Desítky lidí se při bohoslužbě v kostele svaté Anežky České na pražském Spořilově rozloučily s hercem Josefem Abrhámem. Jeden z nejpopulárnějších českých herců zemřel 16. května. Po mši v zaplněném kostele na svého kolegu zavzpomínali na přání Josefa Abrháma mladšího herečky Dagmar Havlová, Eliška Balzerová a Iva Janžurová a herec a režisér Jan Kačer. Za rakví vynášenou z kostela zněl dlouhý potlesk
Na poslední cestu vyprovázely Josefa Abrháma vzpomínky kolegů i Velorex
Dagmar Havlová vzpomínala filmy, které s Abrhámem natáčela, jako třeba Upír z Feratu nebo Trhák, a kde „uplatňoval svůj jedinečný talent a svůj ostýchavý šarm“. Jejich prvním setkáním před kamerou bylo natáčení Holky na zabití. „Tehdy ještě svobodná Libuška (Šafránková) mě zaúkolovala, abych Pepu na natáčení střežila, jestli nekouká moc po holkách. Nekoukal. Pracovali jsme dvanáct hodin denně a po večerech Pepa štábu hrál úžasně na piano,“ prozradila Havlová. Při posledním rozloučení nezaznělo piano, ale nahrávka, na níž Josef Abrhám hrál na moravský cimbál.
Eliška Balzerová, která s Abrhámem hrála mimo jiné ve filmu Vrchní, prchni!, upozornila, že termín posledního rozloučení nebyl vybrán náhodou. „Přesně před rokem 6. června jsi byl ještě s Libuškou, oslavovali jste její narozeniny v předvečer jejích narozenin a druhý den Libuška nastoupila na plánovaný zákrok do nemocnice a už jste se neviděli. Věřím, že už jste zase spolu,“ řekla.
Rozloučení s Libuší Šafránkovou se konalo na stejném místě. Tentokrát byl v kostele umístěn velký portrét Abrháma i Šafránkové. Lidé mohli před kostelem zapisovat své vzpomínky a vyznání i do kondolenční knihy obou herců a životních partnerů.
Věnce od prezidenta i velorexářů
Do kostela přišlo mnoho Abrhámových hereckých kolegů včetně Zdeňka Svěráka, Jiřího Macháčka, Martina Dejdara nebo Jiřího Bartošky. Poklonit se přišel také bývalý ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD), ředitel Národního divadla Jan Burian nebo ředitel České televize Petr Dvořák. Kostel i prostor před ním byly vyzdobeny mnoha květinami a věnci nejen od rodiny, ale také od divadel a dalších institucí, třeba pražské FAMU nebo karlovarského festivalu.
Nechyběly věnce od českého prezidenta a slovenské prezidentky a také věnec s nápisem Daliboru Vránovi od velorexářů s odkazem na jednu z nejznámějších Abrhámových filmových rolí v komedii Vrchní, prchni!.
Vděčné úlohy hrál Abrhám také v komedii Kulový blesk či v rozverné Menzelově adaptaci románu Vladislava Vančury Konec starých časů či v Žebrácké opeře. Divákům se do paměti zapsal rovněž jako záletný doktor Blažej ze seriálu Nemocnice na kraji města. Abrhámovou nejvýraznější rolí z poslední doby byl kancléř ve filmovém debutu Václava Havla Odcházení z roku 2011.
Všestranný herec s noblesou, vzpomínají kolegové
Vzpomínky na Josefa Abrháma přinášel v den posledního rozloučení také program ČT24. Jednu z nich připojil například režisér a kameraman Jaroslav Brabec, jenž točil v roce 2007 pro Českou televizi seriál Hraběnky. Josef Abrhám se v něm představil v roli soukromého zemědělce, který celý svůj život podřídil budování rodinného hospodářství, jenže jeho dcery mají o své budoucnosti jinou představu.
„Josef Abrhám byl velký profesionál,“ nepochybuje Brabec. „Nejenže do seriálu přinesl spoustu svých poznámek a hereckých zkušeností, ale bylo vidět, že ho to šíleně baví, že se těšil, jak se bude učit jezdit s kombajnem. On takový byl. Nejenže se dokázal do té role dostat, ale dělal ji zevnitř, stát se tou postavou.“
Jednu z dcer hrála Lenka Vlasáková. „Měl v sobě přirozenou noblesu a laskavost, i když jste měli na nohou holínky. Mám na něj vzpomínky jako na nejlaskavějšího a nejvstřícnějšího kolegu, kterého jsem potkala,“ uvedla. A dodala: „Ale jako všichni velcí herci měl o sobě neustále pochybnosti.“
Role zemědělce Hraběte patří k těm v Abrhámově filmografii spíše opomíjeným, slavnější postavy zastiňují i jeho obsazení do seriálu Byl jednou jeden dům. Dramatický příběh z období druhé světové války byl příležitostí i pro Libuši Švormovou. „Byl plný síly, humoru, a přitom vychovaný a velice jemný člověk,“ zopakovala i ona. „Je mnoho nenahraditelných herců a Pepíček Abrhám je nenahraditelný v tom, že dovedl zahrát v podstatě všechno, komické i hluboce psychologické role,“ domnívá se.
Na divadle spojil Josef Abrhám svůj herecký život především s Činoherním klubem. Na jeho tamní působení vzpomínala další výrazná osobnost této scény, režisér Ladislav Smoček. „Neřekl bych, že pochyboval, on nechtěl uplatnit v herectví všechno, co mohl říct, co ho napadlo. Zkoumal, aby důsledně pochopil autora,“ říká o Abrhámově herectví. Vyzdvihuje přitom především jeho výkon v dramatu Cesta dlouhého dne do noci.