Národní galerie v Praze poprvé vystavuje originál kresby od Michelangela Buonarrotiho. Výstava Od Michelangela po Callota ukazuje vrcholné období renesančního umění, takzvaný manýrismus. A to především na grafikách evropských umělců. Některá díla zapůjčilo pařížské Muzeum Louvre.
Grafika manýrismu pomáhala „kopírovat“ Michelangela, přibližuje ji výstava v Národní galerii
Manýrismus se zrodil v Itálii z vrcholné renesance. Vyznačuje se rafinovanou elegancí, bohatou fantazií a zálibou v symbolech a skrytých významech. Grafika coby moderní informační médium sehrála v jeho rychlém rozšíření mimořádnou roli.
„S klíčovými díly Michelangela, Raffaela, Giulia Romana nebo nádhernou výzdobou francouzského královského zámku ve Fontainebleau se lidé tehdy seznamovali nejčastěji právě prostřednictvím grafických listů,“ uvedla kurátorka výstavy Blanka Kubíková.
Díky grafickým reprodukcím si lidé po celé Evropě mohli prohlédnout třeba monumentální fresku, kterou vytvořil Michelangelo pro Sixtinskou kapli ve Vatikánu. „Michelangelo je jeden z mála velikánů renesančního umění, který sám neinicioval vznik grafických děl, ale byl takovou osobností, že rytci a vydavatelé velice stáli o to reprodukovat jeho díla,“ podotýká Kubíková.
Zájem byl i o seznámení se sochařskými díly tohoto italského renesančního mistra. Například pohřební kaple Medicejských ve Florencii sloužila pro ostatní umělce v podstatě jako škola umění. „Ztvárňoval bravurně člověka, za to byl obdivován. Ostatní umělci kopírovali jeho typus dokonalého zobrazení lidského těla plného emocí, energie,“ vysvětlila kurátorka.
Originál od Michelangela
Na aktuální výstavě se vůbec poprvé v Česku vystavuje také originál od Michelangela, konkrétně jedna z jeho kreseb. „Žádné jeho dílo nebylo dosud v České republice vystaveno,“ potvrdila ředitelka Národní galerie (NGP) Alicja Knast.
Kromě Michelangelovy tvorby budou do 11. května představována také díla vytvořená podle Raffaela, Jana Brueghela či Hanse von Aachen a řady jiných velkých umělců. Vystaveny budou také grafické práce mistrů ryteckého umění, jako byl třeba v názvu výstavy zmíněný Jacques Callot.
Otevíraná výstava je prvním ze dvou projektů zaměřených na umění grafiky v šestnáctém století, kdy se umělecký styl manýrismus prosadil, které NGP ve spolupráci s Muzeem Louvre již několik let připravuje. Druhá výstava se uskuteční příští rok na jaře v Louvru a zaměří se na umění spojené s objevováním přírody na dvoře Rudolfa II.