Autobazary zažívají rekordní poptávku po vozech. Nabídka však vázne

6 minut
Autobazary zažívají rekordní poptávku po vozech
Zdroj: ČT24

Autobazary zažívají po konci koronavirových restrikcí a opětovném otevření rekordně vysokou poptávku. Nabídka je ale výrazně nižší. I proto zánovní vozy zdražují. U některých modelů stoupla cena od ledna až o osm procent.

Pořídit do rodiny druhý vůz se rozhodla například Božena Holinová, která jezdí autem téměř denně. A zvažovala jeho koupi on-line. „Nabízí 14 dnů na vrácení auta, pak půlroční garanci vozidla a další rok skrytá závada, tak to je fajn,“ konstatuje.

Právě takovou formu si v dobách lockdownu lidé oblíbili. Po otevření služeb se ale zákazníci naplno vrátili do autobazarů a ty teď hlásí rekordní poptávku. Ta ale často převyšuje nabídku. Důvodem jsou podle obchodního ředitele skupiny Auto Palace Ondřeje Tomšů i dlouhé dodací lhůty nových vozů a jejich postupné zdražování.

„Ať už z důvodů chybějících čipů, plastů nebo jiných materiálů. A zároveň tím pádem nedostatku ojetých vozů, kterých se tolik za poslední měsíce nevygenerovalo a tudíž došlo k tomu, že jich je nedostatek,“ vysvětluje.

A postupně tak rostou i ceny u ojetin – oproti loňsku v průměru až o patnáct procent. Podle dat skupiny AAA Auto například jen od ledna stoupla cena Škody Rapid o devět procent, u Volkswagenu Passat o víc než osm procent a u modelu Golf o téměř sedm procent.

Ceny ojetin
Zdroj: ČT24

„Jsou tam dva hlavní faktory. Jeden je zdražování cen u nových aut. A ten druhý je skutečně nárůst poptávky, neboli nárůst množství zákazníků, kteří si aktuálně chtějí koupit ojetý vůz, a to v důsledku toho, že aut je na trhu nedostatek znamená, že ceny jsou hnány nahoru,“ dodává provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček.

Podle zástupců autobazarů se dá čekat, že zdražování bude pokračovat – i kvůli přetrvávajícím problémům s nedostatkem komponentů, který řeší výrobci nových aut.

  • Zájem se oproti loňsku zvedl i u nových vozů. V letošním prvním pololetí jich lidé a firmy koupili skoro 113 tisíc, bezmála o devatenáct procent víc než před rokem. 
  • Zhruba každý třetí prodaný vůz je Škoda. Odbyt této automobilky v Česku do konce června dosáhl bezmála čtyřiceti tisíc aut. Následují Volkswagen a Hyundai s víc než deseti tisíci vozy.  
  • Největší podíl, 42 procent ze všech koupených aut, mají vozy SUV. Dál také pokračuje dominance benzinových motorů oproti těm dieslovým. 
  • Jde o trendy, které se projevují i v zájmu o ojeté vozy. Těch autobazary prodaly v prvním pololetí 83 500. O pětinu víc než před rokem.

S ojetými vozy jsou spojená i rizika

S koupí ojetého vozu se může pojit i riziko. Podle firmy Cebia se většinou například zákazník nedozví o tom, že auto v minulosti bouralo. Každý třetí vůz má stočený tachometr a pozná to často jen odborník. Stát nabízí ověření stavu ujetých kilometrů, další služby jsou však placené.

Česká televize se proto rozhodla otestovat „poctivost“ jednoho z autobazaru.  Vyhledala si v inzerátu nabídku na Toyotu Verso combi, sedm let starý vůz, 140 tisíc kilometrů najeto a přestavěný na plyn za cenu 275 tisíc korun. Na první pohled dobře vypadající. Jenže, podle systému auto tracer má za sebou vážnou nehodu. Čelní náraz zničil přední část. V inzerátu o tom není ani zmínka.

