Stavební firmy hrozí, že nepostaví dálnici D11 u Hradce. Chtějí víc peněz, ŘSD to odmítá

3 minuty
Stavební firmy hrozí, že nepostaví dálnici D11 u Hradce
Zdroj: ČT24

Sdružení stavebních firem Eurovia, Metrostav a Swietelski podmínečně odstoupilo od smlouvy na výstavbu dálnice D11 z Hradce Králové do Smiřic. Tvrdí, že jim Ředitelství silnic a dálnic nepředalo staveniště. Zároveň požadují více peněz. Silničáři reagovali tím, že stavbaři dostali všechny potřebné pokyny. Na jejich požadavky tak odmítá ŘSD přistoupit, ministr dopravy Dan Ťok s nimi chce jednat ve středu.

Politici sice již loni v říjnu klepali na základní kámen stavby dálnice mezi Hradcem Králové a Smiřicemi, ale stavební firmy tvrdí, že jim ŘSD dosud nepředalo staveniště. Lhůta pro stavbu přitom běží.

„Prostor budoucí stavby je ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. Ředitelství silnic a dálnic se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo,“ obvinil silničáře generální ředitel Eurovie Martin Borovka.

Upozornil, že podle smlouvy měl investor sdělit termín zahájení stavby nejpozději loni v září. Firmy jsou podle něj ochotné si staveniště připravit samy, ale nikdo je o to nepožádal.

ŘSD: Firmy staveniště odmítly převzít, spor se týká peněz

Ředitelství silnic a dálnic tvrzení stavbařů odmítlo s tím, že zhotovitel dostal k zahájení stavby všechny pokyny, které dostat měl. Podle silničářů je problém naopak v tom, že „firmy odmítly formálně staveniště převzít“.

Podle ŘSD se spor týká spíše peněz než stavu staveniště. To ostatně připustily i samotné firmy – chtějí od státu víc. „Za více než rok a čtvrt od podání nabídky se změnily ceny řady vstupů, na které dodavatelé stavebních prací nemají vliv,“ uvedli stavbaři s tím, že vypršela platnost původní cenové nabídky. Za to, že do roku 2022 postaví úsek dlouhý 15,5 kilometru, má sdružení zhotovitelů podle smlouvy inkasovat 2,6 miliardy korun bez DPH.

ŘSD dalo jasně najevo, že požadavky na zvýšení ceny odmítá. „Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře,“ míní generální ředitel ŘSD Jan Kroupa. Připomněl, že rostoucí ceny „ovlivňují úplně všechny stavební firmy“. Podle ŘSD také Eurovia svou nabídku kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči a podpisem smlouvy se za cenu postavila. 

Eurovia se později během dne ohradila proti tvrzením, že důvodem pro odstoupení od smlouvy byla především snaha o navýšení ceny. „Sdružení firem má zájem stavbu realizovat, uvedené překážky však představují pro společnosti závažná právní a ekonomická rizika, která na sebe nejsou ochotny namísto státu převzít,“ uvedla mluvčí firmy Iveta Stočková.

Starostové se obávají dalšího zdržení, ministr chce jednat

Situace vyděsila místní politiky. Starotové Trutnova i Náchoda, tedy měst, ze kterých by měla dálnice odvést tranzitní dopravu, upozornili, že již nyní se na dostavbu D11 čeká příliš dlouho. „Je to hození do koše práce všech poslanců, hejtmanů a politiků, kteří na tom pracovali,“ řekl náchodský starosta Jan Birke (ČSSD). Trutnovský starosta Ivan Adamec (ODS) ještě doufá, že se obě strany rychle dohodnou. „Pokud by k dohodě nedošlo, je to problém. Situace mě vůbec netěší. Dálnici prosazujeme mnoho let a jakékoliv skluzy nám velmi vadí,“ podotkl.

Také podle primátora Hradce Králové Alexandra Hrabálka (za ODS) znamená jakékoliv zdržení výstavby dálnice prodloužení útrap obyvatel krajského města tranzitním automobilovým provozem. „Pevně věřím, že se tato komplikace vyřeší co nejdříve a stavba brzy začne,“ řekl.

Pokud by skutečně došlo ke zdržení stavby o několik let, je to zásadní zádrhel a jedna z nejhorších zpráv, které jsme mohli slyšet.
Jiří Štěpán
hejtman Královéhradeckého kraje

Zda bude muset ŘSD hledat nového zhotovitele, by mělo být jasné v průběhu dvou týdnů. Tak dlouhá je výpovědní lhůta a mluvčí Eurovie zdůraznila, že firmy mohou výpověď ještě vzít zpět, „pokud se situaci podaří v této lhůtě odblokovat“. Jan Kroupa ujistil, že považuje za úkol ŘSD postavit dálnici podle stanoveného harmonogramu a ve vysoutěžených cenách. „Vyjednáváme o způsobech řešení, aby mohla stavba pokračovat,“ dodal.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) chce zajistit, že se dostavba dálnice nezpozdí. Kvůli situaci svolal jednání se šéfy Eurovie a ŘSD. „Musíme si vyjasnit, co se stalo, a rychle najít řešení,“ podotkl.

