Karlovy Vary - V Karlových Varech začali po několika letech odkladů s přípravou výstavby nové odbavovací budovy horního nádraží. České dráhy by ji měly dokončit do roku 2012 za zhruba 46,5 milionu korun. Nyní vrcholí územní řízení, které předchází územnímu rozhodnutí a vydání stavebního povolení. Podle mluvčí Českých drah Radky Pistoriusové bude pak další etapou demolice staré budovy. Původní zdevastovanou budovu tak nahradí moderní dvoupodlažní objekt.
V Karlových Varech připravují novou budovu horního nádraží
Nádraží měla původně opravit podle záměru z roku 2004 italská firma Grandi Stazioni. Od projektu ale v loňském roce odstoupila, když se ukázalo, že stav karlovarského nádraží je tak špatný, že jeho oprava v podstatě už není možná. ČD se projektu ujaly a vloni na podzim ukázaly novou podobu nádraží. Záměr má za sebou i posouzení Krajským úřadem Karlovarského kraje kvůli vlivu stavby na životní prostředí, jímž prošel bez připomínek.
Navržená dvoupodlažní budova připomíná tvarem ledvinu, uvnitř vznikne podle projektu prosklená dvorana, osvětlená skleněným stropem. V horním patře, odkud bude vstup na nástupiště, bude ČD centrum. Budova nabídne rovněž prostory pro komerční služby a případně infocentrum. České dráhy opraví i sousední budovy, kde je zabezpečovací zařízení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). To bude během stavby v náhradních prostorách.
Než k bourání budovy dojde, musí se z budovy odstěhovat někteří zaměstnanci stanice i Krajského centra osobní dopravy ČD. Někteří zamíří na dolní nádraží v Karlových Varech, další například do administrativní budovy na nádraží v Chebu. Na horním nádraží zůstanou pouze lidé nezbytně nutní pro zajištění provozu stanice.
Součástí projektu jsou i další investice v okolí nádraží, které ČD nebudou financovat. Jde o lávku přes kolejiště k sídlišti Růžový vrch a úpravy před nádražím. Obě tyto akce mělo podle slibu bývalého vedení radnice realizovat město, náklady jsou odhadovány na několik milionů korun. Podle Pistoriusové se o podílu města nyní vedou jednání s jeho novým vedením. Nepočítá se prozatím s rekonstrukcí kolejiště a nástupišť. Ty ale spravuje SŽDC a na úpravy peníze nemá. Podle současných informací se úpravy určitě nebudou dělat do roku 2018.