České dráhy vydaly sedmileté dluhopisy za půl miliardy eur, v přepočtu téměř 13 miliard korun. Investoři jim půjčí výrazně levněji než dosud, dráhy budou platit úrok jen 1,5 procenta ročně. Oproti stávajícím dluhopisům tak výrazně ušetří, protože končící emise dluhopisů v objemu 300 milionů eur byla úročena 4,125 %. Podle společnosti jde o jedny z nejlevnějších dluhopisů, které kdy český emitent vydal. Poptávka po dluhopisech převýšila plánovanou emisi osmkrát. Dluhopisy budou obchodované na lucemburské burze.
Dráhy vydaly dluhopisy za 13 miliard korun s úrokem 1,5 procenta
Získané peníze dráhy použijí ke splacení předchozí emise dluhopisů za 300 milionů eur z roku 2012, která je splatná letos v červenci. Za další část peněz dráhy koupí nové vozy. Dráhy chtějí v příštích pěti letech podle dřívějších informací investovat do vozidel zhruba 40 miliard korun. V posledních letech omladily vozový park, loni šly největší investice například do rekonstrukce pendolin či nasazení osobních vlaků do regionální dopravy na Plzeňsku.
„Výsledná hodnota kuponu dluhopisů se sedmiletou splatností činí 1,5 procenta ročně, což je v aktuálních podmínkách očekávaného zvyšování úrokových sazeb vynikající výsledek a představuje každoroční úsporu na nákladech spojených s obsluhou dluhu,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro obchod a ekonomiku Radek Dvořák. Předchozí dluhopisy z roku 2012 měly úročení 4,125 procenta ročně. Předpokládané datum formálního ukončení transakce je 23. května.
České dráhy představily dluhopisy v tomto týdnu zahraničním investorům. O emisi projevilo zájem více než 300 společností z Evropy a Asie. Silná poptávka byla především od investorů z Německa a Rakouska, dále z Británie, Česka a Švýcarska. Šlo především o správce aktiv, tzv. asset manažery, dále banky, pojišťovny a penzijní fondy.
České dráhy jsou národním dopravcem, na objednávku státu a krajů zajišťují základní dopravní obslužnost v Česku. Loni přepravily přes 179 milionů zákazníků. V loňském roce vykázaly čistý zisk téměř 1,2 miliardy korun, což bylo o 200 milionů více než v roce 2017. K výsledku přispěla především nákladní doprava se ziskem 663 milionů korun, osobní přeprava skončila ve ztrátě 230 milionů. Zisk za loňský rok vykázali i konkurenční dopravci RegioJet a Leo Express.
Skupina loni snížila své hrubé zadlužení o 3,5 miliardy korun na 31,4 miliardy korun. Letos budou dráhy splácet 300 milionů eur (cca 7,7 miliardy korun). Podnik je chce refinancovat právě vydáním nových dluhopisů.