Film Oppenheimer režiséra Christophera Nolana se bude od příštího týdne v pražském kině IMAX promítat z výjimečné analogové kopie, konkrétně ze 70mm filmového pásu. Půjde tak o projekci v nejvyšší kvalitě, v jaké ji doporučuje samotný režisér a na níž jiná kina ani nejsou uzpůsobena – pražský multiplex je jedním z třiceti kin na světě, do nichž Oppenheimer ve formátu IMAX 70mm zamíří. Kopie 180minutového filmu o muži označovaném za „otce atomové bomby“, už je v Česku.
Film Oppenheimer zamířil do Prahy ve speciálním formátu
„Oppenheimer bude promítán v 70mm IMAX ve třiceti kinech po celém světě. Pětadvacet z nich se nachází v Severní Americe, tři ve Velké Británii, jedno v Austrálii a poslední v právě Praze,“ sdělila Denisa Šandová ze Cinema City. Právě kvůli tomu, že pražské kino bude jediné v kontinentální Evropě, kde bude možné film v tomto formátu zhlédnout, očekávají zájem diváků z celé střední Evropy.
Film byl částečně natočen na speciální IMAX kamery, výsledný obraz má desetkrát větší rozlišení než běžný 35mm film. „Ostrost, jasnost a hloubka obrazu nemá obdoby. Když točíte na IMAX 70mm film, necháváte ve finále zmizet plátno a získáváte 3D efekt bez nutnosti mít nasazené brýle. Vyplňujete periferní vidění publika a zcela ho ponořujete do světa filmu,“ sdělil agentuře AP Nolan.
Dvaapadesátiletý režisér filmů jako Dokonalý trik, Počátek či Interstellar je známým obhájcem kinozážitku a už od svého Temného rytíře točí filmy i s pomocí IMAX kamer. Některé z jeho děl se už ve zmíněném speciálním formátu v Praze promítaly. Spolu s kameramanem Hoytem van Hoytemou nyní vyvinuli nový typ černobílého filmu a Oppenheimera točili jak v barevné, tak černobílé škále.
Promítačka musela na servis
Jednání o uvedení ze 70mm kopie prý nebyla jednoduchá a mezi společností IMAX, studiem Universal a Cinema City trvala déle než půl roku. „Po společných jednáních byl dohodnut postup nutných kroků k opětovnému spuštění projektoru a servisních prací,“ popisuje Šandová. Na obsluhu tohoto projektoru, který se jinak běžně nepoužívá, jsou totiž kladeny výrazně vyšší nároky. Pražský multiplex má jako jedno z posledních kin k dispozici promítačku na 70mm film s patnácti perforacemi.
„Je třeba manipulovat s citlivou filmovou kopií, dovést přes systém kladek filmový pás z takzvaného platteru do projektoru, film do projektoru bezchybně založit a vést ho opět zpět, aby byl po odehrání představení připraven k dalšímu přehrání. Zároveň je nezbytné mít i technické znalosti mechanických principů a elektroniky. Samotný projektor je jen jednou součástí ve složitém systému zpracování obrazu, zvuku, titulků, chlazení všech systémů a dalších částí. Každé zařízení mohou postihnout poruchy, ačkoliv probíhající servis nám potvrdil velmi dobrý stav projektoru,“ uvádí Šandová.
Kopie už je prý před premiérou uložena v kině. Samotný filmový pás váží zhruba 270 kilogramů a měří okolo sedmnácti kilometrů. „Tři obrovské kovové kufry obsahující části filmové kopie do Čech putovaly pod krycím názvem letadlem přímo z Los Angeles. O převoz a doručení se starala specializovaná spediční firma. Díky rozdělení do částí je manipulace a převoz filmu snazší a transport přímo do kina pak probíhá pod dohledem našich techniků,“ doplňuje Šandová.
Vertikální pohled
Jelikož jde o analogovou technologii, filmové políčko tak nemá počitatelné rozlišení v pixelech, což je měřítko, kterým je nyní zvykem porovnávat kvalitu obrazu v kinech, televizích i třeba telefonech. Ekvivalentem kvality 70mm IMAX filmu je rozlišení až 18K, tedy několikanásobně větší, než poskytují dnešní moderní kinoprojektory instalované standardně v kinech.
Obraz je promítán na plátno s rozměry 20x25 metrů a zcela ho vyplní, díky poměru stran 1,43:1 tak divák vidí vertikálně mnohem větší část obrazu než u klasických digitálních kopií.