Podle svých slov ochoten jednat o případném proplacení vícenákladů, které firmám vznikly kvůli pozdějšímu předání staveniště. V případě, že se s firmami na pokračování stavby nedohodne, nevylučuje ministr vyhlášení nové soutěže.

Oznámení o podmínečném odstoupení od smlouvy Ťoka překvapilo. „Trošku si dávám otázku - a doufám, že nemám pravdu - jestli to není spíše snaha se z té zakázky 'vyvléct' a přinutit stát, ať to vysoutěží znovu,“ řekl ministr Radiožurnálu. „Pokud to řešení nenajdeme, může to skončit tím, že se to přesoutěží, nebo to zkusíme dát druhému v pořadí. A někdo to tam určitě bude chtít postavit.“

Pokud se ukáže pochybení státu, tak by podle předsedy poslaneckého klubu ODS a bývalého ministra dopravy Zbyňka Stanjury měl Ťok odstoupit. „Bohužel máme v tuto chvíli málo informací, abychom řekli, že skutečně došlo pochybení na straně státu. Pokud ano, je to opravdu neodpovědné a pan ministr by měl vyvodit řádné personální důsledky,“ poznamenal Stanjura.

Podle něj ministerstvo ani Ředitelství silnic a dálnic nefunguje správně a problémů je více. „To nejsou jen kalamity. Na jiném úseku na D3 zapomnělo Ředitelství silnic a dálnic zaplatit pár desítek tisíc korun za již vykoupený pozemek, musel se opakovat celý proces vyvlastnění. Na úseku D35 Ředitelství silnic a dálnic vypsalo veřejnou zakázku na špatném formuláři, celá zakázka se musela opakovat,“ poznamenal šéf poslanců ODS.

Potíže D11: spory s ekology i chyba v žádosti o povolení

Stavba dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicemi je pro silničáře problematická dlouhodobě. Pro úsek potřebovali dvě stavební povolení a jedno z nich se jim dlouho nedařilo získat. Přispěla k tomu odvolání, která podávali občané a také sdružení Děti Země, ale i omyly samotného ŘSD. Vyšlo najevo, že silničáři museli původní žádost o stavební povolení stáhnout, protože v ní byl i dokument, který se týkal jiného úseku.

Dálnice D11 vede z Prahy do Hradce Králové, dále má pokračovat k Trutnovu a na hranice s Polskem u Žacléře. Naváže na ni polská rychlostní silnice, po dokončení obou pak bude možné po komunikacích dálničního typu dojet například z Prahy do Vratislavi, Poznaně nebo i Varšavy. Mimo jiné by měla dálnice odlehčit silnici I/33, která je rovněž součástí spojnice Prahy s Vratislaví a prochází mimo jiné středem Náchoda. ŘSD počítá s dokončením posledního úseku D11 v roce 2024.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Babišův krok je dle Nachera nadstandard. Vazby na Agrofert přetrvají, míní Dvořák

Rozhodnutí šéfa hnutí ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert jde dle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) nad rámec toho, co vyžaduje zákon o střetu zájmů. Sdělil to v Událostech, komentářích moderovaných Danielem Takáčem. Ministr pro evropské záležitosti v demisi Martin Dvořák (STAN) řekl, že respektuje Babišovu dohodu s prezidentem Petrem Pavlem, kterému to stačí na to, aby šéfa hnutí ANO jmenoval premiérem. Otázky ohledně konfliktu zájmů nicméně podle něj přetrvávají.
před 16 mminutami

Politici i odborníci reagují na Babišovo oznámení o Agrofertu

Andrej Babiš (ANO) oznámil, že se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Po jeho smrti má připadnout jeho dětem. Prezident krok ocenil a oznámil, že Babiše jmenuje premiérem 9. prosince. Politici a odborníci upozorňují, že bude důležité, jak konkrétně bude vzdání se vypadat.
před 27 mminutami

Soud uložil v kauze Stoka Liškutinovi podmíněný trest a pokutu

Krajský soud v Brně uložil v korupční kauze Stoka někdejšímu šéfovi investičního odboru Brna-střed Petru Liškutinovi (dříve ANO) podmíněný trest dva roky a deset měsíců. Zároveň má zaplatit 1,7 milionu korun. Soud schválil dohodu o vině a trestu, kterou Liškutin uzavřel se státním zástupcem.
před 29 mminutami

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 1 hhodinou

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 11 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami
Načítání...