Glosa z Berlinale: Čas lovit… významy. U Pinocchia i domorodců

Pokud by bylo cílem filmů, aby divák po jejich zhlédnutí otevřel internet a zkoumal, co tím chtěl režisér říci, pak by se v hlavní soutěži letošního Berlinale našlo dost dobrých snímků. Jestliže chce ale divák příběhu rozumět hned po skončení projekce, musí na festivalu do mimosoutěžní sekce Berlinale Special. Ta zatím v sedmdesátém ročníku nabízí díla, která jsou divácky vstřícnější, i když nepodbízivá a s pečlivou přípravou i výpravou.

Soutěžní brazilský film Všichni ti mrtví (Todos os mortos, režie: Caetano Gotardo a Marco Dutra) na scénu přináší téma zrušení otroctví v Brazílii na konci 19. století. Příběh se soustředí na dům bílých, kdysi bohatých lidí, kteří se těžko vyrovnávají s novou situací. Stárnoucí žena kávového plantážníka žije s dvěma dcerami, z nichž jedna je nemocná a uklidnit ji mohou jen africké tradiční rituály. Ty v domě vykonávala stará černošská hospodyně, ta však zemře a rodina těžko hledá náhradu.

Občas ve vyprávění problesknou záběry ze současné doby, což zpočátku vypadá jako filmařské nedopatření, pak jako umělecký záměr, který se ale vymyká srozumitelnosti.

Přechod do jiné doby lépe a zábavněji zpracovává korejský nesoutěžní film ze sekce Special Čas lovit (Sa-nyang-eui-si-gan, režie: Yoon Sang-hyun).

Jeho hrdina se po třech letech vrací z vězení, kde si vysnil budoucnost na havajské pláži. Přesvědčí své staré kumpány, aby vyloupili kasino. Jenže si neuvědomuje, že za dobu jeho vězení se situace v zemi rapidně změnila – Korea extrémně zchudla, měna přestala mít svou hodnotu a platí se dolary a Mezinárodní měnový fond Koreu ještě více zadlužuje. A to s sebou nese novou kriminalitu.

V pohledu do možné blízké budoucnosti je film lehká dystopie. Obsahuje, jen jakoby mimochodem, záběry na zchudlé lidi pod vysokými mrakodrapy, fronty na polévku a chudinu u odpadkových košů. Ty hlavní hrdina vůbec nevnímá, stejně jako mu nedochází, že při cestě za svým snem za sebou nechává krvavé stopy. Čas lovit je více film akční než umělecký, ale přesto bravurně natočený a promyšlený. Snímku navíc přihrává popularitu i nedávný Oscar a Zlatá palma z Cannes pro korejského Parazita

Současná Rusalka, realistický Pinocchio

Podobně i německý soutěžní film Undine (režie: Christian Petzold) má v sekci Special svého lepšího konkurenta. Možná to pro známého německého režiséra Petzolda byl příliš velký risk adaptovat do dnešní doby pohádku o Rusalce.

Jestli si divák příběh spojí s dávným mýtem, nebo ne, je otázka. Snímek nenabízí jasnější příznaky, kdy by ozřejmil chování novodobé rusalky, která tu jako historička provází v muzeu a návštěvníkům přednáší o vzniku a postupném budování Berlína. Film začíná okamžikem, kdy jí přítel sděluje zprávu o rozchodu. Ona ho – coby rusalka zavržená svou láskou – musí zabít. Kdo si před zhlédnutím nepřečte „návod k použití“, variace na starý mýtus mu stěží dojde. 

K pohádkovosti má mnohem blíž nesoutěžní italsko-francouzsko-britský film Pinocchio (režie: Matteo Garrone). Herec Roberto Benigni hraje otce, který z kusu dřeva vytesá loutku a prohlásí ji za svého syna. (Mimochodem Benigni je autorem v Itálii velmi nepopulární verze z roku 2002, kdy on sám ztvárnil přestárlého Pinocchia.) Dnes už klasickou italskou pohádku napsal v roce 1883 Carlo Collodi. Hlavní postavu, loutku ze dřeva, hraje osmiletý herec Federico Ielapi a je částečně reálná, částečně animovaná.

Pinocchio sice není tolik krutý příběh jako režisérova předchozí Pohádka pohádek, ale i tak proradní průvodci Kocour a Lišák Pinocchiovi i divákovi připraví chvíle, kdy jde o život. Matteo Garrone jako zkušený režisér sociálních filmů Dogman nebo Gomorra uplatnil i v Pinocchiovi realitický přístup. Proto jeho farmáři a chudé středomořské vesnice kromě jiného připomínají, v jakých těžkých podmínkách dřív lidé v Itálii žili. 

Citlivý návrat k australským domorodcům

A ze zámoří přišel ještě jeden mimosoutěžní propracovaný film, australská Vyvýšenina (High Ground, režie: Stephen Maxwell Johnson). Johnson ji připravoval téměř dvacet let. Pojednává v ní o kapitole z velmi komplikované periody australské historie, kdy docházelo k násilným konfliktům mezi domorodými obyvateli a bílými přistěhovalci. Ta trvala téměř 150 let. Natáčení předcházelo dlouhodobé studium a diskuse, film byl vyvíjen s kulturními poradci z různých domorodých kmenů v Austrálii. 

Příběh začíná v roce 1911 na odlehlém severu Austrálie v Arnhemské zemi, kde je kapitán Trevis svědkem masakru na původních obyvatelích. Do vesnice k misionářům přivede pětiletého Gutjuka, který jediný přežil. Po patnácti letech se Trevis coby válečný veterán z první světové války vrací zpět, aby zamezil vzpouře domorodců pod vedením Gutjukova strýce Baywarry. Gutjuk v Baywarrovi vidí mužský vzor, který mu byl v dětství ukraden, ale musí se rozhodnout, na jakou stranu se přikloní. 

Jak i první recenzenti zmiňují, potenciální distributoři, které zaujme variace westernu a krása nedotčené australské přírody v nedostupných částech kontitnentu, budou i tak muset při propagaci zohlednit, že masakry a vůbec chování k původním obyvatelům jsou v Austrálii dodnes citlivé téma.  

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 20 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...