Maloobchodní tržby v Česku v květnu meziročně stouply, je to už šestý měsíc v řadě. Růst však zpomalil na 4,4 procenta z dubnových 5,7 procenta. Meziměsíčně tržby obchodníků bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel klesly o 0,1 procenta. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ). Analytici upozorňují, že meziroční růst byl zhruba o jeden procentní bod za očekáváním trhu. Podle nich se sice nic nemění na tom, že spotřeba domácností v letošním roce bude hlavním tahounem české ekonomiky, dynamika maloobchodu ale podle nich bude slabší, než se dosud předpokládalo – a nelze očekávat výrazný růst tržeb.
Tržby obchodníků už šestý měsíc v řadě rostly, tempo ale zpomaluje
„Ke zvýšení tržeb nejvíce přispěly nespecializované prodejny s převahou potravin a internetové a zásilkové obchody,“ uvedla k meziročnímu vývoji vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se zvýšily o 4,9 procenta, ve specializovaných prodejnách potravin naopak klesly o dvě procenta. V nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží tržby vzrostly o 13,2 procenta. Internetové a zásilkové obchody utržily o 14,5 procenta více než v loňském květnu.
Specializované prodejny kosmetických a toaletních výrobků zaznamenaly růst tržeb o osmnáct procent. Lékárny a prodejny zdravotnických potřeb měly tržby vyšší o 5,9 procenta, obchody s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o dvě procenta a prodejny oděvů a obuvi o 0,3 procenta. Naopak v prodejnách s výrobky pro domácnost tržby klesly o 2,5 procenta a v obchodech s počítačovým a komunikačním zařízením o 1,1 procenta.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel se meziročně zvýšily o dvě procenta. Z toho za opravy vzrostly o 2,9 procenta a za prodej vozidel včetně náhradních dílů o 1,7 procenta. Meziměsíčně se tržby zvýšily nepatrně o 0,1 procenta.
Analytici: Růst byl slabší, než se očekávalo
„Květnová čísla z maloobchodu zůstala za očekáváním a nedokázala kompenzovat slabší tržby za duben. K vyšším tržbám nepomohlo ani hokejové mistrovství světa,“ hodnotil analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. Upozornil, že v meziměsíčním srovnání se tržby snížily o 0,1 procenta. „Zatímco v prvním čtvrtletí letošního roku byl zřetelný svižný růst maloobchodních tržeb, tak v posledních třech měsících, tedy v období březen až květen, maloobchodní tržby v meziměsíčním srovnání de facto stagnují. Bohužel se podle mě začíná ukazovat, že rychlé oživení maloobchodu ze začátku letošního roku zatím není udržitelné,“ dodal.
Podle hlavního ekonoma Patria Finance Jana Bureše byl na začátku roku viditelný prudký start spotřebitelských výdajů. „Teď v průběhu jarních měsíců a začátku léta pravděpodobně i byli spotřebitelé obezřetnější,“ popsal.
Analytik Raiffeisenbank Martin Kron soudí, že aktuální výsledky maloobchodu tlumí optimismus. Připomněl, že před květnovým mírným meziměsíčním poklesem tržby v dubnu meziměsíčně stagnovaly. „Spotřeba domácností je a bude hlavním tahounem české ekonomiky v tomto roce, na druhé straně z posledních výsledků maloobchodu nelze očekávat její další výraznější nárůst. Ztráty, které maloobchod nabral během rok a půl trvajícího poklesu, pravděpodobně dožene až v příštím roce,“ míní.
Hlavní ekonom Generali Investments CEE Radomír Jáč ale upozornil, že i přes meziměsíční pokles zaznamenaly maloobchodní tržby šestý měsíc v řadě meziroční nárůst. „Celkově bych o něco slabší než očekávaný růst maloobchodních tržeb nevnímal jako nějaký varovný signál. Růst reálných příjmů domácností hraje do karet tomu, aby rostla spotřeba a s ní i tržby v tuzemském maloobchodě,“ uvedl.
Mírně optimistický je ohledně příštích měsíců i ekonom UniCredit Bank Jiří Pour. „Očekáváme, že po menším květnovém zaváhání maloobchodní tržby opět naberou dech a spotřeba domácností zůstane tahounem ekonomiky po celý letošní rok. Pozitivně se projevuje růst reálných mezd v souvislosti se zkrocením inflace,“ poznamenal.