Meziroční pokles maloobchodních tržeb v Česku v srpnu zrychlil na 2,8 procenta z červencových revidovaných 2,1 procenta. Snížení tržeb proti loňskému srpnu bylo ovlivněno nižším prodejem nepotravinářského zboží i potravin. Tržby obchodníků klesají šestnáct měsíců v řadě. Vyplývá to z údajů, které v pátek zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). V meziměsíčním srovnání tržby v srpnu klesly o 0,8 procenta.
Pokles tržeb obchodníků v srpnu zesílil
Tržby za nepotravinářské zboží v srpnu meziročně klesly o 4,1 procenta a za potraviny o 3,2 procenta. „Naopak růst tržeb si od letošního března udržel prodej pohonných hmot,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. Ve druhém prázdninovém měsíci pumpaři utržili o 3,7 procenta víc než loni.
Ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost tržby v srpnu meziročně klesly o 9,3 procenta, v obchodech s oblečením a obuví byly nižší o 8,4 procenta. Obchodníci s počítačovým a komunikačním zařízením utržili o 7,7 procenta méně, zatímco prodejnám s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím klesly tržby o 2,8 procenta. V obchodech s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci nechali zákazníci meziročně o 1,3 procenta méně peněz.
Naopak růst tržeb ve srovnání s loňským srpnem zaznamenaly drogerie, a to o 4,6 procenta. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby stouply o 2,8 procenta.
Tržby z prodeje potravin v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se meziročně snížily o 3,4 procenta a ve specializovaných prodejnách potravin klesly o více než procento. Nespecializované prodejny s převahou nepotravinářského zboží navýšily tržby o 2,9 procenta.
Za prodej a opravy motorových vozidel tržby stouply ve srovnání s loňským srpnem o 7,3 procenta. Tržby z prodeje motorových vozidel, včetně náhradních dílů, se zvedly o více než osm procent a tržby za jejich opravy o 4,2 procenta. Ve srovnání s červencem vzrostly tržby za prodej a opravy motorových vozidel o 1,2 procenta.
- Maloobchodní tržby ukazují, jak se daří prodeji zboží ve všech typech prodejen zaměřených na koncového spotřebitele. Jedná se o prodeje jak v kamenných prodejnách, tak stáncích či po internetu. V tom nejhrubším základě se dělí na prodeje potravin, nepotravinářského zboží a pohonných hmot. Sledování maloobchodních tržeb napovídá, jak se mění ochota domácností utrácet. Pokud maloobchodní tržby rostou, zejména u zboží, které je takzvaně zbytné povahy (jeho pořízení není bezprostředně nutné), naznačuje to, že se zvyšuje ochota lidí utrácet. To předznamenává, že ekonomice se relativně daří.
- Zdroj: ČBA
Analytici hledají za poklesem tržeb obchodníků obavy spotřebitelů ze zhoršení ekonomické situace. Věří však, že na podzim se to změní a v příštím roce se spotřeba domácností vrátí do pozice tahouna HDP. V létě ale ještě měla významné slovo inflace.
„Vysoká inflace a související propad reálných mezd dále omezoval schopnost či ochotu domácností utrácet,“ uvedl analytik UniCredit Bank Jiří Pour.
Analytik Banky Creditas Petr Dufek ovšem neočekává nijak zázračné zlepšení. Míní, že se propad v obchodech sice brzy zmírní, ale jen díky srovnáváním s nízkými čísly z loňského podzimu a zimy. „Pro domácnosti zůstanou primární rostoucí náklady na bydlení a spotřeba (a zábava) půjde ještě nějaký čas stranou. Obchodníci by měli popřemýšlet, zda jim to hromadění zásob neprodaného zboží už konečně nestojí za nějakou slevu, respektive vlnu slev,“ podotkl.
Analytik Cyrrusu Vít Hradil ovšem s tlumenou spotřebou dává do souvislosti pokles inflace. Míní, že roste šance, že růst cen již znovu akcelerovat nebude. „Podle nás se bude jednat o poměrně silný argument pro Českou národní banku, že může pokračovat v úvahách o brzkém snížení úrokových sazeb, ke kterému pravděpodobně dojde již na listopadovém zasedání,“ odhadl.