Opravy aut zdražily v autoservisech za posledních sedm let zhruba o třetinu. Průměrná oprava vozu po autonehodě tak nyní vyjde zhruba na 40 tisíc korun, vyplývá z aktuálních údajů pojišťoven. Stojí za tím nejen vyšší vybavení aut elektronikou a bezpečnostními prvky. Servisy si také musí pořizovat stále dražší vybavení a svoji roli hrají rovněž rostoucí mzdové požadavky automechaniků.
Ceny za opravy v autoservisech rostou. Vzhůru je tlačí dražší náhradní díly i vyšší mzdy mechaniků
Zatímco ještě v roce 2011 vyšla průměrná oprava vozu na necelých 31 tisíc, teď už to je víc než 39 tisíc korun. Zhruba 60 až 70 procent ceny oprav přitom tvoří náhradní díly. Nejčastěji se v autoservisech vyměňují světla. Zatímco dříve se zákazník vešel do pěti tisíc korun, dnes – pokud jsou ledková – vyjde výměna klidně i na 30 tisíc.
Roste také cena prací: servisy musí kvůli vyššímu standardu aut kupovat lepší techniku. Často už navíc nejde jen o manuální, ale o jemnou elektronickou práci. Proto jsou i větší nároky na mechaniky.
Nové normy myslí rovněž na zdraví automechaniků. Autorizované servisy proto musejí mít například vybavení na odsávání škodlivin. Jenže zatímco nové a výkonnější spotřebiče lze koupit, kvalifikovaných zaměstnanců autoservisů je na trhu nedostatek. Proto rostou i jejich mzdové požadavky.
Kde vzít kvalifikovanou sílu? Servisy sázejí na učně i ženy
Značkový servis Renocar Brno nabízí kompletní služby, což zahrnuje práci mechaniků, karosářů i lakýrníků. Dlouhodobě ale řeší to, jak sehnat a udržet si kvalitní zaměstnance. Výmluvná je jejich zkušenost, když hledali mechanika. „Měli jsme tady osm lidí na zkoušku a zůstal jen jeden,“ vybavuje si vedoucí prodejních služeb Tomáš Franek.
Rozhodla znalost, odbornost a hlavně rychlost. To všechno tady má vliv také na plat. „Na výměnu oleje i s filtrem klimatizace má čas 35 minut. Ve chvíli, kdy je ten mechanik pomalejší, dostane zaplaceno pouze těch 35 minut práce, i když na tom stráví hodinu,“ zmiňuje Franek výkonnostní kritérium.
- Průměrná mzda automechanika byla loni lehce nad 27 tisíci korun. Tedy pod průměrným příjmem v republice, který loni dosáhl téměř 32 tisíc.
- Za posledních šest let je patrný výrazný pokles žáků v auto-oborech. Zatímco ve školním roce 2012/13 do nich nastoupilo přes 12 tisíc učňů, v letošním roce je to necelých 10 tisíc.
Nové zaměstnance si proto tento brněnský servis vychovává i z učňů místní Integrované střední školy automobilní. Její ředitel Milan Chylík si vzájemnou spolupráci pochvaluje. Zdůrazňuje, že minimálně 50 procent žáků školy, kteří v servisu absolvují praxi, tam pak zůstanou na pozici zaměstnance.
Řada firem hledá spolehlivé a kvalitní zaměstnance pochopitelně i mezi ženami, i když v autoservisu mohou někoho překvapit. Třeba Jana Brabencová získala místo diagnostika v brněnském CARent servisu. Kolem aut a motorek se pohybovala od dětství, vystudovala informatiku a pak obor autoelektrikář. Na dílně je však zatím jedinou ženou. „Smířili se s tím, co měli dělat,“ odpovídá s úsměvem na otázku, jak ji kolegové berou.