Podzimní krajské a senátní volby se pomalu blíží a jako každý rok kampaněmi protečou desítky milionů korun. Kontrolovat politické kampaně ale není podle člena Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politologa Jana Outlého snadné. V současnosti úřad monitoruje zejména sociální sítě politických stran a připravuje se na „horké“ období kampaně, které očekává v září.
Strany investují do facebookových kampaní až miliony. Více peněz ale neznamená větší vliv, míní politolog Outlý
Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran sklízel kritiku zejména za své pomalé tempo a „bezzubost“. Například poslední prezidentskou kampaň roku 2018 stále ještě prověřuje. Vina ale podle Outlého nepadá jen na úřad. „Úplně bezprostředně tu kampaň kontrolovat nejde, protože strany a hnutí mají 90 dní od výsledků voleb na to, aby daly dohromady své účty, své faktury, sepsaly zprávu o financování kampaně a svoje volební účetnictví. A teprve tři měsíce po skončení voleb nám je posílají,“ konstatoval.
Celý proces by podle Outlého také urychlilo, kdyby měli strany a kandidáti povinnost využívat elektronickou formu odevzdání všech podkladů. „Protože to zpracování listinných materiálů je zdlouhavé. A pomohlo by nám, kdyby účetnictví bylo dodáváno v jednotném formátu, protože teď je to z velké části manuální práce,“ dodal.
V legislativě je velká asymetrie
Mezery jsou podle něj ale i v legislativě. „Myslím, že je tam velká asymetrie. Protože poměrně detailně musí strany a kandidáti vykazovat výdaje. Na výdajové stránce má úřad poměrně značné možnosti, jak je prověřovat. Na příjmové stránce ty možnosti jsou velmi omezené. A to je ta otázka, která vždy logicky veřejnost i média zajímá, čili kdo byl skutečným dárcem té či oné kampaně, kde se ty peníze vzaly,“ řekl.
Úřad tak pracuje podle Outlého s několika zdroji. Prvním z nich je vlastní monitoring kampaní, druhým pak údaje, které mu strany a kandidáti poskytnou. „Tyhle údaje by se měly potkat. My si děláme datovou analýzu, která nám v nějaké míře sdělí, kde ty shody jsou a kde nejsou,“ vysvětlil. „V rámci zahájené kontroly nám také kontrolní řád umožňuje požádat o součinnost poskytovatele zboží a služeb, to znamená partnery těch politických stran. Ale musíme nejprve vědět, na co se v rámci kontroly zaměřit a po čem pátrat.“
Problémy s úniky uživatelských dat
Kampaň k říjnovým senátním volbám se podle Outlého plně rozeběhne až v září. Už teď ale úřad monitoruje sociální sítě. Zejména do kampaní na Facebooku podle něj některé strany investují částky až v řádech milionů. „Peníze tam rozhodně tečou, ale není tam úměra, že čím více peněz, tím větší vliv v kampani,“ doplnil.
Podotkl také, že strany mohou díky únikům dat na sociálních sítích získat velmi levně informace o svých potenciálních voličích. „Tam, kde uživatelská data uniknou, s tím se dá velmi dobře pracovat. Za relativně málo peněz pořídit hodně muziky. Ale ani na to naše legislativa příliš nepamatuje a není moc prostoru, jak to z naší perspektivy uchopit,“ konstatoval.