Cena zinku se na burze v Šanghaji prudce zvýšila a dostala se na nejvyšší úroveň za čtrnáct let. Jednou z hlavních příčin je krize na energetickém trhu, s kterou se teď potýká Evropa i Čína. Některé firmy tak musely omezit produkci tohoto kovu, což vyvolává obavy, že zinku nebude dost. Kov se hojně využívá v průmyslu, včetně automobilového.
Zinek je nejdražší za čtrnáct let. Firmy snižují jeho produkci
Cena aktuálně nejobchodovanějšího kontraktu na dodání zinku v listopadu se na termínové burze v Šanghaji za pondělí zvýšila o osm procent na 27 720 jüanů (94 650 korun) za tunu. Dostala se tak na maximum od srpna 2007.
Na Londýnské burze kovů se tříměsíční kontrakt na zinek dopoledne prodával za 3795,50 amerického dolaru (83 385 korun) za tunu. Proti předchozímu dni nevykazoval výraznou změnu, už minulý týden se ale cena kovu v Londýně zvýšila o rekordních 20,4 procenta. V pátek tak uzavřela na maximu od června 2007.
Společnost Nyrstar minulý týden uvedla, že ve svých třech evropských zinkovnách sníží produkci až o polovinu. Firma je globálním producentem kovů, vedle zinku se zaměřuje i na olovo a rozšiřuje záběr na další základní i drahé kovy, včetně mědi, zlata a stříbra. Sídlo má v Belgii.
Podobně společnost Glencore, která sídlí ve Švýcarsku a v Evropě má rovněž tři zinkovny, se chystá upravit produkci, aby snížila náklady na energie. Konkrétnější ale podle agentury Reuters nebyla.
Čínské provincie Jün-nan a Kuang-si výrobu zinku nadále omezují, odběratelé ale kvůli silnému růstu cen zatím vyčkávají. „Cenová podpora je relativně silná, je ale potřeba myslet i na riziko poklesu cen kvůli slabé spotřebě,“ poznamenala společnost Huatai Futures.
Analytici finančního ústavu Citi minulý týden zvýšili odhad průměrné ceny zinku na období říjen až prosinec na 3500 z dosavadního odhadu 2900 dolarů za tunu.
Zinek patří do skupiny neželezných kovů. Využívá se v mnoha průmyslových odvětvích, včetně výroby automobilů nebo jako antikorozní materiál pro železo a jeho slitiny. Důležitý je ale také v potravě.