Švédové ukázali prvního obrněnce CV90 pro českou armádu

2 minuty
Události: CV90 pro českou armádu
Zdroj: ČT24

Švédsko představilo první bojové vozidlo pěchoty CV90 pro českou armádu. Nákup 246 vozidel téměř za šedesát miliard korun schválila vláda v květnu 2023. Mají patřit k vybavení těžké brigády. Prvních deset kusů by měla armáda obdržet v příštím roce, zbytek pak do roku 2030. Ceremoniálu k dokončení výroby se ve Švédsku zúčastnila i ministryně obrany Jana Černochová (ODS), podle níž by mohl mít jejich servis na starosti státní podnik VOP CZ.

Prvních 39 vozidel bude vyrobeno ve Švédsku, už na jejich výrobě se ale bude podle zástupců BAE podílet český průmysl. Jeho firmy zde budou získávat kompetence a znalosti. Následně bude výroba přesunuta do Česka.

Postupné dodávky mají podle výrobce zajistit hladké zavedení nové techniky, výcvik posádek či začlenění platformy do mechanizovaných brigád. Bojová vozidla pěchoty mají v české armádě být společně s hlavními bojovými tanky vybavením těžké brigády. Ta je jedním z cílů výstavby schopností, k nimž se Česko zavázalo Severoatlantické alianci. Původně mělo mít k dispozici těžkou brigádu do roku 2026, závazek ale nestihne splnit.

CV90 je označením typové řady švédských pásových bojových vozidel, která ve druhé polovině 80. let vyvinuly společnosti FMV, Hägglunds a Bofors. Do služby byla poprvé zařazena v roce 1993 a v jejich výrobě a vývoji v současnosti pokračuje společnost BAE Systems. Výrobce podle vlastních údajů dodal na 1300 vozidel CV90 v sedmnácti variantách sedmi zemím Evropy. Jsou to Švédsko, Norsko, Dánsko, Finsko, Estonsko, Nizozemsko a Švýcarsko.

Černochová považuje za úspěch, že bude dodržen závazek prvních dodávek vozidel do Česka v roce 2026. „Tato vozidla jsou používána v rámci řady spojeneckých armád, a to je něco, co je strašně důležité,“ řekla. Je podle ní třeba zajistit kompatibilitu zemí, které uznávají stejné hodnoty. Připomněla i význam zakázek pro český průmysl, který má získat podíl minimálně čtyřicet procent. Znamená to podle ní miliardové zakázky pro české firmy i posílení strategické bezpečnosti.

Česko s novými obrněnci získá licenci na jejich opravy i výrobu. Do projektu se zatím zapojilo více než dvacet českých firem obranného průmyslu. Strategickým partnerem BAE Systems pro zakázku se stal český státní podnik VOP CZ, který bude vozidla v Česku kompletovat. Z celkové zakázky má český průmysl získat aspoň čtyřicet procent, v opačném případě budou následovat sankce. Podíl českých dodavatelů na zakázce v minulosti kritizovalo opoziční hnutí ANO.

3 minuty
První bojové vozidlo CV90 pro českou armádu
Zdroj: ČT24

Kdy uzavřít servisní smlouvu?

Černochová už dříve uvedla, že ministerstvo chce servisní smlouvu uzavřít s českým dodavatelem tak, aby byl servis poskytován v Česku. Podepsána bude nejpozději do doby dodání prvního vozidla. „První vozidla by měla přijet v roce 2026, takže je to opravdu otázka nějakých měsíců,“ řekla ve čtvrtek. Zda bude rozhodnuto do voleb, nedokázala říct. Volby do Poslanecké sněmovny se konají 3. a 4. října.

„Ještě to není úplně uzavřené, je to v jednání, ale děláme všechno pro to, aby tomu tak bylo, protože to dává ten největší smysl,“ uvedla Černochová k jednání s VOP CZ. Ministerstvo podle ní ředitel podniku Vlastimil Navrátil ujistil, že je firma zcela připravena na zajišťování servisu. „Bude tomu předcházet školení jejich lidí ve Švédsku,“ podotkla s tím, že v BAE se bude asi sto až sto padesát českých pracovníků VOP CZ učit integraci vozidel, aby následně mohli know-how přenést do Česka.

VOP CZ je podle vrchního ředitele sekce pro vyzbrojování a akvizice ministerstva obrany Lubor Koudelka. logickou cestou, protože bude mít know-how a bude dělat integraci vozidel v Česku. Černochová považuje za důležité, aby byla při podpisu servisní smlouvy se státním podnikem garantovaná ekonomická efektivita. „Aby nás pak nikdo nemohl obvinit z toho, že jsme se chovali nějak nehospodárně,“ doplnila.

CV90 měří na délku přes 6,5 metru, váží podle specifikace 23 až 35 tun a je poháněno naftovým šestiválcem nebo osmiválcem Scania. Dojezd činí až více než devět stovek kilometrů na silnici, až šest stovek kilometrů při kombinaci terénu a silnice a maximální rychlost je sedmdesát kilometrů za hodinu. Kapacita jsou tři členové posádky a šest až osm vyzbrojených vojáků.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 7 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...