Městský soud v Praze vyhlásil úpadek společnosti České aerolinie (ČSA). Návrh podal letecký dopravce. Insolvenčním správcem jmenoval soud karvinskou společnost Inskol. O budoucnosti firmy by měla rozhodnout červnová schůzka věřitelů. Vyplývá to z usnesení soudu, na rozhodnutí upozornil server zdopravy.cz. Letecká společnost má dluhy kolem 1,8 miliardy korun. Provoz zatím dál pokračuje.
Soud vyhlásil úpadek ČSA, firma dluží přes 1,8 miliardy korun
ČSA byly od konce srpna pod ochranným moratoriem před věřiteli. Vypršelo v závěru února, aerolinky ještě předtím podaly k insolvenčnímu soudu návrh na svou reorganizaci. Jejím cílem je podle firmy záchrana společnosti. Dopravce v návrhu uvedl, že má dluhy přibližně 1,8 miliardy korun, z toho miliardu v rámci neproplacených nebo neprojetých letenek cestujících. Zbytek pak společnost dluží dodavatelům.
Soud ve středu návrhu aerolinek vyhověl a vyhlásil úpadek firmy. Zároveň dal dvouměsíční lhůtu všem věřitelům společnosti, kteří dosud své pohledávky vůči ČSA nepřihlásili. Všechny přihlášené pohledávky následně soud posoudí v červnu. Okamžitě po červnovém jednání soudu by se měla uskutečnit schůzka všech věřitelů. Na ní by se mělo rozhodnout o dalším řešení úpadku ČSA.
Insolvenčním správcem soud pověřil karvinskou firmu Inskol. Vznikla v roce 2018 a zabývá se činností insolvenčního správce a likvidátora. Společnost by měla v květnu soudu předložit zpracovaný seznam všech přihlášených věřitelů a také soupis veškerého majetku ČSA. Zároveň bude jednat s dlužníky aerolinek.
Leteckou společnost zasáhly dopady epidemie koronaviru, během krize musela zrušit velké množství spojů. Dopravce kvůli ztrátám už během loňského roku propustil kolem 300 pracovníků. V únoru pak firma oznámila Úřadu práce záměr propustit až všech 430 zaměstnanců. ČSA v této souvislosti upozornily na to, že jde o jeden z kroků v připravované reorganizaci, a záměr tak nemusí znamenat propuštění všech pracovníků.
Krize postihla i Smartwings
Krize postihla i mateřskou společnost Smartwings, která je nyní stále pod ochranným moratoriem. Ta však zřejmě bude situaci řešit jinak, na rozdíl od ČSA má nárok na garanci z program Covid Plus. Vede proto jednání o úvěru s bankami, který by měl být krytý právě státním programem.
Skupina Smartwings, do níž ČSA patří, v minulých týdnech a měsících žádala o pomoc stát, poukazuje přitom na pomoc aerolinkám v zahraničí. Stát však speciální pomoc pro leteckého dopravce neplánuje.