Příprava mýtného systému pokračuje. CzechToll vyrábí palubní jednotky, výměny budou na podzim

Silniční dopravci budou muset v říjnu a listopadu vyměnit své palubní jednotky pro mýtný systém. Společnost CzechToll už začala s jejich výrobou, 450 tisíc jednotek by mělo být hotovo do září, oznámil budoucí provozovatel mýtného systému. Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl být na dálnicích spuštěn 1. prosince, na silnicích první třídy od ledna 2020.

CzechToll zvítězil v konsorciu s firmou SkyToll v tendru na nového provozovatele mýtného systému s nabídkou 10,75 miliardy korun za deset let provozu. Vystřídá současného správce mýta rakouskou firmu Kapsch, dosavadní mikrovlnnou technologii nahradí satelitní systém.

Příprava nového mýta zatím postupuje podle Mateje Okáliho, který je čerstvě generálním ředitelem jak CzechToll, tak slovenské firmy SkyToll, podle plánu. S tím souhlasí i šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa. Okáli uvedl, že je hotová hrubá stavba systému. Vedle dobudování technologického systému podle něj ovšem bude důležité přesvědčit dopravce, aby se v říjnu a listopadu věnovali potřebným změnám smluv a výměně palubních jednotek.

„Především na dopravcích bude záviset, zda se nebudou opakovat na hranicích a čerpacích stanicích fronty, které jsme v souvislosti se zavedením mýtného zažili na začátku roku 2007,“ dodal Okáli.

Pro dopravce se chystá informační kampaň o tom, jak bude systém fungovat

Podle Kroupy budou zástupci mýtného správce jednat s velkými dopravci osobně, pro menší dopravce firma chystá informační kampaň, která začne v září a bude šířena v médiích. Kampaň by měla vysvětlit, jak systém bude fungovat a jak by měli řidiči používat palubní jednotky.

CzechToll také představil prototyp nového vozidla mobilní kontroly. Celní správa by měla mít k dispozici 40 kontrolních vozidel Volkswagen Transporter, dostat by je měla v posledním čtvrtletí letošního roku. Nyní bude společnost vůz a technologie v něm dále testovat.

Okáli přiblížil, že společnost provedla první testy nové technologie. Úspěšnost detekce palubních jednotek je 99,75 procenta. Firma testy digitálního modelu uloženého v nových palubních jednotkách uskutečnila od poloviny ledna do 17. února. Vůz mobilní kontroly měl při testech najet celkem 5750 kilometrů na více než 99 procentech mýtných úseků. Zbylé jsou zatím uzavřené kvůli výstavbě.