Letní výprodeje letos zvýšily návštěvnost i tržby až o pětinu, pochvalují si obchodníci v Česku. Slevy budou pokračovat zhruba do poloviny srpna a navíc ještě porostou. Lidé je nejčastěji využívají při nákupu oblečení, bot nebo k doplnění výbavy na dovolenou. Ušetřit můžou desítky procent.
Z letních slev se těší obchodníci i zákazníci. Pozor ale na nesrovnalosti
„Český zákazník je velice citlivý na cenu,“ popsala specialistka Kristýna Milovanović z firmy Cushman & Wakefield. „To znamená, že opravdu slevové akce aktivně vyhledává a (...) více než tři čtvrtiny produktů nakupuje právě v těchto akcích,“ dodala.
Slevy se v současné době pohybují nejčastěji kolem padesáti procent. Postupně se v srpnu dostanou na sedmdesát až osmdesát procent. Třeba výběr velikostí nebo barev bude ale tou dobou už zřejmě omezený.
Slevy vedou i k vyšším výdělkům pro obchodníky. „Bavíme se zhruba mezi deseti a dvaceti procenty nárůstu účtenky na každého zákazníka. Na druhou stranu musíme vzít v potaz, že marže jde dolů, to znamená, že lidé nakoupí více kusů za nižší cenu,“ popsala ředitelka Fashion Arena Prague Outlet Lenka Čapková. Zde tržby díky letním výprodejům vzrostly asi o pětinu.
V obchodním centru v Hradci Králové lidé nechávají přibližně stejně peněz jako v předchozích letech. Díky slevám je tady větší ruch. „Někteří lidé dokonce i očekávají výprodeje. Najdou si zboží, které se jim líbí, a potom si do těch slev počkají,“ řekla marketingová manažerka OC Futurum Hradec Králové Barbora Chládek.
Největší výprodeje jsou v tuzemských obchodech tradičně po Vánocích a v létě. Obchodníci ale hledají i nové příležitosti, jako třeba podzimní Black Friday. V listopadu dále někteří internetoví prodejci drží takzvaný Cyber Monday, který ale zatím není v Česku tolik rozšířený. Podobně jako Den nezadaných, který připadá na 11. listopadu. I tehdy obchodníci nabízejí zboží v akcích.
Jak se nenachytat
Prodejci ale podle České obchodní inspekce (ČOI) stále poměrně často při poskytování slev chybují. Od loňska platí přísnější pravidla. Jejich porušení zjistili inspektoři loni téměř při každé druhé kontrole, letos je situace o něco lepší.
„Máme ucelená data za první čtvrtletí letošního roku, která můžeme srovnat s těmi loňskými. A tady jsme se dostali na 37 procent zjištění. To znamená, dá se říci, že je tady více než desetiprocentní zlepšení ve srovnání s loňským rokem,“ řekl mluvčí ČOI František Kotrba.
Podle aktuálních pravidel musí zákazník na štítku se slevou vždy najít aktuální cenu. Druhým nezbytným údajem je nejnižší cena za posledních 30 dnů před poskytnutím slevy. Žádný další údaj, jako třeba procentuální vyjádření, už ale není nutné uvádět. Chybou je samozřejmě procentuální sleva vypočítaná z běžné ceny. Ani ta na cenovku v tomto případě nepatří. Pokladní dále musí naúčtovat cenu, která je napsaná u zboží. ČOI doporučuje po nákupu zkontrolovat účtenku a případnou nesrovnalost řešit hned na místě.
Nadbytek informací může být pro zákazníka matoucí a inspekce to může posuzovat i jako nekalou obchodní praktiku. Inspektoři mají přístup do cenových evidencí prodávajících a mohou platnost a výši slevy ověřovat přímo na místě. Za pochybení při poskytování slev uložila Česká obchodní inspekce letos v prvním čtvrtletí pokuty za více než čtyři miliony korun. Nejvyšší sankce musely uhradit některé potravinářské řetězce.