Obraz Monte Carlo od Toyen se vydražil téměř za 65 milionů korun

Obraz malířky Toyen nazvaný Monte Carlo z roku 1926 se na nedělní aukci v Praze prodal za 64,8 milionu korun včetně aukční přirážky. Vyvolávací cena díla byla osmnáct milionů korun a konečná cena překročila i maximální předaukční odhad. V nabídce dražby bylo ještě jedno dílo u českých sběratelů mimořádně oblíbené autorky, poválečné plátno Il s’anime z roku 1957, které se nabízelo za sedm milionů korun a prodalo za 13,4 milionu korun.

Uhrančivě tajemná malba je reprezentantem vrcholného poválečného pařížského období Toyen a jejího napojení na tehdejší evropský surrealismus.

Nejdráže prodaným obrazem Toyen na českých aukcích je od roku 2021 obraz Cirkus z 20. let 20. století. Nový majitel za něj zaplatil 79,56 milionu korun.

Obraz Monte Carlo byl nejdráže vyvolávanou položkou nedělní aukce Galerie Kodl a stal se také nejdráže prodaným dílem, jeho cena vzrostla o 260 procent. Odborníci ho považují za velký objev v rané artificialistické tvorbě Toyen. Dosud bylo známo pouze z drobných zmínek v literatuře a vystaveno bylo pouze jedenkrát. Toyen jej vytvořila krátce po svém příjezdu do Paříže, kam se s Jindřichem Štyrským rozhodla přestěhovat na podzim roku 1925.

Tou dobou byli tamní avantgardní umělci okouzleni geometrizujícím výtvarným jazykem čerpajícím z tradice syntetického kubismu, Toyen si k němu však jen stěží hledala cestu a věnovala se raději naivistickým figurálním obrázkům, podléhajícím ještě stále trvajícímu vlivu Henriho Rousseaua.

Autorského světového rekordu dosáhl olej na plátně Moravany

Úspěch zaznamenala i šestice kubistických zátiší od Emila Filly. Výtvarně velice moderně pojatá práce Zátiší s mandolínou se s dosaženou cenou 19,44 milionu korun stala druhým nejdražším dílem nedělní aukce. Zájmu dražitelů se těšila i další Fillova plátna – Zátiší s mandolínou a porcelánovou mísou se prodalo za devět milionů korun, Kuchyňské zátiší za 8,4 milionu korun.

Na 576 tisíc korun se z vyvolávací ceny padesát tisíc korun vyšplhal akvarel Václava Radimského Na břehu rybníka. Zaznamenal tak nárůst o více než tisíc procent. Autorského světového rekordu dosáhl olej na plátně Moravany jedné z nejvýznamnějších osobností slovenského moderního umění Ľudovíta Fully. Z vyvolávací ceny sedm set tisíc korun se vydražil za 5,4 milionu korun.

Zátiší s klavírem brněnského modernisty a významného představitele třetí poválečné vlny kubismu Jaroslava Krále se vydražilo v autorském rekordu za 2,52 milionu korun. Poválečné umění reprezentoval mimo jiné Karel Černý s olejem Karlův most z roku 1954 prodaným za 9,36 milionu korun.

Hravá a smyslná malba z pozdního období tvorby světově uznávaného designéra Ladislava Sutnara Venuše se prodala ve světovém autorském rekordu za tři miliony korun. Osobitá malba Zdeňka Buriana Nejkrásnější planeta našla kupce s cenou 7,4 milionu korun, a dvojnásobně tak překonala dosavadní autorský rekord.