Zájem o ukrajinskou kuchyni roste. Restaurace však mají problém s nedostatkem surovin

S narůstajícím počtem ukrajinských uprchlíků v Česku stoupá i zájem o tradiční ukrajinské pokrmy a potraviny – hlavně o boršč, varenyky, šašlik a další speciality. V některých restauracích se od začátku ruské invaze na Ukrajinu zvedl počet zákazníků až o sto procent. Restauratéři i obchodníci ale zároveň hlásí nedostatek některého zboží, jako například pohanky, kvasu, alkoholu nebo pomazánky. Vzhledem k situaci na Ukrajině ho nedokážou naskladňovat.

„Nedostatková je hlavně i pohanka – pro ukrajinskou kuchyni základní surovina. Jestli se nenaskladní, budeme muset změnit menu. Nebudou tradiční kaše, holoubky, polévky, přílohy, tmavý chléb – vše obsahuje pohanku,“ informovala  provozovatelka obchodu s potravinami Samovar v Brně Natalja Bajkalová.

Problém je i u dovážení alkoholu. „Ve velkoskladech chybí vína a ukrajinská vodka, ty nejsou k dostání,“ řekla majitelka restaurace Dnister Natalja Gryckovjanová.

Nedostatkové jsou i další suroviny. „Chybí kvas, kaše, některé produkty se úplně vytratily. Kromě pohanky například chybí dodavatelům tradiční pomazánky a další produkty. Co jsem stihla s předstihem nakoupit, to jsem stihla, ale nevím, jak dlouho bez zásob vydržíme,“ řekla majitelka potravin Podkova v Praze Žanna Luklynská. 

Změny menu

I přes nedostatek jednotlivých druhů potravin chce většina restaurací a podniků kvůli zvyšující se poptávce nabídku rozšířit. „Budeme přidávat nová jídla a měnit menu. Musíme ale přeložit i jídelní lístek. Měli jsme ho v ruštině, hosté jsou ale rozhořčeni, že je máme v jazyce agresora. Pro nás to ale bylo nejsnadnější řešení, chodívali k nám různé komunity – Rusové, Moldaváni, Gruzíni, ruštině rozumí. Hosté to teď ale kritizují,“ přibližuje Gryckovjanová. 

„Občas přijdou ukrajinské rodiny, které chtějí něco objednat, ale mají málo peněz. Objednají proto třeba jen jedno nejlevnější jídlo. V takovém případě jsme jim jídlo nabídli a také zabalili s sebou. Některé ukrajinské děti si totiž ještě ani nedokázaly navyknout na českou kuchyni, pro ně je to cizina a často nechtějí jíst,“ dodala.  

Do některých restaurací nyní také míří více lidí než dříve. „Návštěvnost se u nás za poslední měsíc zvedla dvojnásobně. Máme teď rekordní počet rezervací, lidé začali více objednávat. Poptávka se zvedla nejen díky Ukrajincům. Ukrajinská komunita je v Česku velká a restauraci navštěvovala často. Nás teď ale podpořili zejména Češi. Oblíbené jsou tradiční holoubky, varenyky nebo třeba bramborové deruny,“ uvedla Gryckovjanová.

Vyšší zájem zaznamenala i pražská restaurace LOFT N8. „Do této doby jsme byli zvyklí jen na stálou klientelu. Teď k nám chodí noví zákazníci, víc a víc Ukrajinců i Čechů. Odebíráme skoro o polovinu více zboží. Nejžádanější jsou například klasické nebo smažené varenyky, boršč a další jídla. Do menu přidáváme další ukrajinské pokrmy,“ informovala marketérka restaurace Viktorija Tkačenková.

Největší zájem hlásí podniky v krajských městech. „Tržby se nám zdvojnásobily, ukrajinští běženci nás stále chodí žádat i o práci, hodně jich má gastronomické vzdělání,“ uvedla provozovatelka brněnské restaurace Bajkalová. Podle majitele ostravského bistra Pelmeški Martina Štubni je o ukrajinské pokrmy zájem až o padesát procent vyšší. Stejný zájem zaznamenala i Plzeň nebo Karlovy Vary. 

Vznikají dokonce i nové podniky jako například pražské Bistro Vltava s domácí ukrajinskou kuchyní. „O víkendu do bistra chodily davy lidí, stále se tvoří fronty. Velkou roli v tom hraje solidarita. Oslovili jsme neziskové organizace, spojili jsme se s ní, doporučili nám čtyři dámy, Ukrajinky, které jsme zaměstnali. Všechny přišly z Kyjeva. Manželé je posadili na vlak a čtyři dny jely do Česka,“ popsal marketér bistra Tomáš Jelínek. „Z každého jídla chodí příspěvek na Ukrajinu. Dámy vždy rozhodnou, nejlépe vědí, kde je pomoc potřeba,“ dodal.

Ruské podniky se mění na ukrajinské

Některé podniky, které dříve nabízely ruské zboží, teď mění názvy a orientují se na ukrajinské produkty. „Název jsme teď změnili. Zrovna tak celý web, všechno. Měli jsme v názvu rusko-ukrajinské potraviny, teď už jen ukrajinské. Ruské potraviny a další zboží musíme doprodat a začít s jinými produkty,“ uvedla Luklynská.

I bistra s ruskou kuchyní se mění. „Před konfliktem jsme byli Ruské bistro a potraviny, přišli jsme o zákazníky. Teď jsme se přejmenovali na Ukrajinské a zaměříme se na příslušné zboží. Nechceme se s Ruskem ani trochu spojovat. Ruské zboží doprodáme a už objednávat nebudeme. Už máme i nové pozměněné webové stránky. Hned druhý den ruské invaze jsme se tak rozhodli,“ informovala majitelka pražského podniku Olga Jugasová.