Úřady ruší omezení. Podle pokynu ministerstva vnitra by měly již fungovat naplno, ve skutečnosti ještě někde platí dílčí omezení. Navíc musí úřady i jejich návštěvníci dodržovat bezpečnostní opatření. Občané by si měli osobní návštěvu vždy rozmyslet – leccos lze vyřídit na dálku a například výměnami osobních dokladů se nemusí zabývat vůbec, jejich platnost je automaticky prodloužena.
Úřady najíždí na běžnější režim, lidé by přesto měli osobní návštěvu vždy zvážit
Poslední měsíc se úřady přizpůsobily pandemii – vláda v březnu nařídila omezení provozní doby nanejvýš na tři hodiny v pondělí a středu. To končí, i když s výjimkami.
S rozhodnutím o obnovení běžného provozu se jednotlivé úřady popasovaly různě. Bez omezení fungují například krajské úřady. „Lidé mohou znovu vyřizovat svoje záležitosti v časech, na které byli zvyklí. Tedy každý pracovní den od 08:00 ráno,“ ujistil ředitel olomouckého krajského úřadu Lubomír Baláš.
Na městských úřadech je to komplikovanější. Například v Krnově je před radnicí vrátný, který hodnotí, zda návštěvník opravdu na úřad musí osobně. „Pokud záležitost bude vyžadovat osobní kontakt, služba zajistí doprovod klienta do dané kanceláře,“ uvedla mluvčí městského úřadu Dita Círová.
V Českém Krumlově potom požaduje radnice, aby se lidé před návštěvou objednali. To se ovšem v pondělí dopoledne promítlo v přetížení telefonní ústředny, která neumožňuje spojit více než 30 hovorů. Řada lidí také o nutnosti objednat se nevěděla. „Dorazilo velké množství lidí. Těm, kteří nevědí, že se musí objednávat, jsme postup vysvětlovali,“ řekla mluvčí radnice Petra Nestávalová. Doporučila využívat on-line rezervace.
Radnice Prahy 7 zase bude fungovat stále jen v pondělí a středu, ale v plných úředních hodinách od 8 do 17 hodin. Celý týden bude mít otevřenou jen pokladnu a CzechPoint. Na živnostenském úřadě se potom musí návštěvníci předem objednat.
V podkrkonošském Vrchlabí kromě radnice obnovila úřední hodiny i Správa Krkonošského národního parku. Zejména jde o odbor státní správy, muzeum bude moci otevřít až před koncem května. Se zprovozněním infocentra potom správa počítá od 8. června.
Jedna směna dopoledne, druhá odpoledne
Královéhradecký magistrát významnější omezení již nemá. Úředníci se nově střídají ve dvousměnném provozu. „Stále chceme dbát na minimalizaci osobního kontaktu a regulovat počet zaměstnanců na pracovišti. Směnný provoz nám toto umožní, zároveň budou zajištěny hodiny pro veřejnost v podobném rozsahu, v jakém platily před vyhlášením nouzového stavu,“ uvedla tajemnice úřadu Markéta Bartušová.
I v Hradci Králové ale vyzývají občany, aby si rozmysleli, zda jejich požadavky nelze využít jinak – i proto, že propadlé osobní doklady platí dál, splatnost poplatků (například za odpad) je odložená.
Výzva však nepomohla – v pondělí ráno se na královéhradeckém magistrátu vytvořily fronty. „Na odboru dopravy byla již před otevřením v 07:30 fronta asi dvaceti lidí. Na živnostenském úřadu byla fronta i před budovou,“ přiblížila mluvčí magistrátu Kateřina Šmídová. Někteří lidé se přitom podle ní přišli zeptat na věci, které by mohli snadno vyřešit i telefonicky.
Podobná byla situace i v některých dalších městech. „Ve větší míře je zájem o registr vozidel a řidičů a také o občanské průkazy. Což jsou doklady, u nichž často skončila platnost a občané potřebují nové,“ uvedla mluvčí karlovarského magistrátu Helena Kyselá.
Finanční správa obnovila plný provoz asi tří čtvrtin svých pracovišť, podatelny tedy budou otevřené v pondělí a středu od 8 do 17 hodin. Od března byla úřední doba zkrácena na rozmezí mezi 8. a 11. hodinou. Na 56 místech ale najdou lidé stále jen zamčené dveře. Jde o úřady, které před pandemií fungovaly v režimu dva plus dva, tedy dva dny v týdnu byly k dispozici dva pracovníci správy.
Veřejnosti se otevřely i podatelny, infocentra a pokladny soudů, ovšem i zde platí bezpečnostní pravidla. Do podatelen se lidé dostanou jen jednotlivě, do spisů mohou účastníci řízení nahlížet po omezenou dobu a po předchozím objednání. Šéfové pražských soudů vyzvali, aby se lidé na soudy obraceli přednostně telefonicky či elektronicky a aby využívali možnost bezhotovostního platebního styku.
Důraz na hygienická opatření
Bez ohledu na to, v jakém rozsahu se úřady otevřely, musí dodržovat přísná hygienická opatření – ministerstvo vnitra zdůraznilo, že je na úřadech povinné používat ochranné prostředky na ústa a nos (s výjimkou fotografování), nutná je pravidelná dezinfekce klik, tlačítek výtahů nebo zábradlí. Úřady také musí zabránit tomu, aby se lidé shlukovali na chodbách.
Ministr vnitra Jan Hamáček (ČSSD) upozornil, že plné otevření úřadů neznamená, že musí být fyzicky v práci všichni úředníci, v každé kanceláři by ale alespoň jeden být měl. Zároveň by lidé neměli na úřady chodit, pokud mají jinou možnost.
„Pokud to není opravdu nezbytné, využijte ke kontaktu úředníků telefon, e-mail nebo datovou schránku. Stejně budou postupovat i zaměstnanci úřadů,“ řekl Hamáček. Úřady by také měly umožnit dálkové nahlížení do spisů.