Vzpomínky na velkou minulost. Jawa má v Turecku stále dobré jméno

5 minut
Horizont ČT24: Jawa v Turecku a vzpomínky
Zdroj: ČT24

Československé motorky Jawa jsou v současném Turecku přetrvávajícím fenoménem nejen pro nostalgiky a hluk jejich motorů se dodnes podílí na zvukové stopě nejen ve středomořské Antalyi. Do země na Bosporu je ve velkém přivedl turecký podnikatel Kamil Yacici – a Turkům dal poznat i české pivo.

Stroj dříve sloužil nejen jako prostředek individuální dopravy. Suploval taxíky nebo se za něj dokonce zapřahaly pluhy. V současnosti jich díky nadšencům pro veterány stále víc opouští zaprášené stodoly.

„Jsou okolo nás od dětství. Naši předkové je používali, protože byly dostupné, zvládly kopce, ve srovnání s jinými motorkami měly nižší spotřebu a byly bytelné,“ říká Erhan Aytekin, který slávu československých strojů pomáhá oprašovat. 

Povoláním šéfkuchař během poslední dekády objevil šestnáct set starých jaw. Sto z nich ve volném čase sám renovoval a další zakázky se prý jen hrnou. „Opravit motor je obvykle nejtěžší. Když je zničená kliková hřídel, je potřeba kompletní výměna a sehnat ji je složitější.“

Turecká vášeň pro veterány není určena jen pro místní spotřebu. V zemi se vyrábí množství náhradních dílů, které míří na export k nadšencům do pravlasti těchto motorek,  tedy do Česka. 

Jawa v Turecku
Zdroj: ČT24

Jak začínal miliardář

Motocykly Jawa a také škodovky a technologii na výrobu piva začala do Turecka před více než půlstoletím dovážet firma, která začínala doslova jako malý obchod. I díky československým výrobkům se z ní postupem času stal jeden z největších konglomerátů v zemi – skupina Anadolu.

Její spoluzakladatel, třiadevadesátiletý Kamil Yazici, se pozornosti médií straní a poslední rozhovor poskytl před dvaceti lety. Kvůli vazbám na Česko ale udělal výjimku a zavzpomínal na začátky své firmy, první cesty za železnou oponu i na jednání s tehdejším generálním tajemníkem ÚV KSČ Alexandrem Dubčekem.

„Byli jsme pod tlakem. Někteří přátelé nám říkali, že komunistům nemáme moc věřit. Nakonec profitovaly obě strany. My potřebovali je a oni nás,“ prohlásil.

Byznys nastartoval dovoz jedno- a dvoustopých strojů z Československa a později následovala licenční výroba přímo v Turecku. Stoupající zisky znamenaly hledání dalších oblastí spolupráce. „Můj známý říkal, že když má někdo peníze, tak si koupí auto, když je nemá, tak si koupí pivo. Tak jsme se rozhodli vyrábět pivo,“ vzpomíná Yazici.

I v současnosti má v Praze obchodní zájmy,  byť ne tak intenzivní jako dříve. Navíc rok co rok jezdí do lázní v Karlových Varech. „To je důvod, proč miluji a respektuji Čechy. Dali mi zdraví a položili základy úspěchu této firmy.“

Stopa stále živá

Na českou stopu lze dnes nejčastěji narazit v každé lahvi piva, kterou Yaziciho podnik vyrobí. Motorky postupně vytlačila konkurence. Po veteránech ale není třeba dlouho pátrat, zejména v Antalyi je komunita kolem nich velmi silná.  

Například truhlář Hüsnü Kacar jich má devatenáct. S pomocí citovaného nadšence Erhana Aytekina dal dohromady i vzácné kusy jako ten s přídavným vozíkem. Dostal na něj nabídku v přepočtu téměř půl milionu korun, prodat ale odmítl.

„Miluji vzpomínky spojené s jawami. Třeba když můj dnes osmdesátiletý strýc vypráví, jak ho kdysi vezla na svatbu a další jely ve svatebním konvoji,“ vzpomíná. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB nakoupila testovací portfolio digitálních aktiv za milion dolarů

Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla centrální banka.
13:23Aktualizovánopřed 6 mminutami

Cla na levné balíky z Číny budou již příští rok, rozhodli ministři EU

Unijní ministři financí se ve čtvrtek v Bruselu dohodli, že co nejdříve v roce 2026 zavedou cla na balíky s nízkou hodnotou přicházející do zemí Evropské unie. Tento krok zasáhne i čínské on-line prodejce Shein nebo Temu. Původní plán spočíval ve zrušení osvobození od cla pro balíky v hodnotě nižší než 150 eur (přes 3600 korun) až v roce 2028. Miliardy balíků přicházejících do EU převážně z Číny však vyvolaly negativní reakci podniků a vznikl tlak na politiky, aby jednali rychleji, poznamenala agentura Reuters.
před 16 mminutami