Jak vypadala nehoda u vozu Toyota Verso combi
Zdroj: ČT24

Konkrétní vůz je v autobazaru v Karlových Varech a Česká televize natáčela nejdříve skrytou kamerou. Jeden z prodejců ale hned na začátku upozorňuje, že vůz je v komisním prodeji, a tedy nepatří autobazaru.

„Říkám předem, auto bylo bourané“  sdělil pracovník s tím, že přesně sice neví jak, ale stalo se to podle něho zepředu. To, že se to v inzerátu neuvádí, zdůvodnil tím, že si tuto skutečnost zjistil autobazar sám. Vzápětí pak přišel i majitel autobazaru a sám předložil výpis a fotografie ze systému auto tracer. I podle něho šlo o vážnou nehodu. „To bych řekl, že mělo být celá totálka, a ne jen ekonomická,“ dodal.

Podle automobilového technického specialisty frimy Beecam Jana Karnolta jde o nebezpečný vůz, protože nemohl být odborně opraven. „V dnešní době už nejsou ani opravárenské postupy, právě z toho důvodu, že se už nepočítá s opravou. A jakmile není opravárenský postup, tak není šance poskládat to tak, aby to správně fungovalo,“ vysvětlil.

Podle majitele autobazaru Daniela Korčáka vůz ale prodat lze, jen se nesmí zatajit skutečnost, že bouralo. „Když uděláte Cebii, nějakou prověrku, tak vlastně lidem auto prodáte s tím, že tam byla nějaká havárie,“ vysvětlil.

Inzeráty informaci o tom, že vůz boural, většinou neobsahují

Ze zjištění společnosti Cebia plyne, že 98 procent všech inzerátů neobsahuje informaci o tom, že vozidlo bylo v minulosti havarované nebo poškozené. Podle Korčáka informace o tom, zda vůz boural, je k dispozici tak u padesáti až šedesáti procent aut.

„Zákazník je dnes v situaci takové, že jestliže mu bazarista nabídne slevu, tak je ochoten akceptovat stočený tachometr, je ochoten akceptovat i to poškození vozidla,“ konstatuje ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.

Po těžké havárii můžou policisté zadržet malý technický průkaz, po opravě musí auto na technickou kontrolu. Kdo a jak rekonstrukci provedl, se ale zjišťuje obtížně. „Vidíme fotky jak to vypadalo před a po opravě, přeci musí přijít někdo a musí říct ano je to v pořádku. Když budu mít prasklý výfuk, tak mě vyhodí z technické, a tady se nic neděje,“ pozastavuje se automobilový technický specialista Karnolt.

Sdružení dovozců aut se už rok a půl snaží po vzoru Slovenska o uzákonění takzvané certifikované opravy. Ty nejnáročnější by dělaly jen registrované servisy, kontrolované výrobci i STK.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Objem hypoték v dubnu klesl meziměsíčně o dvě procenta

Banky a stavební spořitelny poskytly v dubnu hypotéky za 32,2 miliardy korun, což je proti březnu pokles o téměř dvě procenta. Nové úvěry bez refinancování klesly o čtyři procenta na 26 miliard korun. Úrokové sazby v březnu pokračovaly v mírném poklesu a snížily se v průměru ze 4,68 procenta na 4,65 procenta, vyplývá ze statistik České bankovní asociace Hypomonitor. Data dodávají všechny banky a spořitelny poskytující hypotéky na českém trhu.
16. 5. 2025Aktualizováno16. 5. 2025

Bydlení v EU za dekádu zdražilo o desítky procent. Nejvíce si připlatí Maďaři

Ceny nemovitostí se v Evropské unii mezi lety 2015 a 2024 zvýšily v průměru o 53 procent, píše server Euronews s odvoláním na data Eurostatu a Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD). Server podotýká, že nárůst nebyl ve všech zemích jednotný. Největší skok pozorovali obyvatelé Maďarska, kterým vlastní bydlení zdražilo oproti roku 2015 zhruba trojnásobně. V Česku se náklady během necelých deseti let přibližně zdvojnásobily, uvádí Euronews.
15. 5. 2025

