Maloobchodní tržby v Česku se loni reálně zvýšily proti roku 2020 o 4,5 procenta. Bez očištění o kalendářní vlivy byly vyšší o 4,4 procenta, přičemž o rok dříve meziročně klesly o 0,7 procenta. Vyplývá to z informací Českého statistického úřadu (ČSÚ). V samotném prosinci očištěné tržby v maloobchodě zpomalily meziroční růst na 1,5 procenta z listopadových revidovaných 11,7 procenta. V meziměsíčním srovnání po očištění o sezonní vlivy klesly o procento.
Tržby obchodníků loni reálně stouply o 4,5 procenta. Lidé nejvíce nakupovali přes internet
Ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková připomněla, že maloobchod byl od roku 2020 poznamenán dopady vládních opatření proti šíření nemoci covid-19.
„V porovnání s předcovidovým rokem 2019 byly tržby za celý rok 2021 o 3,7 procenta vyšší, ale vývoj jednotlivých sortimentů byl velmi rozdílný. Zatímco tržby internetových obchodů byly v porovnání s rokem 2019 téměř o 50 procent vyšší, tržby prodejen s oděvy a obuví nedosáhly ani tří čtvrtin tržeb roku 2019,“ uvedla Boušková.
E-shopy a zásilkové služby
Loni v meziročním srovnání podle statistiků nejvíce stouply tržby za zboží prodávané přes internet či prostřednictvím zásilkové služby, a to zhruba o 16 procent. Vyšší tržby než v roce 2020 zaznamenaly obchody všech sortimentních skupin nepotravinářského zboží. O více než šest procent se navýšily u prodejen s počítači a kosmetickými výrobky. Obchody s oděvy a domácími potřebami meziročně utržily o téměř pět procent více. Přibližně o čtyři procenta vyšší tržby než v roce 2020 měly prodejny farmaceutického a zdravotnického zboží. Naopak nespecializovaným prodejnám potravin se tržby meziročně snížily o půl procenta.
Také v posledním měsíci loňského roku měly největší podíl na celkovém přírůstku tržeb internetové a zásilkové obchody. Jejich tržby se meziročně v prosinci zvýšily o téměř devět procent. Proti prosinci roku 2020 vykázali vyšší tržby obchodníci s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím, s výrobky pro kulturu a sport a s kosmetikou. Naopak nižší tržby měly prodejny s výrobky pro domácnost, s oděvy a obuví a s počítačovým zařízením. Tržby za potraviny se zvýšily ve specializovaných i nespecializovaných prodejnách potravin.
Analytici: Lidé více přemýšlí nad tím, za co peníze utratí
Útraty v obchodech si kvůli vysoké inflaci a rostoucím nákladům na bydlení lidé podle analytiků více rozmýšlejí. Projevilo se to již na výsledcích maloobchodu za prosinec a ani vyhlídky na letošní rok nejsou podle nich příliš povzbudivé.
„Některé domácnosti začaly ve strachu o dostupnost zboží nakupovat dárky na Vánoce již v říjnu a listopadu,“ rekapituluje ekonom společnosti Deloitte Filip Pastucha. Doplnil, že v prosinci pak pokračoval rostoucí trend nákupů na internetu. Tržby internetových a zásilkových obchodů proti prosinci 2020 stouply o 8,6 procenta.
E-shopy lidem podle ekonoma ČSOB Petra Dufka poskytují pohodlné nákupy, širokou nabídku a hlavně možnost jednoduše srovnávat ceny. „Za poslední tři roky se totiž tržby internetových obchodů zvýšily reálně o 77 procent, za posledních pět let o 161 procent,“ dodal Dufek.
Vysoká inflace nebude podle něj přát vysokým útratám a minimálně v první polovině letošního roku předpokládá v maloobchodu reálný pokles tržeb. Z důvodu nízké srovnávací základny na počátku loňského roku, kdy platily přísné restrikce, se ale ještě očekává výrazný růst tržeb, dodal Pastucha.
V paradoxní situaci je aktuálně obchod s lyžemi a dalším zimním vybavením, v němž natáčel štáb České televize. Zatímco loni byl kvůli přísným vládním restrikcím skoro celou sezónu zavřený, nyní o zákazníky sice nouze není, ale problém je jinde. Vybavení na zimní radovánky tu totiž prodají mnohem méně, než by mohli. A to kvůli nedostatku zboží - sklady jsou prázdné a přímo v prodejně zbývá posledních pár kusů.
„Z dámských už tady nezbylo vůbec nic. A lyže vlastně do půjčovny půjdou všechny, které jsou tady vystavené. A tím vlastně na prodej tady nezůstane nic,“ zoufá si vedoucí prodejny Ski Blažek Petr Blažek.