Polovinu Mafry odkoupí miliardář Tykač, píší Seznam Zprávy

Polovinu mediální společnosti Mafra podle Seznam Zpráv (SZ) koupí od Kaprainu finančník Pavel Tykač, jehož hlavní byznys je v energetice a který vlastní i fotbalovou Slavii. Transakce je podle zdrojů serveru dohodnuta a bude oznámena v brzké době.
12:41Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Výroba aut v Česku se mění

Výroba automobilů v Česku se mění, například kolínský závod společnosti Toyota přestal vyrábět vozy pouze se spalovacím motorem. Nahradí je novým hybridním modelem a produkovat tak bude už jen hybridy. O takové modely mají Češi stále větší zájem a víc kupují i čistě elektrická auta. Na ty se už v Česku soustředí Škoda Auto a Hyundai – za první tři čtvrtletí letošního roku vyrobily 162 tisíc vozů. Škoda Auto ještě víc – podle automobilky zároveň rostou i prodeje. „Rosteme velmi výrazně speciálně v sekci elektromobilů, roste celý trh,“ uvedl vedoucí pro český trh ze Škody Auto Jiří Maláček. I přesto je zájem o čistě elektrické vozy v Česku stále malý, na celkových prodejích se podílí jen asi pěti a půl procenty.
před 8 hhodinami

Vláda se chce ucházet o vybudování české AI Gigafactory

Vláda schválila záměr ucházet se u Evropské komise o projekt takzvané AI Gigafactory. Česko předloží oficiální žádost v prvním čtvrtletí příštího roku. Hodnota obřího evropského datového centra pro AI je okolo devadesáti miliard korun, třicet pět procent by mělo jít z evropských nebo národních zdrojů, zbytek má zaplatit soukromý investor. O schválení záměru informovalo po zasedání kabinetu ministerstvo průmyslu a obchodu.
před 23 hhodinami

Vláda v demisi předložila sněmovně návrh rozpočtu

Vláda v demisi na středečním jednání rozhodla mimo jiné o tom, že vyhoví požadavku vznikající koalice ANO, SPD a Motoristů a nově zvolené sněmovně pošle návrh státního rozpočtu na příští rok. Je identický s původním návrhem z konce září. Rozhodnutí bylo podle premiéra v demisi Petra Fialy (ODS) přijato jednomyslně. Končící kabinet podle Fialy krok učinil ve chvíli, kdy je ve sněmovně ustaven patřičný výbor. Ve večerních hodinách už byl rozpočet i s přílohami k dispozici na webu sněmovny.
včeraAktualizovánovčera v 15:51

Hospodářský výbor povede SPD, rozpočtový Motoristé

Většina sněmovních výborů z celkem osmnácti má ve středu nově zvolené předsedy a místopředsedy. V čele hospodářského sněmovního výboru stane Radim Fiala za SPD. Hnutí získalo i vedení petičního výboru. Poslanec Vladimír Pikora (Motoristé) bude předsedat rozpočtovému výboru. Hnutí ANO bude předsedat zahraničnímu výboru, který povede Radek Vondráček. Předsedy výborů musí v jejich funkcích potvrdit ještě plénum sněmovny. Piráti kandidující na místopředsedy sněmovních výborů v žádné volbě neuspěli.
včeraAktualizovánovčera v 12:45

Haas vytýká ANO změny názorů na návrh rozpočtu. Juchelka nechce provizorium

„V rozpočtu určitě není o sto miliard míň,“ odmítá kritiku hnutí ANO člen sněmovního mandátového a imunitního výboru Karel Haas (ODS). Tvrdí, že ANO změnilo od voleb názor na návrh rozpočtu na příští rok „minimálně pětkrát až desetkrát“. Připouští, že je schopen se bavit o výhradách Národní rozpočtové rady. Poslanec ANO Aleš Juchelka v Událostech, komentářích prohlásil, že v návrhu rozpočtu chybí 15 miliard v příjmech a 85 miliard, které prý schází třeba resortům práce a sociálních věcí, školství či zdravotnictví. Nechce prý, aby Česko bylo v rozpočtovém provizoriu. Diskusí provázel Daniel Takáč.
včera v 09:27
Načítání...