Jsem malířka. Eva Švankmajerová neoddělovala život a tvorbu, ukazuje monografie

Nová monografie Jsem malířka uceleně představuje dílo Evy Švankmajerové. Surrealistická umělkyně se věnovala malbě, kresbě, keramice i poezii. Navíc se podílela na filmech svého manžela Jana Švankmajera.

Na první pohled mohou obrazy Evy Švankmajerové působit naivně, obsahují ale humor, ironii i společenskou kritiku. Aktivního pozorovatele vyžadují třeba její rébusy, skládala je i z vět, které někde přečetla či zaslechla. „Tím ukazovala, že slova nemají žádný smysl,“ podotkl Jan Švankmajer. V těsné spolupráci s filmařem, který byl Eviným celoživotním partnerem v manželství i výtvarné tvorbě, monografie vznikala.

Eva Švankmajerová rozdělovala lidi na dva typy. „Jeden typ lidí potřebuje pravidla, a aby bylo na světě krásně, tak je musí krásně vyplňovat. A potom je druhý typ lidí, který nemá důvěru k pravidlům,“ vysvětlila pro pořad Alternativní kultura: Surrealismus za mřížemi.

Tvorba jako osobní vzpoura

Ona patřila k tomu druhému. Tvorba pro ni byla osobní vzpourou. Zabývala se tématy sexuality, rodiny, vztahu k vlastnímu tělu a ženské identity. Někdy až drásavě, někdy poťouchle, třeba když z Botticelliho Venuše udělala Venouše. „Brala to jako zbraň, bojovala tím proti nespravedlnosti osudu, že se narodila jako žena,“ vysvětlil Švankmajer.

Monografie ukazuje Evu Švankmajerovou podle nakladatele jako svébytnou malířku s vlastním hlasem, jejíž tvorba se nikomu a ničemu nepodbízí, nic nezkrášluje a nikomu nelichotí. „Rozdíl mezi jejím životem a tvorbou není. Ona tvorbou žije, i když to zní jako klišé, v jejím případě to platilo stoprocentně,“ upozorňuje básník a spoluautor knihy František Dryje.

Výběru výtvarných prací napříč tvorbou Evy Švankmajerové v publikaci dodávají kontext autorské komentáře, deníkové záznamy a vzpomínky jejího manžela. Zařazeny jsou i studie převážně od členů Skupiny českých a slovenských surrealistů, do níž umělkyně rovněž patřila.

3 minuty
Tvorbu Evy Švankmajerové shrnuje monografie
Zdroj: ČT24

U Švankmajerů panovala rovnoprávnost

Za normalizace vystavovala Eva Švankmajerová spíše pokoutně, v bytech a ateliérech. Veřejnosti se stala známější filmová tvorba jejího manžela. „Švankmajera jsem znal, protože jsem chodil do kina, ji jsem neznal. Ale když jsem se s nimi setkal, tak jsem zjistil, že tam panuje plná rovnoprávnost,“ podotkl Dryje.

Na filmech svého muže se Eva Švankmajerová podílela animací, scénografií, plakáty nebo kostýmy. S jejím přispěním vznikly filmy Spiklenci slasti, Otesánek či Šílení. Uvedení posledního zmíněného titulu se už nedožila, měsíc před premiérou podlehla rakovině.

Její dílo nepřipomíná jen monografie, v březnu má Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře otevřít společnou výstavu Švankmajerových.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 5 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 11 hhodinami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 13 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
před 17 hhodinami
Načítání...