Nizozemští restaurátoři hlásí nečekaný objev v obrazech Marca Chagalla. Odkrytí malířského tajemství ruského avantgardisty zabralo restaurátorům pět let. Podrobný výzkum ukázal, že slavný malíř používal pouze několik odstínů barev a že mu jako plátno často posloužil třeba ubrus nebo prostěradlo.
Malíř Chagall překvapil odborníky. Vystačil si s osmi odstíny a noční košilí
Rodák z běloruského Vitebska Chagall (1887–1985) měl blízko hned k několika směrům: kubismu, surrealismu i fauvismu. Pestrost barev a sklon k utváření vlastní univerzální symboliky do jeho obrazů vnáší zvláštní snovost. Tím spíš byl pro restaurátory překvapivý jejich objev.
„Za bezmála pětatřicet let si vystačil s osmi odstíny. To je pozoruhodné, hlavně vzhledem k tomu, kolik toho za tu dobu procestoval,“ podivuje se restaurátorka Meta Chavannesová z Městského muzea v Amsterdamu. Sám Chagall přitom říkal, že každé město, v němž žil – ať rodný Vitebsk, carský Petrohrad nebo bohémská Paříž – mělo své vlastní barvy, které prý v sobě nosil po celý život.
Místo plátna ubrus
Speciální lampy s infračerveným světlem restaurátorům umožnily nahlédnout i pod vrstvy barev. Pod obrazem Synagoga v Safedu z roku 1931 našli náčrt o pár let staršího portrétu zachycujícího výtvarníkovu dceru Idu u okna. Překvapením pro odborníky byly také materiály, na něž Chagall maloval.
Jeho skromnost přisuzují hubeným létům po příjezdu do Paříže. Kvůli nedostatku peněz si nemohl zrovna vybírat, namísto plátna si tak vystačil s prostěradlem nebo noční košilí. Jeden ze svých nejslavnějších obrazů s názvem Šumař na střeše vytvořil na kostkovaném ubrusu. „Strukturu, která je jasně viditelná na zadní straně, využil při malování. Vytvořil šachovnicový vzor a některé čtverečky zamaloval černou a bílou barvou,“ upozorňuje Chavannesová.
Chagallovi se amsterodamské muzeum bude věnovat i nadále. V sobotu otevře výstavu se čtyřmi desítkami malířových obrazů. Veřejnost je pohromadě uvidí poprvé po téměř sedmdesáti letech.