Roste zájem českých podnikatelů o německé firmy

3 minuty
Události: Stagnující Německo jako příležitost pro české firmy
Zdroj: ČT24

Stagnující německá ekonomika může být příležitostí pro české firmy. Podle agentury CzechTrade se teď o sousední zemi víc zajímají – zakládají nové pobočky nebo kupují tamní podniky. Řada tuzemských společností tam chce expandovat dlouhodobě.

Přesná statistika, kolik českých firem vstupuje na německý trh, k dispozici není. Z dat České národní banky ovšem vyplývá, že se českým investicím v Německu daří. Počet zaměstnanců v podnicích ovládaných z Česka se mezi lety 2018 a 2023 téměř zdvojnásobil.

Jedním z podnikatelů, který nedávno odkoupil německou firmu, je pálenkový gigant Rudolf Jelínek. Z většiny vlastní berlínskou značku BLN. „Chtěli jsme se posunout dál, a to bylo možné jen s kapitálem od většího partnera,“ sdělil jednatel firmy R. Jelinek Deutschland GmbH Petr Minárech.

České společnosti otevřela německá výrobna dveře do tamních supermarketů. „Když jsme začali spolupracovat, byl Jelínek asi ve třech čtyřech obchodech. Teď jsou jich stovky,“ dodal Minárech.

Podle Zdeňka Chromého, obchodního ředitele firmy Rudolf Jelínek, je Německo pro firmu klíčovým trhem. Sama BLN zase díky spojení pronikla na český, slovenský i japonský trh. Roční obrat půl milionu eur a odbyt 50 tisíc lahví chtějí do roka víc než zdvojnásobit.

Některé firmy využívají stagnujícího Německa

Na německý trh expanduje třeba i zbrojařský holding Czechoslovak Group. Na jaře koupil závod na výrobu nitrocelulózy. „Některé české firmy využívají toho, že se Německu až tak dobře nedaří, a vidí to i jako příležitost za dobrých podmínek koupit nějakou německou firmu,“ míní ředitel CzechTrade Německo – Düsseldorf Adam Jareš.

Podle CzechTradu ale jde o pár podniků. Německá agentura pro podporu investic odmítá, že by rostoucí zájem investorů ze střední a východní Evropy byl výrazným rizikem pro německé podnikatele. „Německé středně velké podniky jsou díky stovkám let zkušeností schopné rozhodnout, které části prodají a kde má přidaná hodnota zůstat v zemi,“ sdělil Achim Hartig z Německé agentury pro podporu obchodu a investic.

Zatímco česká ekonomika roste, ta německá stagnuje. Zlepšit její kondici by ale podle ekonomů v budoucnu měly chystané vládní investice.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...