Podvodníček Randle McMurphy svádí opět boj o vlastní svobodu a důstojnost, tentokrát v Uherském Hradišti. V tamním Slováckém divadle uvedli totiž o víkendu v premiéře Přelet nad kukaččím hnízdem. Hru podle románu Kena Keseyho Vyhoďme ho z kola ven napsal na začátku šedesátých let Dale Wasserman, nejvíce ale příběh proslavila oscarová filmová verze Miloše Formana s Jackem Nicholsonem v hlavní roli.
Nenechte se spoutat. Slovácké divadlo svobodně přelétává nad kukaččím hnízdem
Aby se vyhnul vězení, nechá se rváč a karbaník Randle zavřít raději do psychiatrické léčebny. Jenže tam narazí na ještě větší nesvobodu, než které se obával za mřížemi. „Nejtěžší je utáhnout celou tu plochu a být pořád vůdčí samec,“ podotýká k roli představitel McMurphyho Tomáš Šulaj.
Randle se silou své osobnosti a životního elánu pustí do zápasu se systémem ztělesňovaným vrchní sestrou Ratchedovou. S andělským úsměvem pacienty tyransky ovládá, psychicky křehcí muži musejí snášet její ponižování a manipulaci. „Ve své duši je vlastně hodná, opravdu si myslí, že všechno dělá správně. Ale vůči okolnímu světu se chová jako fakt hrozná mrcha,“ obhajuje svou postavu herečka Pavlína Hejcmanová.
Svobodomyslný Randle se nicméně nechce vzdát tak lehce a o nutnosti nepodřídit se se snaží přesvědčit i ostatní. „Základní myšlenkou hry je, že vnitřní svoboda je nezcizitelná a že manipulace s lidmi se stále opakuje,“ domnívá se Igor Stránský, v jehož nastudování inscenace vznikala.
Svoboda za divadelní i železnou oponou
Svobodu si ponechali při přípravě hry i její tvůrci. „Jevištní zpracování se od filmu liší, chceme mít svůj vlastní rukopis,“ upřesnil režisér. Navíc Wassermanova hra dává oproti Formanovu filmu mimo jiné větší prostor postavě indiánského náčelníka, který ve svých schizofrenických vizích pojmenovává podstatu nelidského režimu.
Forman prý při natáčení zúročil své zkušenosti z totalitního Československa. Že je tím pravým režisérem pro filmovou adaptaci Keseyho knihy, přesvědčil prý producenty argumentem, že v podobném blázinci pod vedením jedné tyranky – tedy v Československu s vládou komunistické strany – dlouho žil.
Není tak náhodou, že Slovácké divadlo Přelet nad kukaččím hnízdem v premiéře uvedlo v době třicátího výročí sametové revoluce. Na inscenaci zve navíc netradičním plakátem. „Nenechte se spoutat,“ radí divadelníci divákům v poznámce k prázdnému papíru, který si mají sami svobodně dotvořit.
Přelet nad kukaččím hnízdem hrají v této sezoně nejen v Uherském Hradišti, ale také v Praze, kde hru nastudovalo Divadlo Radka Brzobohatého.