Božena Němcová sdílí své názory a pohled na život s diváky Slezského divadla. Opavská scéna v režii Petera Gábora uvedla hru Jako břitva, v níž hlavní hrdinka nemá být jménem z učebnice. Vlastenka a literátka Božena Němcová bojuje s vlastními touhami i se společností.
Božena Němcová jako břitva je v Opavě holdem nekonvenčním umělcům
Dramatička Lenka Lagronová napsala hru o Boženě Němcové na objednávku Národního divadla v Praze, kde ji uvedli před šesti lety. Podruhé ji inscenovali v Pardubicích, tamní Východočeské divadlo má hru stále na repertoáru.
Zkoušení ve Slezském divadle začalo za přítomnosti Lagronové, která do Opavy přijela na první čtenou zkoušku. Režisér Peter Gábor možnost probrat inscenaci s dramatikem považuje za výhodu. „Rozklíčuje nám některé zašifrované významy a v textu jich je hodně,“ podotýká.
Při přípravě inscenace se musel vypořádat s dvěma rovinami příběhu. „Útok na emocionálnost, na příběhovost,“ popisuje jednu z nich. „Ale tato hra má i velmi specifický humor, určitý nadhled,“ doplnil.
Jako kometa
Němcovou spalují dvě věci: touha tvořit a milovat. Jedna bez druhé nemůžou existovat. „Božena Němcová jako zářivá kometa, jako celebrita své doby. Muži ji milovali, ženy ji pomlouvaly. Svou silou a vnitřní integritou dodnes inspirativní a svou svobodomyslností dodnes fascinující. Zazářila jako kometa a málokdo z jejích současníků se s tím dokázal vyrovnat,“ poznamenává dramaturgyně Alžběta Matoušková.
Spisovatelčina duše naráží na konvence společnosti, ve které má své přátele i protivníky. „Pro mě je to takový hold umělcům, kteří jsou velmi svérázní, někteří velmi nekonvenční, překračují určité hranice a kteří si zaslouží naši pozornost a respekt,“ uvádí k inscenaci Gábor.
Boženou Němcovou se v Opavě stala Tereza Bartošová, jejího manžela hraje Martin Valouch.