Pardubické letiště letos očekává kolem 90 tisíc přepravených cestujících, zatímco loni jich bylo zhruba 147 tisíc. Společnost East Bohemian Airport (EBA), která letiště provozuje, skončila loni ve ztrátě přes 15 milionů korun. Podobný výsledek by mohl přinést i letošní rok, řekla ve čtvrtek ředitelka letiště Hana Šmejkalová. I na toto české letiště dopadají problémy kolem nuceného uzemnění letadel Boeing 737 MAX po haváriích v Indonésii a Etiopii.
Letní sezona se blíží a letiště hledají náhradu za uzemněné boeingy
Od července do října zrušil nízkonákladový dopravce Ryanair kvůli problémům s letadly Boeing Max pravidelnou linku mezi Pardubicemi a Londýnem. Letiště příliš nepočítá s tím, že by se na zimní sezonu obnovila, proto jedná o jejím provozování s jinými aerolinkami.
Kvůli odstaveným boeingům letiště hledá náhradu i pro charterové lety firmy Smartwings. Zatím se podařilo zajistit lety z Pardubic do Burgasu v Bulharsku a Antalye v Turecku. Zachováno bude spojení do černohorské Podgorice a španělského Alicante. Do řeckých destinací Rhodos a Heraklion se z pardubického letiště létat nebude. Na podzim přibude spojení s Petrohradem a Moskvou.
Lidé v Česku létají na dovolené hlavně z pěti mezinárodních letišť – v Praze, Pardubicích, Ostravě, Brně a Karlových Varech. Všech se v menší či větší míře uzemnění Boeingů 737 MAX dotkne.
Rekordní rok zažilo brněnské letiště, které loni překonalo hranici půl milionu cestujících. Jeho vedení přiznává, že problémy s Boeingy 737 MAX mají vliv na provoz. Cestujícím radí, aby se v případě nejasností ohledně letů okamžitě obrátili na dopravce nebo na cestovní kancelář.
Problémy se dotknou i Ostravy. Společnost SmartWings už v dubnu avizovala zrušení 124 spojů odlétajících v létě. I tak se letiště připravuje na vyšší počet pasažérů.
Devět letadel Boeing 737 MAX společnosti Smartwings mělo letos v létě odvézt na dovolenou desítky tisíc klientů. Místo toho jich sedm stojí zaparkovaných na letišti v Praze a nesmí do vzduchu. Další dvě, která měla posílit flotilu do konce června, čekají v Americe.
Společnost nyní akcionářům oznámila, že kvůli uzemněným strojům chce navýšit jmění o 1,4 miliardy korun. „Vzhledem k nejistotě ohledně zprovoznění těchto letadel a dosavadnímu vývoji situace byla společnost nucena radikálně omezit kapacitu letní sezony, z čehož jí vznikají významné ztráty a rizika výplaty kompenzací za nemožnost uskutečnit nasmlouvané lety,“ uvádí se v dokumentu.
K celosvětovému uzemnění letadel Boeing 737 MAX došlo v březnu poté, co během pěti měsíců došlo ke dvěma haváriím tohoto typu letadla (v Indonésii a Etiopii). Stalo se tak zřejmě kvůli softwarové chybě.
Problémy s Maxy řeší hlavně letecké společnosti. Třeba firma ČSA se rozhodla ponechat si dvanáct let staré letadlo, které původně chtěla už vyřadit. Podle serveru Zdopravy.cz měl stroj dokonce putovat na sešrotování.