Dosavadní úpravy letadel Boeing 737 MAX jsou dostatečné na to, aby se tyto stroje do konce letošního roku mohly vrátit do vzduchu. V rozhovoru s agenturou Bloomberg to prohlásil výkonný ředitel Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) Patrick Ky. EASA je klíčový regulátor odvětví letecké dopravy v Evropě. Právě tato agentura loni na jaře vydala pokyn, kterým aerolinkám nařídila, aby stroje MAX kvůli obavám o bezpečnost okamžitě odstavily.
Šéf EASA: Letadla Boeing 737 MAX by letos mohla obnovit provoz
Provoz letadel Boeing 737 MAX byl loni v březnu po celém světě zastaven po tragických nehodách v Indonésii a v Etiopii, při kterých zemřelo celkem 346 lidí.
EASA nyní po zářijových zkušebních letech provádí závěrečnou kontrolu dokumentů. Návrh směrnice o letové způsobilosti stroje by měla vydat v listopadu, uvedl výkonný ředitel agentury. Pak bude následovat měsíc veřejného připomínkování a úprava dotčeného softwaru potrvá 20 až 24 měsíců, uvedl Ky. Evropský regulátor ji nejprve žádá u větší verze MAX 10 před jejím uvedením do provozu v roce 2022. Posléze bude úprava provedena také u ostatních verzí stroje.
„Z naší analýzy vyplývá, že je to bezpečné. Dosažená míra bezpečnosti je pro nás dostačující,“ řekl Ky v rozhovoru k uvedení letadel Boeing 737 MAX do provozu v zemích EU.
Problémy kolem letadel už firmu stály více než 18 miliard dolarů
Boeing letos v lednu kvůli průtahům ve snaze získat povolení regulátorů k obnovení provozu výrobu dalších letadel 737 MAX pozastavil. Problémy kolem těchto letadel už firmu stály více než 18 miliard dolarů (asi 420 miliard korun).
Návrat stroje do provozu ještě posuzuje americký Federální úřad pro letectví (FAA) a kanadský regulační úřad Transport Canada (TC).
Schválení ze strany agentury EASA je pro celosvětovou podporu letadla vnímáno jako klíčové. Americký regulátor FAA totiž ztratil kvůli potížím s letadlem 737 MAX na prestiži jako lídr v oblasti bezpečnosti leteckého provozu, poznamenala agentura Bloomberg.
Letadla Max se tak sice mohou na evropské nebe vrátit ještě před koncem letošního roku, otázkou však je, zda budou mít pro koho létat, podotýká hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda. „Evropa je z globálního hlediska obzvláště citelně zasažena druhou vlny koronovirové pandemie, takže hrozí, že masivní útlum letecké dopravy na starém kontinentu jen tak neskončí,“ konstatuje.
A přípomíná, že na leteckou dopravu v Česku útlum doléhá intenzivně dokonce i na evropské poměry. „Česká letiště byla v letošním druhém čtvrtletí zasažena dopady šíření koronavirové nákazy a souvisejících protipandemických opatření vesměs citelně výrazněji než v souhrnu letiště evropská, jak vyplývá z údajů Eurostatu,“ doplnil.
Další ránu tuzemským letištím teď zasazuje i nízkonákladová aerolinka Ryanair. Ta ve čtvrtek oznámila další poměrně rozsáhlé rušení svých linek. „Minimálně do března příštího roku ruší spojení z Ostravy a Brna, v Praze škrtla na týdny dopředu šest linek,“ dodal Kovanda.