Švédové ukázali prvního obrněnce CV90 pro českou armádu

2 minuty
Události: CV90 pro českou armádu
Zdroj: ČT24

Švédsko představilo první bojové vozidlo pěchoty CV90 pro českou armádu. Nákup 246 vozidel téměř za šedesát miliard korun schválila vláda v květnu 2023. Mají patřit k vybavení těžké brigády. Prvních deset kusů by měla armáda obdržet v příštím roce, zbytek pak do roku 2030. Ceremoniálu k dokončení výroby se ve Švédsku zúčastnila i ministryně obrany Jana Černochová (ODS), podle níž by mohl mít jejich servis na starosti státní podnik VOP CZ.

Prvních 39 vozidel bude vyrobeno ve Švédsku, už na jejich výrobě se ale bude podle zástupců BAE podílet český průmysl. Jeho firmy zde budou získávat kompetence a znalosti. Následně bude výroba přesunuta do Česka.

Postupné dodávky mají podle výrobce zajistit hladké zavedení nové techniky, výcvik posádek či začlenění platformy do mechanizovaných brigád. Bojová vozidla pěchoty mají v české armádě být společně s hlavními bojovými tanky vybavením těžké brigády. Ta je jedním z cílů výstavby schopností, k nimž se Česko zavázalo Severoatlantické alianci. Původně mělo mít k dispozici těžkou brigádu do roku 2026, závazek ale nestihne splnit.

CV90 je označením typové řady švédských pásových bojových vozidel, která ve druhé polovině 80. let vyvinuly společnosti FMV, Hägglunds a Bofors. Do služby byla poprvé zařazena v roce 1993 a v jejich výrobě a vývoji v současnosti pokračuje společnost BAE Systems. Výrobce podle vlastních údajů dodal na 1300 vozidel CV90 v sedmnácti variantách sedmi zemím Evropy. Jsou to Švédsko, Norsko, Dánsko, Finsko, Estonsko, Nizozemsko a Švýcarsko.

Černochová považuje za úspěch, že bude dodržen závazek prvních dodávek vozidel do Česka v roce 2026. „Tato vozidla jsou používána v rámci řady spojeneckých armád, a to je něco, co je strašně důležité,“ řekla. Je podle ní třeba zajistit kompatibilitu zemí, které uznávají stejné hodnoty. Připomněla i význam zakázek pro český průmysl, který má získat podíl minimálně čtyřicet procent. Znamená to podle ní miliardové zakázky pro české firmy i posílení strategické bezpečnosti.

Česko s novými obrněnci získá licenci na jejich opravy i výrobu. Do projektu se zatím zapojilo více než dvacet českých firem obranného průmyslu. Strategickým partnerem BAE Systems pro zakázku se stal český státní podnik VOP CZ, který bude vozidla v Česku kompletovat. Z celkové zakázky má český průmysl získat aspoň čtyřicet procent, v opačném případě budou následovat sankce. Podíl českých dodavatelů na zakázce v minulosti kritizovalo opoziční hnutí ANO.

3 minuty
První bojové vozidlo CV90 pro českou armádu
Zdroj: ČT24

Kdy uzavřít servisní smlouvu?

Černochová už dříve uvedla, že ministerstvo chce servisní smlouvu uzavřít s českým dodavatelem tak, aby byl servis poskytován v Česku. Podepsána bude nejpozději do doby dodání prvního vozidla. „První vozidla by měla přijet v roce 2026, takže je to opravdu otázka nějakých měsíců,“ řekla ve čtvrtek. Zda bude rozhodnuto do voleb, nedokázala říct. Volby do Poslanecké sněmovny se konají 3. a 4. října.

„Ještě to není úplně uzavřené, je to v jednání, ale děláme všechno pro to, aby tomu tak bylo, protože to dává ten největší smysl,“ uvedla Černochová k jednání s VOP CZ. Ministerstvo podle ní ředitel podniku Vlastimil Navrátil ujistil, že je firma zcela připravena na zajišťování servisu. „Bude tomu předcházet školení jejich lidí ve Švédsku,“ podotkla s tím, že v BAE se bude asi sto až sto padesát českých pracovníků VOP CZ učit integraci vozidel, aby následně mohli know-how přenést do Česka.

VOP CZ je podle vrchního ředitele sekce pro vyzbrojování a akvizice ministerstva obrany Lubor Koudelka. logickou cestou, protože bude mít know-how a bude dělat integraci vozidel v Česku. Černochová považuje za důležité, aby byla při podpisu servisní smlouvy se státním podnikem garantovaná ekonomická efektivita. „Aby nás pak nikdo nemohl obvinit z toho, že jsme se chovali nějak nehospodárně,“ doplnila.

CV90 měří na délku přes 6,5 metru, váží podle specifikace 23 až 35 tun a je poháněno naftovým šestiválcem nebo osmiválcem Scania. Dojezd činí až více než devět stovek kilometrů na silnici, až šest stovek kilometrů při kombinaci terénu a silnice a maximální rychlost je sedmdesát kilometrů za hodinu. Kapacita jsou tři členové posádky a šest až osm vyzbrojených vojáků.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
06:00Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 1 hhodinou

Ztráta důstojnosti, hodnotí summit opozice. Černý den pro EU, píší v Německu

Premiér Andrej Babiš (ANO) se dle jeho předchůdce Petra Fialy (ODS) na unijní úrovni staví po bok Slovenska a Maďarska a Česko v tomto novém kurzu zahraniční politiky ztratí důstojnost, respekt, a nakonec i peníze. Fiala tak reagoval na to, že se zmíněná trojice států nepřipojí ke garancím spojeným s unijní půjčkou pro Ukrajinu. Český postoj kritizují i další opoziční politici, výsledek summitu obšírně komentuje i řada médií. Ta německá píší o tvrdé ráně pro autoritu německého kancléře Friedricha Merze a černém dni pro EU.
11:01Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 1 hhodinou

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
10:10Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, Rusko je agresor, řekl Zůna

Podpora Ukrajiny bude pokračovat, prohlásil ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD). „Jde jen o to, jakým způsobem, jak optimálně – i z hlediska našich národních zájmů – dále Kyjev podporovat,“ doplnil. O osudu muniční iniciativy rozhodne vláda jako celek, doplnil ministr. Resort obrany bude dle Zůny zároveň dále pokračovat ve strategických a významných modernizačních projektech. Prioritou bude protivzdušná obrana.
09:26Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
před 2 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 3 hhodinami
Načítání...