Klíčové odvětví české ekonomiky – automobilový průmysl – má za sebou jeden z nejkomplikovanějších roků. Tuzemští producenti sice loni vyrobili zhruba o desetinu osobních vozů víc než rok předtím, ale na výkon z dob před pandemií se stále ještě nevrátili. Navíc klesly prodeje aut – v Česku o sedm procent, v celé Evropské unii o pět.
Automobilový průmysl má za sebou jeden z nejtěžších roků. Na výkon z doby před covidem se zatím nevrátil
Právě dozvuky pandemie a stále pokračující krize v dodávkách polovodičů jsou těmi největšími problémy, které loni automobilový průmysl, a to nejen v Česku, řešil. V druhé polovině roku se pak přidaly ještě drahé energie.
„Musím říct, že v prvních týdnech letošního roku je situace opět napjatá, některé směny stojí. Ale mám pocit, že se situace uklidňuje, což znamená, že mám tendenci věřit tomu, že od druhého čtvrtletí tohoto roku budeme už v normální situaci,“ podotýká prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn.
Například v trutnovském závodě Vitesco Technologies vyrábějí hlavně komponenty do aut, které dodávají do celého světa. Loňský rok byl však pro ně stejně jako pro další firmy úplně odlišný než jakýkoliv předchozí. „Stále je tu záležitost z hlediska disponibility součástek, k čemuž se nám samozřejmě přidala energetická situace a s tím růst cen,“ uvedl ředitel firmy Lukáš Rosůlek.
Objednávek mají letos automobilky dost
Naopak ve firmě JTEKT Evropa, divizi Automotive, která je závislá také na automobilovém průmyslu, na tom byli loni s výrobou lépe. Nedostatek dílů ale podle nich stále trvá. „Bohužel se nám začínají objevovat prvky nedostatku čipů v Číně. Víme, že jsou lockdowny. Máme našeho velkého odběratele, který bude oznamovat zastavení výroby některých výrobních závodů,“ podotýká ředitel Petr Novák.
Objednávek mají nyní automobilky vyrábějící v Česku dost, a to i na rok dopředu. Otázkou ale je, jestli se, případně jak se, pokračující válka na Ukrajině a vysoká inflace projeví na poptávce po osobních vozech.