Následky lásky – filmařina par excellence

Distributorská společnost Film Europe čekala dost dlouho, než koupila film Paula Sorenttina Následky lásky. Vlastně až úspěch jeho Velké nádhery, který aspiruje na Oscara za nejlepší cizojazyčný film, byl tím správným popudem k uvedení snímku z roku 2004 do českých kin. Zdá se, že váhavost se v tomto případě vyplatila. Byla by opravdu škoda, kdyby tak dobrý film jako Následky lásky, zapadl kvůli neznalosti publika. Dá se totiž předpokládat, že úspěch Velké nádhery přitáhne do hlediště přece jenom více lidí, než by tomu bylo bez tohoto fenoménu.

Přitom Následky lásky jsou neméně skvělým filmem jako pozdější Velká nádhera, možná že pro někoho i lepším. Není totiž tak dlouhý a obsahuje více dramatických (byť skrytých) situací. To je dáno především rámcem. Zatímco ve Velké nádheře prázdnota, nuda, neuspokojenost vychází z vnitřku hlavní postavy, v Následcích lásky jsou nečinnost, zmar a citová vyprahlost vyvolané situací vnější. Hlavní postava je do nečinnosti vmanipulována proti své vůli, a tudíž je zde přece jenom možnost vzpoury, dramatického zvratu, který nakonec přichází, ale dalo by se říci v minimalistickém „sorenttinovském“ balení, přesto velmi účinném.

Co ovšem z filmu Následky lásky dělá nevšední zážitek, je forma, filmařina par excellence. Již první záběry, máte-li v paměti ještě Velkou nádheru, prozradí, že se jedná o stejného režiséra, tak je jeho styl osobitý. Jeho obrazová kompozice je natolik osobitá, že ve vás až trochu hrkne, jestli to nebude jen slabý odvar pozdějšího díla, které jsme měli možnost vidět jako první. Naštěstí tomu tak není. Styl vyprávění, dlouhé záběry, kompozice obrazu, řídké dialogy a úsporné až minimalistické herectví především Sorenttinova dvorního herce Toniho Servlla, je sice podobné, ale natolik nosné a ve své propracovanosti stylotvorné, že na jakékoli srovnávání brzy zapomenete a necháte se bez výčitek unášet filmovou poezií.

Při vší mistrné práci s formou vyprávění je ovšem i příběh důležitý, ten by ale nebylo dobré prozrazovat. Jeho postupné odkrývání je totiž dalším důležitým prvkem filmu, jakož i překvapivý závěr, který je dokonalou tečkou za neobyčejným zážitkem.

Kdyby bylo na mně, zařadila bych tento film do výuky budoucích filmařů. Každý záběr, každý pohled, švenk kamery, věta, povzdech, hudba, šramot, a dokonce i ticho má zde své opodstatnění, nic není náhodné. Sorrentino koncipuje svůj film, jako by maloval – přesně rozvržená kompozice, soustředěně poskládané barvy pomalu odkrývají skrytý podtext, který ve vás ještě dlouho bude doznívat.

Následky lásky / Le Conseguenze dell'amore,  Itálie, 2004, 100 min. Režie: Paolo Sorrentino. Scénář: Paolo Sorrentino. Kamera: Luca Bigazzi. Hudba: Pasquale Catalano. Střih: Giogiò Franchini. Hrají: Toni Servillo, Olivia Magnani, Adriano Giannini, Antonio Ballerio, Rolando Ravello.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...