Maloobchodní tržby v Česku v březnu zrychlily meziroční růst na 6,1 procenta, v únoru po revizi stouply o 2,5 procenta. Tržby se v březnu meziročně zvýšily čtvrtý měsíc po sobě. Meziměsíčně stouply o 1,3 procenta. Údaje zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Zpomalení inflace a růst reálných mezd zvyšují podle analytiků chuť Čechů utrácet.
Maloobchodní tržby v březnu zrychlily meziroční růst na 6,1 procenta
Za nepotravinářské zboží obchody proti loňskému březnu utržily o 7,7 procenta víc a za potraviny o čtyři procenta víc. Tržby za pohonné hmoty se zvýšily o 6,7 procenta. „Tržby rostly ve všech hlavních skupinách prodejen s nepotravinářským i potravinářským sortimentem,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
V prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky tržby proti loňsku stouply o 27,4 procenta, v obchodech s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím se zvýšily o 6,3 procenta. Prodejny s oděvy a obuví utržily o 5,2 procenta víc, s výrobky pro domácnost o 3,1 procenta víc a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 2,7 procenta víc.
Jen nepatrně vzrostly tržby v obchodech s počítačovým a komunikačním zařízením. Internetovým a zásilkovým obchodům stouply o 14,9 procenta. „Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se zvýšily o 4,2 procenta a ve specializovaných prodejnách potravin o 1,8 procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se tržby zvýšily o 17,1 procenta,“ uvedl ČSÚ.
Ve srovnání s únorem obchody v Česku utržily za nepotravinářské zboží o 1,8 procenta víc a za potraviny o půl procenta. Tržby za pohonné hmoty meziměsíčně vzrostly o 1,9 procenta.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se v březnu meziročně zvýšily o 4,8 procenta. Meziměsíčně reálně o 0,4 procenta klesly.
Češi chtějí utrácet, shodují se analytici
Maloobchodní tržby v březnu vykázaly podle analytiků nejsilnější meziroční růst od ledna roku 2022. „Inflace se po celý letošní rok drží v blízkosti inflačního cíle ČNB, domácnosti již začínají preferovat spotřebu nad úspory a opatrnostní efekt postupně pomíjí,“ sdělil ekonom společnosti Deloitte Filip Pastucha. Maloobchodní tržby podle něj v březnu rostly prakticky ve všech skupinách. „Po několikaměsíčním poklesu začaly růst rovněž prodeje obuvi a oděvů o 6,3 procenta či prodeje výrobků určených pro domácnost o 3,3 procenta,“ doplnil.
Hlavní ekonom společnosti Generali Investments CEE Radomír Jáč poukázal na to, že ČSÚ zrevidoval meziroční růst maloobchodních tržeb v únoru, a to z 1,6 procenta na 2,5 procenta. „Vývoj maloobchodních tržeb pozorovaný nejev v březnu, ale již i v závěru loňského roku potvrzuje, že se díky poklesu inflace oživuje růst spotřeby domácností. Ta by letos měla být hlavním tahounem růstu české ekonomiky, tedy hlavním tahounem HDP jako celku,“ popsal.
Lidé mají podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzy stále větší chuť investovat do věcí, které jim dělají radost. „To je hodně důležité, protože obchody čeká období velkých investic do modernizace, snižování energetické náročnosti a podpory loajality zákazníků, v oblasti e-commerce firmy v posledních letech hodně investovaly do moderní logistiky a skladování,“ konstatoval.
V březnu si podle hlavního ekonoma Banky Creditas Petra Dufka polepšili také prodejci zboží do domácnosti a pro volný čas. „Je docela pravděpodobné, že zásluhu na tom mělo i příznivější počasí, které trochu uspíšilo nákupy v hobby obchodech,“ míní. V příštích měsících by ale podle něj mohl meziroční růst maloobchodních tržeb zpomalit. „Asi nelze čekat, že by se šestkové (o šest procent) nárůsty tržeb opakovaly. Za celý rok se dá spíše očekávat nárůst reálných prodejů okolo tří procent,“ dodal.
Do výsledků maloobchodních tržeb za březen se podle Dufka a hlavního ekonoma společnosti Citfin Tomáše Volfa promítla i nízká srovnávací základna z loňského roku. „Loni v březnu klesly o 9,5 procenta,“ upozornil Volf.
Podle hlavního ekonoma České bankovní asociace Jakuba Seidlera je potřeba brát v potaz i velikonoční svátky. „Letos částečně připadly již na březen a statistické metody je nemusí vždy přesně očistit,“ sdělil. „I přes uvedené nejistoty je však patrné, že spotřeba domácností v prvním čtvrtletí letošního roku oživuje, a to rychleji, než se předpokládalo,“ podotkl. V reálném vyjádření však podle něj tržby zůstávají dvě procenta pod úrovní průměru roku 2019, v případě potravin pokles činí více než devět procent.