Konsorcium CzechToll a SkyToll, které zvítězilo v tendru na mýtný systém v Česku, je i ve finále výběru provozovatele systému mýta v sousedním Německu. V pátek to řekl generální ředitel CzechTollu ze skupiny PPF Robert Ševela.
Vítěz českého tendru na mýto má šanci uspět i v Německu
V německém tendru je podle Ševely CzechToll se SkyTollem ve finále spolu s dalšími třemi firmami. Vítěz by měl být znám letos v létě. Satelitní technologie v Německu má zajistit výběr mýta na 50 tisících kilometrech komunikací v ročním objemu zhruba 150 miliard korun.
„Toto dokládá, že zájem PPF v této oblasti je opravdu strategický a dlouhodobý a očekáváme rozvoj telekomunikační infrastruktury v této oblasti,“ uvedl Ševela. PPF vlastní mimo jiné majoritu v největším tuzemském operátorovi O2 nebo majiteli telekomunikační infrastruktury CETIN.
Místo mýtných bran satelitní technologie
V Česku konsorcium zvítězilo s nabídkou nákladů na vybudování a desetiletý provoz systému od roku 2020 ve výši 10,75 miliardy korun, což bylo o 2,7 miliardy méně než druhá nejvýhodnější nabídka stávajícího provozovatele mýtného systému Kapsch. Vítězství koncorsia ale znamená změnu technologie, která bude sloužit pro mýto – místo stávajícího systému výběru prostřednictvím mýtných bran bude satelitní.
Přechod bude pro řidiče znamenat nutnost výměny palubních jednotek. Získají ale možnost využít více platebních metod nebo spravovat mýtné platby přes internet. Vozidla bude pro účely platby mýta sledovat satelitní technologie GPS, případně Galileo. Stávající mýtné brány by neměly přijít vniveč, ale využít by je nový provozovatel chtěl pro kontrolu vozidel.
Podle generálního ředitele SkyTollu Mateje Okáliho stát díky satelitnímu systému získá větší flexibilitu, pokud by chtěl systém v budoucnu dále rozšiřovat, i více informací o dopravních tocích a další telematické služby.
CzechToll je v konsorciu strategickým partnerem. Mýtný systém v Česku bude provozovat a také financovat jeho výstavbu. SkyToll, který provozuje satelitní výběr mýta na Slovensku, bude v Česku garantem technického řešení a designu systému. Mýtné bude vybírat na dálniční síti a dalších 900 kilometrů silnic první třídy.
Uzavření smlouvy o vybudování a provozu mýtného systému očekává ministerstvo dopravy na podzim po vypořádání případných námitek ostatních uchazečů a podnětů, které zejména společnost Kapsch podala k antimonopolnímu úřadu. Podněty Kapsch byly podle Ševely účelově směřující k tomu, aby byl tendr zrušený a Kapsch mohl dál vybírat mýto ve stávajícím systému. Pokud by ke zrušení tendru došlo, bude se konsorcium bránit právní cestou.