Auta je nesmí prorazit. V Liberty se opět rozjela výroba svodidel

Výroba svodidel se v huti Liberty po delší pauze znovu rozjela jako jedna z prvních. Svodidla je nutné nejprve vyválcovat, poté vytvarovat a nakonec pozinkovat. Pracovníci přitom nevyrábějí jen je samotná, ale vytvářejí také matematické modely, které jim pomáhají zjistit dopady srážky vozidel s těmito ochrannými prvky na silnicích. Vozidlo totiž nesmí prorazit žádný podélný prvek ani se dostat za svodidlo, vysvětlil konstruktér Radim Žídek, který jako jeden z mála v huti zůstal pracovat.
15. 5. 2025

Na den reaktorovým fyzikem. Vysoké školy se v dětech snaží vzbudit zájem o jádro

Zejména kvůli plánované výstavbě jaderných bloků v Dukovanech a vývoji malých modulárních reaktorů bude Česko potřebovat další odborníky v jaderné energetice, kterých je už nyní nedostatek. Na situaci se snaží reagovat vysoké technické školy a nabízejí například nové studijní obory. Umožňují také středoškolákům vyzkoušet si v předstihu, zda by je práce v tomto sektoru zajímala.
14. 5. 2025

Evropská banka pro obnovu a rozvoj zhoršila výhled růstu české ekonomiky

Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD) opět zhoršila výhled růstu české ekonomiky, zdůvodňuje to zejména situací v Německu. Na letošní rok očekává růst hrubého domácího produktu (HDP) o 1,6 procenta, zatímco v únorovém výhledu počítala s růstem o 1,9 procenta, uvedla banka v aktualizovaném výhledu. Na příští rok počítá s růstem české ekonomiky o 2,2 procenta, což je o dvě desetiny procentního bodu méně, než čekala v únoru.
13. 5. 2025Aktualizováno13. 5. 2025

Čína a USA omezí výběr cel

Spojené státy a Čína se dohodly na výrazném snížení cel a na 90 dnů přeruší výběr většiny z nich. Po víkendovém jednání v Ženevě to v pondělí oznámil americký ministr financí Scott Bessent. Dohoda, která dle Bílého domu začne platit nejpozději 14. května, předpokládá, že základní clo bude činit deset procent. Američané ale ponechají v platnosti i dvacetiprocentní clo zavedené kvůli fentanylu. Čína by tak podle agentury Reuters měla u dovozu z USA vybírat desetiprocentní clo, zatímco USA u dovozu z Číny třicetiprocentní.
12. 5. 2025Aktualizováno12. 5. 2025

EK podle dopisu žádá Česko o odklad podpisu smlouvy na Dukovany

Evropská komise (EK) žádá Česko o odložení podpisu smlouvy o stavbě dvou nových jaderných bloků v elektrárně Dukovany. Vyplývá to z dopisu, který českému ministrovi průmyslu a obchodu Lukáši Vlčkovi (STAN) poslal místopředseda Komise Stéphane Séjourné. Premiér Petr Fiala (ODS) nicméně kontroval, že dopis není stanoviskem EK. Podle ministra Vlčka jde pouze o zdvořilostní dopis. Český eurokomisař Jozef Síkela (STAN) situaci okomentuje po úterním jednání se Séjourném.
12. 5. 2025Aktualizováno12. 5. 2025

Kondice důchodového systému se oproti loňsku lepší

Systém penzí byl další měsíc v lepší kondici než loni. V březnu skončil ve zhruba dvanáctimiliardovém mínusu, což je proti loňsku poloviční deficit. Podle ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky (KDU-ČSL) by příjmy a výdaje důchodového účtu mohly být vyrovnané už příští rok.
12. 5. 2025
Načítání...