Až dvoumetrové zářezy hloubí pásovým rypadlem hasiči kolem místa páteční nehody železničních cisteren v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku. S jejich pomocí budou odborníci posuzovat případnou kontaminaci podzemních vod benzenem. Kvalita těch povrchových zůstává v normě. Hasiči v úterý také přečerpávali čtyři z patnácti cisteren zasažených požárem. Odklízeli i poškozené trakční vedení. České dráhy odhadují obnovení provozu na začátek dubna.
Koncentrace benzenu v povrchových vodách u Hustopečí je pod limitem
„Zbývá přečerpat čtyři cisterny. Dnes (v úterý) budou pokračovat práce na otevření cisteren a jejich odvětrání, v pondělí se podařilo odvětrat jednu cisternu. Při odvětrání záleží na počasí – pokud teplota klesne pod pět stupňů, benzen mění skupenství a páry padají opět k zemi,“ uvedl mluvčí drážních hasičů Martin Kavka. Hasiči Správy železnic v úterý budou také demontovat stožáry trakčního vedení.
Podle mluvčích krajských hasičů Lucie Balážové si v úterý hasiči místo zásahu rozdělili na tři úseky. „První úsek je pod Správou železnic, půjde o nakolejování vozů, které bude možné nakolejit, ty se budou poté postupně odvážet. Na druhém úseku budeme pracovat my, nyní se začne pokládat pěna kolem sloupů trakčního vedení, které byly poškozeny požárem a jsou položeny jak přes železniční trať, tak přes některé vagony. Budeme je postupně odstraňovat,“ uvedla.
Na třetím úseku se hasiči podle ní zaměří na ochranu životního prostředí, práce se budou soustředit na přilehlý rybník a potok. Podle navrhovaných opatření hydrogeologa udělají hasiči v tomto místě přerušovaný zářez v prostoru pole mezi tratí a jezerem a to do hloubky spodní hladiny vody. Odborníci tak budou moci zjišťovat přítomnost případných chemikálií a jejich vsakování. Podle mluvčí hasičů zůstávají na místě stále vydaná bezpečnostní opatření. „Do odvolání platí stejný režim a to nevětrat. Zásah stále probíhá, probíhá v nebezpečném prostředí s nebezpečnou látkou,“ doplnila Balážová.
Povrchové vody byly zasaženy jen nepatrně
Dopady na životní prostředí po havárii cisteren s toxickým benzenem řeší Česká inspekce životního prostředí. „Benzen snadno proniká do půdních vrstev a může proto kontaminovat také podzemní vody. V nejbližším okolí havárie proběhne podrobná analýza podzemních vod, kterou by měla zajistit odborně způsobilá osoba. Kontaminované zeminy by měla následně odstranit sanační firma. O způsobu jejich odstranění bude rozhodnuto po analýze odebraných vzorků, plán vzorkování se v současné době připravuje,“ uvedla inspekce na webu.
V povrchových vodách zatím inspektoři nadlimitní koncentraci benzenu nezaznamenali. „Na všech okolních vodních plochách byl zaznamenán nepatrný nárůst koncentrace benzenu, což je pravděpodobně projev spadu kouře, zjištěné koncentrace jsou ale stále hluboko pod hodnotou environmentální kvality pro povrchové vody, tedy pod limitem,“ uvedla mluvčí ČIŽP Miriam Loužecká. Nebyl podle ní zaznamenán ani úhyn ryb.
Odborníci nadále z místa havárie odebírají vzorky povrchové vody. Tyto vzorky budou odborníci odebírat minimálně po dobu sanačního zásahu. „Podle dosavadních informací není ohrožen ani zdroj pitné vody, který se nachází ve vzdálenosti tři kilometry od místa nehody,“ uvedl na stránkách ČIŽP ředitel oblastního inspektorátu Olomouc David Petr.
ČIŽP požádala také resort zdravotnictví o monitoring pitné vody v okolních studních. „Krajská hygienická stanice by měla ve spolupráci s ČIŽP, Státním zdravotním ústavem a obcí Hustopeče nad Bečvou provést odběry vzorků a jejich analýzu v nejbližších dnech," doplnila inspekce.
Hasiči pokračují také v pravidelném měření koncentrace benzenu v ovzduší. „Výsledky jsou nadále negativní. Přesto platí do odvolání preventivních opatření nevětrat a to pro obce v bezprostředním okolí, tedy zhruba do pěti kilometrů, a to z důvodu zásahu v nebezpečném prostředí,“ řekla mluvčí krajských hasičů Lucie Balážová.
Kontaminovanou zeminu odstraní sanační firma
V bezprostřední blízkosti tratě a jezera budou hasiči ze Záchranného útvaru Hlučín pásovým rypadlem až do dvou metrů hloubit zářezy pro monitoring případné kontaminace podzemních vod. „Po vyhotovení zářezu bude následovat odběr vzorků podzemní vody a bude rozhodnuto o dalším postupu. Kontaminované zeminy by měla následně odstranit sanační firma. O způsobu jejich odstranění bude rozhodnuto po analýze odebraných vzorků, plán vzorkování se v současné době připravuje,“ dodala mluvčí ČIŽP.
„My hlavně nesmíme připustit, aby se to dostalo dál do geologických struktur, protože rozkladu pomáhá atmosférický kyslík a UV záření. Pokud se to dostane hluboko, jsou ve světě případy, kdy to tam zůstává 30 let, 40 i 60 let a máme problém. Musíme to začít zvládat velmi rychle, v takzvaně aerované zóně, kde je půdní vzduch,“ doplnil chemik Pavel Hradil z olomoucké přírodovědecké fakulty.
Přepravu cestujících zajišťují autobusy
Hasiči mezitím na místě pokračují v přečerpávání poškozených cisteren a v jejich odvětrávání, v plánu mají také odstranit poškozené sloupy trakčního vedení.
České dráhy odhadují obnovení provozu na trati mezi stanicemi Hranice na Moravě a Valašské Meziříčí na začátek dubna. Termín se ještě může změnit podle toho, jak rychle se podaří škody odstranit. Nyní přepravu cestujících v tomto úseku České dráhy zajišťují pomocí autobusů. Podle Správy železnic zabere oprava poškozených kolejí a trolejového vedení i následná sanace zamořené půdy v Hustopečích nad Bečvou několik týdnů.