Festivalová bilance: Glóbus se z Karlových Varů kutálí na východ

Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech potvrdil svou pověst pódia vhodného pro prezentaci snímků ze střední a východní Evropy, píše v bilanci uběhlého jedenapadesátého ročníku Martina Vacková a upozorňuje, že úspěch zaznamenala především progresivní maďarská kinematografie.

Je to nenápadně nápadné, že mezinárodní filmový festival v Karlových Varech ocenil pouze filmy na východ od České republiky. Ukazuje to, že filmová střední a východní Evropa je terén, kde je karlovarský festival nejvíc objevitelský a nejjistější.

Festival zná je a oni znají Karlovy Vary jako místo, které je dobrým startem pro jejich filmy. A zároveň místem, kde na film ze střední a východní Evropy bude skutečně vidět. Protože viditelnost středoevropských a východoevropských filmů na festivalech typu Berlinale nebo Cannes tak samozřejmá není.

Karlovy Vary mají s těmito největšími přehlídkami společné základní stavební principy: světové premiéry, hvězdy, filmy, které vyhledávají obchodníci.

Opulentností soutěžních sekcí i hvězd s nimi sice Karlovy Vary srovnávat nejde, tuzemský festival to ale ani nemá zapotřebí. Možnost zaplnit hlavní program méně známými jmény může být výhodou i nevýhodu zároveň (letošní soutěž byla standardně vyrovnaná s filmy dobrými i slabšími). Naproti tomu Vary mají své specifické publikum, které vyprodá všechny filmy.

Dvojí úspěch Szabolcse Hajdu

S hlavní cenou festivalu, Křišťálovým glóbem, odjíždí maďarský herec a režisér Szabolcs Hajdu a přibírá si k ní i cenu za mužský herecký výkon ve svém filmu Rodinné štěstí (Ernelláék Farkaséknál).

Szabolcs Hajdu
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Hajdu patří k výbojným nadějím současného maďarského filmu, který na velké festivaly už pronikl. Jeho nový film vypráví příběh dvou sester a jejich rodin. Ernella se s rodinou po neúspěšném ročním pobytu ve Skotsku vrátí domů do Maďarska a dočasně bydlí ve velkém bytě své sestry Eszter. Všichni spolu konverzují, hádají se a usmiřují, vyjasňují si věci z minulosti i budoucnosti a vlastně se mají rádi a jako rodina fungují. To všechno se děje pouze v prostorách velkého bytu v centru Budapešti.

Zoologie
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Ruský film Zoologie (Zoologiya), oceněný Zvláštní cenou poroty, má fantaskní základ – starší osamělé ženě, žijící jen s matkou, naroste ocas. Kupodivu tahle záležitost způsobí, že se stane atraktivní ženou. Starší osamělé ženy nejsou zrovna vábivé téma pro obecenstvo; režisér Ivan I. Tverdovskij ho ale vypráví se specifickým smyslem pro humor, i když v podtextu jde o vyprávění o osamělosti, o odvaze být odlišný a o odvaze poddat se svým citům.

Skutečné události

Režie se ale hlavní porotě víc zamlouvala ve snímku Noční život (Nočno življenje), pod nímž je podepsaný Damjan Kozole. Svůj devátý film, natočený v koprodukci Slovinska, Makedonie a Bosny a Hercegoviny, otevírá slavným advokátem, který právě dostal svého zločineckého klienta na svobodu kvůli procesní chybě. Vzápětí na to je advokát v noci nalezený na rušné silnici nahý a pokousaný od psů. Co se během jedné noci stalo, se snaží pochopit nejen divák, ale i policie, lékaři a především advokátova manželka, která se snaží zachránit, co se dá.

Noční život si bere inspiraci ve skutečných událostech, podobně jako na základě prožitých zkušeností napsal český scenárista Petr Jarchovský scénář filmu Učitelka. Film natočený ve slovensko-české koprodukci českým režisérem Janem Hřebejkem v Karlových Varech oceňovali především zahraniční novináři, pro něž to byl ukázkový a snadno pochopitelný příklad toho, jak se žilo a manipulovalo za normalizace. Hlavní porota tento snímek vyzdvihla cenou pro Zuzanu Mauréry, představitelku hlavní role manipulativní učitelky.

Svá Zvláštní uznání porota udělila rumunskému filmu U trati (Dincolo de calea ferata, režie Cătălin Mitulescu) a českému filmu Vlk z Královských Vinohrad (režie Jan Němec). Oba vybočují, český Vlk z Královských Vinohrad v soutěži lze chápat jako poctu výraznému a nezkrotnému filmaři, i když mu mnozí zahraniční neznalci českého filmu i historie nemusí úplně rozumět. Rumunský U trati se možná veze na módní festivalové vlně úspěchu rumunského filmu než na svých kvalitách, kdy se nesrozumitelnost vydává za citlivost a prohřešky ve scénáři za inovaci. 

Pohledy na západ

Pokud hlavní porota hleděla na východ, západně se dívaly jen nestatutární poroty. Mezinárodní novináři poslali cenu Fipresci do Německa filmu Prvotní štěstí (Gleißendes Glück) o netypickém milostném trojúhelníku s hvězdným obsazením.

Prvotní štěstí
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Slavná německá herečka Martina Gedeck hraje týranou manželku, která hledá vysvobození a pochopení jinde a najde ho v rukách psychologa, novodobého kazatele návodů na život. Toho hraje další německá hvězda Ulrich Tukur a v hereckém koncertu jim nahrává i Johannes Krisch v roli manžela. Režisér Sven Taddicken na první pohled melodramatický příběh proměnil v jiskřivou love story, kdy se nikdy nedá odhadnout, co se stane v příštích okamžicích.

Pro Ekumenickou porotu byly tím hlavním filmem italské Zpovědi (Le confessioni). Známý italský herec Toni Servillo hraje kartuziánského mnicha kritizujícího bankéře a ekonomy, co mají v rukách moc. Na jednání ministrů financí G8 u baltského pobřeží je jeden z nich nalezen mrtev a filozofická detektivka řeší víc, než kdo to udělal. 

Nové úspěchy Budapešti

Karlovarský festival na případu maďarských filmů v programu ukázal, že objevitelem kvalitního filmu jsou i diváci. Ti letos vyzdvihli maďarský film Takoví normální vozíčkáři (Tiszta szível), promítaný v paralelní soutěži Na východ od Západu. V diváckém hlasování film dostali do první desítky nejlepších snímků. Zdá se to být trochu neobvyklé, aby takový divácký úspěch měl film maďarský a navíc o postižených lidech.

Současnou snahou v maďarské kinematografii je točit úspěšné filmy pro festivaly i pro diváky. Skvělé tažení maďarských filmů v Karlových Varech opět potvrzuje, že se jim to daří. A Karlovy Vary potvrzují, že jsou pro ně dobrou startovací rampou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 23 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...