Tržby internetových prodejců v Česku klesají spolu s tím, jak domácnosti šetří. V červnu meziročně o víc než sedm procent. To zvyšuje mezi obchodníky konkurenci. Novinkou pro zákazníky je třeba prodej přes on-line tržiště, které funguje trochu jinak než klasický e-shop.
Tržby internetových prodejců spadly, novinkou jsou on-line tržiště
Ještě donedávna prodávali zboží napřímo ze svého e-shopu. Stali se ale součástí polského on-line tržiště Allegro, které na jaře vstoupilo na český trh. Teď prodávají zboží vedle dalších dvaceti tisíc prodejců.
„Když už nejste jedinou prodejní skupinou s rozhodovacím právem, ale máte jich dvacet tisíc, což je model, který spouštíme v České republice, tak rychlost, s jakou můžeme reagovat na trh, a také efektivita, s jakou můžeme rozšiřovat naši nabídku, jsou úplně jinde,“ pochvaluje si generální ředitel Allegra Roy Perticucci.
Tržiště obvykle funguje jako zprostředkovatel obchodu pro víc prodejců. V případě reklamace nebo vratky obojí řeší zákazník právě s nimi, ne s provozovatelem tržiště. „Jsme poměrně přísní a kontrolujeme údaje každého, kdo se k naší stránce připojí,“ ujišťuje Perticucci.
„Tržiště si svoji klientelu najdou. Já jsem osobně spokojen s tím, že se e-commerce neustále posouvá,“ těší výkonného ředitele Asociace pro elektronickou komerci Jana Vetyšku.
Oproti tržišti může běžný e-shop také prodávat zboží jiných dodavatelů, sám ale odpovídá za všechny případné nedostatky. „Spolupracujeme sice s více než tisíci dodavateli, ale pokud si u nás zákazník koupí zboží, tak uzavírá smlouvu vždy s námi,“ přibližuje mluvčí portálu Alza.cz Eliška Čeřovská.
Ta teď zároveň vidí výrazné rozdíly v ceně zboží, které zákazníci nakupují. Jedni víc poptávají dražší produkty, druzí naopak ty nejlevnější. „Akční nabídky hrají zásadní roli při nákupním rozhodování zákazníků a my jsme si toho vědomi,“ uvádí Čeřovská.
Po poklesu zpět k růstu
V prvním pololetí byla napříč českými e-shopy větší poptávka po slevách. Díky zpomalení tempa zdražování, a tedy i uklidnění situace na trhu, Asociace pro elektronickou komerci čeká návrat k růstu internetových prodejů v druhé polovině roku.
„V covidovém období byl růst uměle vyvolaný tou kritickou situací. E-commerce se musí lehkým poklesem vrátit na tu, řekněme, přirozenou formu růstu,“ míní Vetyška. S tím počítá hlavně po prázdninách. Největším dílem by mělo tradičně přispět vánoční období.