Evropský výrobce letadel Airbus podepsal s čínskou společností China Aviation Supplies Holding Company dohodu o dodávce 290 letadel A320 a deseti strojů A350 za katalogovou cenu 30 mld. eur. S odvoláním na zdroje z Elysejského paláce to uvedla agentura Reuters. Skutečná cena bude zřejmě nižší.
Číňané koupí od Airbusu 300 letadel. Prezident Si je na návštěvě Paříže
Vzhledem k nárůstu poptávky po leteckém cestování se Čína stala klíčovým teritoriem jak pro Airbus, tak i pro americký Boeing. Situaci ale zkomplikovaly snahy Pekingu rozvíjet domácí podniky v tomto sektoru, jakož i obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou.
Objednávku 300 letounů pro Airbus chtěl francouzský prezident Macron uzavřít už dříve, navzdory očekávání se mu to však nepodařilo během návštěvy Číny počátkem roku 2018 a francouzská vláda a představitelé Airbusu na věci od té doby pracovali.
Nedávno Airbus uspěl také u tchajwanské letecké společnosti StarLux Airlines. Ta minulý týden podepsala objednávku na 17 letadel Airbus A350 XWB určených pro dálkové lety. Katalogová hodnota objednávky činí šest miliard dolarů (135,5 miliardy Kč).
Konečná cena obvykle bývá výrazně nižší než katalogová, protože výrobci letadel při větších odběrech nabízejí slevy.
Potíže Boeingu jeho konkurentovi příliš nepomohou
Tradiční soupeř Airbusu na trhu s dopravními letadly, americký Boeing, se nyní potýká s vážnými potížemi. Ty způsobily nedávné pády dvou letounů 737 MAX 8 a následné uzemnění těchto strojů po celém světě.
Agentura Reuters však upozorňovala, že ztráty jednoho ještě nemusí nutně znamenat zisk druhého. Podle ní sice americký gigant s obratem 215 miliard dolarů (4,8 bilionu korun) může ukončit dodávky tohoto stroje, bohužel pro Airbus ale není moc pravděpodobné, že si evropská firma z jeho tržního podílu ukrojí větší díl. Výrobní kapacity evropské firmy jsou totiž plně vytížené a lhůty dodávek se táhnou roky.
Pro nervózní letecké přepravce – například nízkonákladové aerolinky Ryanair, které mají v objednávce 135 kusů boeingů 737 MAX 8 – by byl logický krok poohlédnout se po jiném dodavateli. Změna dodavatele však obnáší pokuty pro přepravce a Airbus nemůže jen tak vykouzlit stovky nových letadel.
Jeho produkce strojů A320neo již nyní běží na plný výkon, aby splnila dodávku objednaných 3600 kusů. Jeho výrobní linky měsíčně vychrlí 50 kusů, ale i tak tímto tempem uspokojí současnou poptávku až za šest let.
Rozšíření produkce by stálo miliardy dolarů za investice a zabralo by roky. V té době již Boeing pravděpodobně napraví všechny problémy, s nimiž se nyní potýká. Za současného stavu by se tak nespokojení zákazníci americké firmy pouze zařadili na konec šestileté čekací lhůty Airbusu, což nepředstavuje reálnou alternativu. Podle Reuters proto nynější problémy boeingu 737 MAX 8 budou mít za následek spíše méně celkově dodaných strojů než vítr do zad jeho rivala Airbusu, napsala agentura Reuters.