Škoda Auto je v Evropě čtvrtá nejprodávanější, daří se i dalším výrobcům vozů

5 minut
Události: Automobilový průmysl v Česku
Zdroj: ČT24

Autoprůmysl je hlavní oporou české ekonomiky. Škoda Auto se třeba v prvním pololetí stala čtvrtou nejprodávanější značkou na evropském trhu. Celkově se dosud v roce 2024 vyrobilo v tuzemsku více aut než loni ve stejném období. V červnu si však automobilový průmysl pohoršil, výroba vozů meziročně klesla o skoro osm procent. V příštích měsících ale má odeznít vysoká srovnávací základna z loňska, takže by se hodnoty měly zlepšit.

„Nejvíce se nám dařilo na evropských trzích, zejména v západní Evropě, kde to byl růst skoro o deset procent. Na evropském trhu jsme teď na čtvrté příčce. Dříve byla Škoda někde mezi osmým a desátým místem,“ řekl člen představenstva Škoda Auto Martin Jahn k letošní situaci.

Český autoprůmysl vyváží nejčastěji do Německa, následně s odstupem do Británie nebo Francie. Právě vývoz do západních států Evropy je pro automobilové společnosti důležitý.

„Velmi nás těší, že se nám daří v jihozápadní Evropě – ve Francii, Itálii, Španělsku – to jsou trhy, kde Škodovka měla dlouhodobě velice nízkou pozici,“ přiblížil Jahn.

Největší česká automobilka zákazníkům letos dodala skoro 450 tisíc vozů. Téměř o čtyři procenta víc než ve stejném období loni. Asi 176 tisíc vozů pak sjelo z pásů nošovické automobilky Hyundai. Prodeje překonaly očekávání i v kolínské Toyotě. Závod vyrobil na 125 tisíc aut.

„Minulý rok jsme stáli více než šest týdnů kvůli dodavatelským řetězcům. V minulosti samozřejmě tady byla covidová krize, pak byla krize s energiemi,“ uvedl prezident Toyota Motor Manufacturing Czech Republic Robert Kiml. „Tohle všechno už se srovnalo,“ dodal.

„Automobilky v Česku v letošním prvním pololetí vyrobily asi 774 tisíc osobních vozů, meziročně zhruba o pět procent víc. Drtivá většina aut ale zamířila na zahraniční trhy – asi 93 procent. Jen 51 tisíc vozů zůstalo pro domácí zákazníky,“ upozornila redaktorka ČT Tereza Gleichová. Nejprodávanějšími modely aut jsou Škoda Octavia, Kodiaq a Scala.

Obchod s auty

Z pohledu obchodních tříd jsou letos na prvním místě SUV s téměř polovičním podílem registrovaných vozů. „Po těch u nás vyráběných vozidlech nadále je velká poptávka. Po vozidlech typu SUV,“ řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl.

Z hlediska paliva vede benzin s 65,7 procenta, podíl nafty povyrostl na 26,1 procenta. Registrace aut s alternativním pohonem meziročně stouply o 35 procent na 37 999 vozů.

Podle dat ministerstva dopravy je v Česku k 30. červnu 2024 registrovaných 10 447 484 vozidel. V průměru tak na každého Čecha – včetně kojenců – připadá jedno vozidlo. Nejvíc je osobních aut, a to přes šest a půl milionu. Víc než milion je i motorek, včetně veteránů. A nákladních aut je v Česku registrováno 776 tisíc.

Velké regionální rozdíly ukazují údaje o místě registrace. V přepočtu na obyvatele je obecně víc aut registrováno v Čechách. Naopak na Moravě a ve Slezsku převažují obce, kde je méně než sto vozidel na sto obyvatel. Mezi ně patří i Brno nebo Ostrava. Naopak odstíny sytě červené patří obcím, kde je registrováno víc než 150 vozidel na každých 100 obyvatel.

Nově registrovaná vozidla

Podle centrálního registru vozidel jen za prvního půl roku dostalo novou registrační značku 191 tisíc osobních aut. Většinou šlo přitom o nové vozy – ojeté bylo podle centrálního registru jen každé třetí auto. Nově registrovaných je i 23 tisíc motorek a skoro 25 tisíc náklaďáků.

Nejčastěji mají šedou barvu – tu má víc než dva a čtvrt milionu vozidel. S větším odstupem jsou červené a bílé vozy – včetně všech odstínů a metalízy. A přes milion je i modrých a černých aut. Naopak nejméně častá je zlatá a zelenožlutá barva – dohromady zhruba 40 tisíc vozidel.

Centrální registr vozidel eviduje i značky jednotlivých vozidel. Zdaleka nejvíc je v Česku registrovaných škodovek, a to přes dva a čtvrt milionu. S velkým odstupem jsou vozy značek Volkswagen a Ford – v obou případech přes půl milionu vozů. První čtveřici uzavírají motocykly značky Jawa. „Těch je v Česku stále registrováno přes 470 tisíc. Nejčastěji z šedesátých a sedmdesátých let,“ doplnil vědecký redaktor ČT Vladimír Piskala.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
12:42Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
před 2 hhodinami

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
před 5 hhodinami

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
včeraAktualizovánopřed 17 hhodinami

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
před 17 hhodinami

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
před 23 hhodinami

Vojtěch chce zefektivnit systém zdravotnictví. I nesystémovým krokem

Na ministerstvo zdravotnictví se po čtyřech letech vrací Adam Vojtěch (za ANO). Staronový ministr se hodlá vypořádat s rostoucími výdaji na zdravotní péči zefektivněním systému, nikoli masivním navyšováním zdrojů. Významnou roli dle Vojtěcha sehrají zdravotní pojišťovny, zaměřit se chce také na podporu prevence, primární péče a digitalizaci. Naopak zvýšení odvodů na zdravotní pojištění by mohlo uškodit české ekonomice, řekl v 90′ ČT24 moderované Romanem Fojtou.
včera v 08:26
Načítání...