Jsem malířka. Eva Švankmajerová neoddělovala život a tvorbu, ukazuje monografie

Nová monografie Jsem malířka uceleně představuje dílo Evy Švankmajerové. Surrealistická umělkyně se věnovala malbě, kresbě, keramice i poezii. Navíc se podílela na filmech svého manžela Jana Švankmajera.

Na první pohled mohou obrazy Evy Švankmajerové působit naivně, obsahují ale humor, ironii i společenskou kritiku. Aktivního pozorovatele vyžadují třeba její rébusy, skládala je i z vět, které někde přečetla či zaslechla. „Tím ukazovala, že slova nemají žádný smysl,“ podotkl Jan Švankmajer. V těsné spolupráci s filmařem, který byl Eviným celoživotním partnerem v manželství i výtvarné tvorbě, monografie vznikala.

Eva Švankmajerová rozdělovala lidi na dva typy. „Jeden typ lidí potřebuje pravidla, a aby bylo na světě krásně, tak je musí krásně vyplňovat. A potom je druhý typ lidí, který nemá důvěru k pravidlům,“ vysvětlila pro pořad Alternativní kultura: Surrealismus za mřížemi.

Tvorba jako osobní vzpoura

Ona patřila k tomu druhému. Tvorba pro ni byla osobní vzpourou. Zabývala se tématy sexuality, rodiny, vztahu k vlastnímu tělu a ženské identity. Někdy až drásavě, někdy poťouchle, třeba když z Botticelliho Venuše udělala Venouše. „Brala to jako zbraň, bojovala tím proti nespravedlnosti osudu, že se narodila jako žena,“ vysvětlil Švankmajer.

Monografie ukazuje Evu Švankmajerovou podle nakladatele jako svébytnou malířku s vlastním hlasem, jejíž tvorba se nikomu a ničemu nepodbízí, nic nezkrášluje a nikomu nelichotí. „Rozdíl mezi jejím životem a tvorbou není. Ona tvorbou žije, i když to zní jako klišé, v jejím případě to platilo stoprocentně,“ upozorňuje básník a spoluautor knihy František Dryje.

Výběru výtvarných prací napříč tvorbou Evy Švankmajerové v publikaci dodávají kontext autorské komentáře, deníkové záznamy a vzpomínky jejího manžela. Zařazeny jsou i studie převážně od členů Skupiny českých a slovenských surrealistů, do níž umělkyně rovněž patřila.

3 minuty
Tvorbu Evy Švankmajerové shrnuje monografie
Zdroj: ČT24

U Švankmajerů panovala rovnoprávnost

Za normalizace vystavovala Eva Švankmajerová spíše pokoutně, v bytech a ateliérech. Veřejnosti se stala známější filmová tvorba jejího manžela. „Švankmajera jsem znal, protože jsem chodil do kina, ji jsem neznal. Ale když jsem se s nimi setkal, tak jsem zjistil, že tam panuje plná rovnoprávnost,“ podotkl Dryje.

Na filmech svého muže se Eva Švankmajerová podílela animací, scénografií, plakáty nebo kostýmy. S jejím přispěním vznikly filmy Spiklenci slasti, Otesánek či Šílení. Uvedení posledního zmíněného titulu se už nedožila, měsíc před premiérou podlehla rakovině.

Její dílo nepřipomíná jen monografie, v březnu má Galerie Středočeského kraje v Kutné Hoře otevřít společnou výstavu Švankmajerových.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
před 1 hhodinou

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
před 2 hhodinami

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
před 19 hhodinami

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
před 23 hhodinami
Načítání...